/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kontrolere disk?
Fra : o.v.n.
Vist : 622 gange
50 point
Dato : 21-07-10 10:46

Min gamle Windows XP Pro kom med en fejl, en Windows fil kunne ikke læses og jeg blev opfordret til at køre chkdsk.
Den kontrol kører så lige nu og mens jeg venter vil jeg spørge jer eksperter:

Er der nogen forskel på at køre kontrollen ved at skrive chkdsk /r /f i cmd konsollen.

Eller højre klikke på drevet i Denne computer og bede Windows undersøge og reparere drevet?

Det er sidst nævnte jeg plejer at køre, men til en afveksling har jeg denne gang bedt Windows om køre kontrollen fra cmd -> chkdsk /r /f og der sker nøjagtig det samme - eller gør der? Er der en forskel?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-10 10:51

Hold da op så mange filer der bliver genoprettet, der findes vist ikke en skærm så stor at alle linjer med "Genopretter den tabte fil" kan være der på en gang, sjov nok ser det ud til at alle tabte filer har været i mappen 7036 - hvad mon det er for en mappe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-10 13:28

/f - fixes errors on the disk
/r - Locates bad sectors and recovers readable information (implies /f)

f tjekker ikke for bad sectors

http://ss64.com/nt/chkdsk.html

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 21-07-10 13:31
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-10 13:55

Altså forskellen er ens, jeg har set at nogle her i forum skriver at den skal udføres ved at skrive og køre kommandoen chkdsk /r /f og ikke den grafiske måde, måske er det de samme brugere som er bange for Linux fordi man risikerer er sjælden gang at skulle skrive og køre en kommando

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-10 14:47

r gør det f gør + lidt mere

Formålet med f efter r må stå i det uvisse

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-10 10:09

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 11:55

Selv tak...