/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Styring af print, gennem Word-macro
Fra : bne
Vist : 934 gange
200 point
Dato : 21-07-10 11:13

Hvordan styrer jeg en HP netværksprinter til at skrive i farver og enkelt-sidet - gennem en macro i Word 2003?
Jeg har lavet en macro, hvor man med et dobbelt-klik kan udskrive en bestemt række dokumenter - MEN vore printere er default sat op til at printe på begge sider og i sort/hvid - jeg skal bruge enkeltsidet og i farve.
Nogen der kender komandoen, i en Word-macro, der tvinger printeren til at skrive enkeltsidet og i farver ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-10 12:04

Som du sel siger "printeren er sat op til"

Derfor undgår du nok ikke at det er PRINTERINDSTILLINGERNE der skal ændres....

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-07-10 12:23

refi : Det har du da så evigt ret i Men har du et bud på hvorledes jeg gør dette via en macro skrevet i VBA ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-10 12:44

Næh....

Jeg er slet ikke sikker på at du overhovedet KAN det...

Indstillingerne overruler måske alle kommandoer, netop fordi det er netværk og kunne berøre alle andre....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-07-10 13:51

Citat
hvorledes jeg gør dette via en macro

Bruger aldrig Windows macro, så kender det ikke, men

Du kan gøre det med Macromachine, og
du skal vel også rette indstillingerne på din printer tilbage igen..
efter du har udprintet en S/H side.
http://www.eagerplanet.com/macromachine

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-07-10 13:53

Jeg kan jo manuelt gå ind og sætte printeren til at gøre det, når jeg manuelt printer de enkelte dokumenter - nu vil jeg bare have min macro til at gøre det samme.
Jeg har forsøgt at optage en macro, og så køre den bagefter, men den optager ikke det der sker ovre i printerstyringen. Kan jo naturligvis være at macroen kun kan foretage noget 'inden i' Word, og ikke 'udenfor'........

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-07-10 13:53

Citat
efter du har udprintet en S/H side.

Farve side..

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-07-10 14:03

DISKEN_revised : Det ser ret interessant ud - men desværre er jeg underlagt firmaets regler, og kan ikke bare anskaffe mig et nyt stykke software

Når man i Word ændrer på udskrifts-parametrene, så som kvalitet, s/h - farve, osv, så er det normalt ikke nødvendigt at sætte indstillingerne tilbage - det sker når man forlader dokumentet.
Jeg vil gerne programmere mig ud af problemet, fremfor at optage (og gentage) en række klik med musen, for hvis nu boksen ved 'Udskriv i farver' allerede ER klikket af, så giver det jo ikke mening at klikke der igen (og dermed skrive ud i s/h)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-10 14:10

Citat
Hvordan styrer jeg en HP netværksprinter til at skrive i farver og enkelt-sidet - gennem en macro i Word 2003?
Kort sagt: Det kan du ikke.

Printeren er udenfor macroens arbejds område, kan du ikke aftale med de andre i firmaet at en af printerne er sat op til at printe som du gerne vil, og så sætte den som standard printer?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-07-10 14:10

Citat
men desværre er jeg underlagt firmaets regler, og kan ikke bare anskaffe mig et nyt stykke software

OK_ det stod der, bare ikke noget..

Men som skrevet kender jeg ikke til det via Words,
men det burde da kunne lade sig gøre.

Kan du ikke lave et (nyt printer job) foruden det du har nu?
Et der skirver farve og et til S/H !!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-10 14:44

Citat
Når man i Word ændrer på udskrifts-parametrene, så som kvalitet, s/h - farve, osv, så er det normalt ikke nødvendigt at sætte indstillingerne tilbage - det sker når man forlader dokumentet.

Viss ting kan sikkert sagtens "programeres" fra den enkelte maskine - men de overordnide indstillinger betvivler jeg du kan styre fra andre steder end selve printeren.....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-07-10 20:02

Citat
er jeg underlagt firmaets regler

Må du så bruge? VBA scripts_ de er da værre..

Smutter igen.
Har du prøvet det samme? gennem Excel...
Der skulle (vist) være flere muligheder end Words.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-10 20:57

Printerren styres af komandoer som i gamle dages dos kunne skrives direkte i dokumenterne, hvis man læste omhyggeligt i printerens manual.
I dag er det overtaget av windows og manualerne til hverken printer eller windows er i almindelig handel.
Men hvis man studerer printeren nøje må det være mulig at lave visual basic , som kan styre den.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-10 01:52

tag et kig her, det burde du nemt kunne ændre så det passer til din opgave
http://pubs.logicalexpressions.com/pub0009/LPMArticle.asp?ID=116

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-07-10 07:56

DISKEN_revised :Du har 100% ret VBA er (næsten) værre end div. software på markedet..
transor :og i 'de gode gamle dage' sad jeg med en CP/M-baseret maskine (CP/M var operativsystemet FØR DOS ) og skrev printerstyrings koder i Pascal; udelukkende for at styre min 9-nåls printer, således at konens afsluttende opgave kunne være på de 15 sider den måtte fylde....
EXTERMINATOR :Den side kunne da godt risikere at havne i 'Favoritter'

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 15-08-10 11:19
Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-08-10 11:19

EXTERMINATOR : Det var ikke for at gå dig i bedene. Først nu ser jeg at jeg linker til det samme som du.

Så må vi jo håbe han kan bruge dit forslag.

bne kan linket bruges giv point til EXTERMINATOR

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 16-08-10 12:38

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det dækker ikke mit problem helt - men på een eller anden måde skal man jo af med sine point