/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
4 img på linje i tabel
Fra : k_m_s
Vist : 542 gange
100 point
Dato : 21-07-10 15:27

Hej

Er det muligt at placere 4 bileder ved siden af hinanden i en tabel celle (helst uden brug af style sheet) så de er centreret på alle skærm opløsninger (eller næsten alle)

Det gør ikke noget at de ikke fylder hele breden ud.

Jeg ku jo oprette en tabel i tabellen, med 4 kolonner, men skal jo væk fra det tabel skidt til layout

width="*/4" for hvert billede ville jo være smart men går jo nok ikke

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-07-10 17:52

Det har ikke noget med dit spørgsmål at gøre,
men hvorfor bruger du ikke Words/ Open Office, til at lave det med?
Gem som webside

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 11:26

Lyt og lær:

1.) (X-)HTML ..og dermed også tabeller er beregnet for opmærkning af INDHOLD.
2.) CSS ..er beregnet til LAYOUT/PRÆSENTATION af (X-)HTML indholdet.
3.) Javascript ..er beregnet til at implementerer KLIENT-SIDE dynamik (DOM manipulation).
4.) JAVA ..er beregnet til implementation af dynamiske programmer/objekter.
5.) ASP, PHP, Perl, RUBY og anden CGI er dynamisk SERVER-SIDE funktioner/programmer.

Det er derfor HELT forkert af dig at bruge tabeller ..og dermed (X-)HTML opmærkning til præsentation. Tabeller er beregnet til det, som nu engang er en tabels formål: Oplistning af indhold som f.eks. en kalender, et talsæt eller anden ordnet mængde af DATA (f.eks. lagerlister, varerkataloger, indholdsfortegnelser, empirisk opsamlet data, osv.)

En tabel er bestemt ikke beregnet til layout i forbindelse med skærmopløsning eller positionering af billeder. Det er derfor et 'dødfødt' projekt du er i gang med
Citat
HTML-tabeller vs. CSS-tabeller
Nu hører jeg dig udbryde: “Det er da ingen sag. Det kan jeg sagtens lave mage til med en HTML-tabel med to kolonner.” Og NEJ, det er ikke det samme. Det er ikke mage til.

Bemærk nøje, at i det øjeblik du opretter en tabel på din webside, har du tilføjet din side noget præsentationsformatering. Det er fint nok til tabelopstillinger af sportsresultater, regnskabstal eller oversigter, som min tabel i indledningen til denne artikel. Det er ikke OK at bruge tabelmarkøren til at positionere websidens elementer i forhold til hinanden. Dertil har vi årevis brugt div-markøren.

Citat
Hvis du bruger HTML-tabeller til layout af websiden blander du form og indhold. CSS er netop lavet for at adskille HTML strukturopmærkning fra præsentationsformatering af HTML-elementerne.

Selv om du i praksis er ligeglad med det, vil det betyde at du afskærer fra den store gevinst der er ved at have én CSS-fil til mange sider. Bruger du HTML-tabeller til layout, skal du kopiere dine tabeller ind på alle sider, hvis ellers siderne skal se ens ud.

Det er også ulige mere besværligt at lave et særligt stylesheet til udskrift, og i disse tider måske nok så vigtigt, et særligt stylesheet til mobiltelefoner og PDA'er.

For at benytte tabeller til layout kommer du altså ikke udenom CSS !!!

Læs evt. lidt på lektien hér: http://webdesign101.dk/www/layout/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 11:30

Nåeh ja.. du kan jo begynde hér: http://webdesign101.dk/csslayout/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 23:27

Bare for at modsige mig selv:
Citat
width="*/4" for hvert billede ville jo være smart men går jo nok ikke

..har du prøvet i din <table> markør at skrive:

Kode
width="25%"

???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 23:31

<table> markør? ...sludder !!! (Den ska' vær' 100%)

<td> markør ..selvfølgelig: http://www.w3schools.com/TAGS/tag_td.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 23:38

Vi 'prøver' i PAP:

Lav din <body> i 100%

Lav din <tabel> i 100%

Lav så hver <td> i 25%

..så vil det vises som 4 lige store 'stykker' af tabellen i ENHVER vindue's-/skærm-opløsning.

..men det kan som sagt : IKKE ANBEFALES !!!

Hvorfor? (..ud over de tidligere angivne argumenter?); ..fordi % i størrelse af <table> og <td> elementer er DEPRECATED (== under udfasning ..og IKKE validerer i strict DTD !)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-10 23:51

Ps. Jeg mener at ku' 'huske', at du ska' angive <html> markøren i samme ombæring (..for IE):
..for at få 'skidtet' til at virke?
Kode
html, body {margin:0; padding:0; width:100%; height:100%; overflow:hidden;}

..således i CSS

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-10 23:12

k_m_s -> Har du 'kikket' på det?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 03-08-10 11:11

Tak for svaret molokyle.

Sorry der er gået lidt tid.

Jeg er gået i gang med at lære at gøre det på den rigtige måde, så jeg læser og læser

Kan jo ligeså godt komme i gang

Til mit spørgsmål indsatte jeg jo bare billederne ved siden af hinanden, tabelcellen var jo centreret.

Hilsen
Kim