/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vaskemaskine til almindelig stikkontakt?
Fra : Megafonen
Vist : 9881 gange
60 point
Dato : 22-07-10 08:57

Ja er der nogen der ved om det findes?
Vi har ikke "stærkstrøm" (16ampere) i bygningen. Kan man få en vaskemaskine der kræver et almindeligt stik i væggen, så jeg ikke skal på vaskeri hele tiden?

Tak.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 22-07-10 08:59

ja da

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 70 point
Dato : 22-07-10 09:05

Det er næsten umugligt at finde en vaskemaskine i dag som ikke skal i en almindelig stikkontakt.

99,9% af alle vaskemaskiner, skal bare have et alm 220V stik med jord på så er de klar til brug

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 22-07-10 09:06

Hej Megafon.

Ja det kan man sagtens få, de fleste nye modeller er lavet til at gå i et almindeligt 230V stik.

Henvisning: http://handyman.dk/debat/vis.asp?id=2907

Hos dine forhandler kan du eventuelt lige høre og selvfølgelig tjekke stikket på dit produkt inden du køber det.

mvh
Moose

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-10 09:32

De sidste 2 vaskemaskiner (den seneste er kun 2 uger gammel) som vi har købt er til almindelig stikkontak, jeg troede slet ikke at der stadig kan købes husholdnings maskiner som kræver kraft?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-07-10 09:57

Har undersøgt sagen da vi skulle have ny, vi ville gerne have en 380(400)V, men det er kun dyre industrimaskiner man kan få i dag, som kører på 3 faset strøm.

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 22-07-10 10:12

"220V stik med jord på" skal jeg bare kaste lidt jord på det?

Spøg til side.. hvad betyder med jord på?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-07-10 10:30

Det betyder et stik og kontakt med nul-face og jord, de 2 ledninger er blå og brun, jordledningen er gul/grøn, og det er lavet for sikkerhedens skyld og kræves ved vådrumsinstallationer, jeg ved ikke om det stadig kræves på grund af de nye fejlstrømsrelæer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-10 10:32

Det betyder at der kræves jordforbindelse til vaskemaskinen, almindelig 220 volt stik kan godt have en jord stik, og nej ikke noget med at skovle du bør snakke med en el-installatør hvis ikke der er en jordforbindelse i installationen i dit hus, rul ned på siden og se den danske 220 volt stik med jord: http://da.wikipedia.org/wiki/230_volt-stik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-10 10:40

Der er kun krav om jordforbindelse hvis maskinen skal stå i vådrum, badeværelse eller lignende (men jeg er ikke 100% sikker) de nye HPFI afbrydere skulle kunne hindre alvorlig skade i tilfælde af kortslutning i maskineriet

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 22-07-10 13:49

Men så det vil sige at der skal være en stikkontakt med trebenet indgang før jeg har jordstik?

Men jeg behøver det altså ikke når den skal stå i et køkken?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-10 14:05

Nej ovn det er en svipser.
Hpfi beskytter ikke mod kortskutning, men kun mod en afledning til jord.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-10 14:29

HFI / HPFI sikrer mod fejlstrøm, på den måde at hvis noget strømmen går en anden vej end der er meningen, eks. gennem en person til jord vil fejlstrømsrelæet slå fra.

Ovn - hvor står det at vaskemaskiner ikke skal forbindes til jord...........................

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-10 17:08

som skrevet flere gange det er stort set kun industri mskiner der køre på 16A

så ned i elgiganten eller på nettet

den må ikke bruge mere ind 230V 2300W = 10 amp

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-10 18:33

Kan kun bekræfte at alt nu om stunder kører på 220 (230) volt.
Sidste sommer fik vi ny vaskemaskine,opvasker,kogeplade og microovn.
Jeg var lidt skeptisk,overfor elektrikeren.(Det gamle kørte på 380).
Men han forklarede at det var nutidens løsning.Det kører også fint. Det gamle system (38o) er yt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-10 21:50

Men de 3 faser er ikke helt yt.
Min induktionskogeplade kører på 2 faser nul og jord - altså 2 x 230 volt og 2 x 16 amp da de 4 kogeplader er hver på 2800 watt (de skiftes parvis ved brug af alle 4 på een gang)

Godkendelse af svar
Fra : Megafonen

Dato : 23-07-10 00:52

Tak for alle jeres gllimrende svar.