/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Slut med at bruge karburatorvæske ?
Fra : scootergrisen
Vist : 1600 gange
50 point
Dato : 21-07-10 02:06

Jeg har læst at fra Juni 2010 tilføjes der 5% ethanol til alt den benzin der bliver solgt på tankstationerne i danmark :
http://epn.dk/brancher/energi/olie/article2104021.ece

Betyder det så at det er unødvendigt at bruge karburatorvæske i benzinen om vinteren ?
De 5% svare meget godt til den mængde karburatorvæske man skal blande i benzinen.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 21-07-10 10:12

Jeg mener at huske at karburatorvæske er isopropropylalkohol, hvorimod det er ethanol der kommer i benzinen. Men om ethanol er ligeså godt, ved jeg ikke - det må komme an på en prøve!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-10 10:24

Med hensyn til virkningen som karburatorvæske er det helt ligegyldigt om det er ethanol eller propanol (IPA) . Når man normalt købte IPA som koncentrat, var det kun fordi ethanol enten skulle denatureres , som ikke er godt for motoren, eller betales som drikkesprit.
Når det købes opblandet i benzin er der ikke behov for anden denaturering.

Så der er ikke behov for karburatorsprit når du bruger benzin med ethanol.