/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Valg af spejlreflekskamera??
Fra : Gigli-Chico
Vist : 713 gange
85 point
Dato : 21-07-10 00:43

Hej..

Jeg leder efter et godt spejlreflekskamera (inden for rimlig pris, ikke over 5500)
Jeg kender absolut intet til sådanne kamera'r men jeg elsker at tage billeder og jeg vil meget gerne lærer mere.

Nogen der kender nogle gode nogle så kom endelig med nogle eksempler så jeg kan kigge lidt rundt :)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-07-10 02:07

Hvorfor vil du have et spejlreflekskamera fromfor andre typer ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-07-10 05:30

Der er SÅ mange grunde ti lat vælge spejlrefleks blandt andet hastigheden.

Det bedste råd jeg har fået, er at vælge et billigt kamerahus og så bruge penge på gode objektiver, Canon EOS er rigtig gode og prismæssigt attraktive kameraer.

Når du kigger efter skal du dog sikre dig, at elektronik og motor er i huset og ikke som på nogle af Nikons modeller sidder i objektivet, pointen er, at du kommer til at betale en bondegård for objektiverne, og et par stykker skal du jo have hvis du skal lege ordentligt.

En god ide, som begynder er at have et kamera med Liveview på skærmen, på den måde kan du kontrollere fordelingen af lys og andre ting i billedkompositionen inden du trykker på knappen.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 21-07-10 07:39

hvad andre typer snakker du da om? scootergrisen

Tak for det gode råd Kortoververden..

Jeg mener mere at når folk siger den kan det og det så er jeg helt lost fordi det eneste jeg har tænk på inden for kamera funktioner er Megapixels og sådan på f.eks digital kamera. Men slet ikke noget så avanceret som spejrefleks.. for der tænker man jo ikke på megapixels eller sådan men helt andre ting.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-07-10 09:45

Jeg mener Olympus har zoommotor og rensemekanismen i huset ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-07-10 09:59

Citat
Jeg mener Olympus har zoommotor og rensemekanismen i huset ?

Det har de fleste i den klasse

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-07-10 09:59

køb ikke ultrazoom, det er noget lort

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-10 10:31

Tænk dig godt om inden du vælger spejlrefleks.

De fordele der var med dem , når man brugte rigtig film, er der ikke i samme grad , når man bruger digitalteknik.

Hvis du ikke også investerer i et udvalg af gode originale objektiver, som er dyrere end kamerahuset, er der kun ulemper ved spejlrefleks.
Det er ikke hurtigere end et tilsvarende godt lille kamera.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 21-07-10 12:37

Jamen jeg har siddet og kigget på en del af mine billeder og andres billeder der er en stor forskel på mine og så den der er tager med et spejlrefleks..

Nu har jeg som sagt ikke styr på alle tingene kamera'er kan. men f.eks den måde et spejlrefleks kan tage et billede af 2 fugle og det bare ser ud som om de står stille for netop du kan nå at tage billedet.. Sådan er det jo ikke med et digital eller sådan..

og hvis jeg f.eks vil tage et billede af en halskæde? bare et eksempel, og baggrunden skal være sløret ud så er det jo meget nemmere med et spejlrefleks fordi det er ikke altid andre kameraer gør sådan. eller hvis du vil fokusere på baggrunden og så det tæt på måske er lidt sløret..

Jeg elsker at tage billeder af min mindre fætre som skater men mit kamera kan simpelthen ikke nå at få taget billedet f.eks når de er i luften eller laver et andet stunt. Jeg tager tit billeder hvor der er fart på og hvor jeg gerne vil have det skal kunne tage lige her og nu. Men efter som jeg bare ikke har forstand på hvilke jeg skal lede efter er det lidt svært.

Jeg har altid gerne ville kunne tage et billede af regn?. det lyder måske lidt underligt men jeg elsker regn men kan ikke få et godt billede for når det regner opfanger ingen af mine kameraer det desværre.

hvis der er nogle der kender andre kameraer der kan nogle af de ting ligemeget om det er et spejlrefleks eller ej så sig endelig til :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-10 13:44

Citat
Jamen jeg har siddet og kigget på en del af mine billeder og andres billeder der er en stor forskel på mine og så den der er tager med et spejlrefleks..

Du begår nøjagtigt den samme store fejl som masser af mennesker før dig, nemlig at de tror det er grejet der bestemmer billedkvaliteten, og at antallet af Megapixel bestemmer om det er et godt kamera.
Intet kan være mere forkert

Kameraet bestemmer sådan ca 10 %.
Resten afhænger af den der er bagved grejet

Så hvis du vil ha' spejlrefleks så skal du først til at lære at tage billeder, lære teknikken med blænder, lukkertider o.s.v., for du får alt for dårlige billeder ud af autofunktionen.
Og ikke mindst billedbehandling skal du lære.
Første gang jeg så billeder med mit, temmeligt dyre, spejlrefleksgrej var jeg rimelig chokket indtil jeg fik at vide det var meget normalt, at billeder fra sådan et ser kedelige, blege og kontrastløse ud før en tur i et billedbehandlingsprogram

Bere eksemplet du giver med halskæden og den slørede baggrund.
Det er faktisk betydeligt lettere med ethvert andet kamera end spejlrefleks.
Men i sidste ende er det fotografen der tager billledet, der bestemmer om baggrunden bliver sløret, ved at bruge kameraets blændeindstíllinger o.s.v., det er bare sværere at gøre det med et spejlrefleks.

Der er en ting som du har ret i, nemlig at skatermotiver og fugle der flyver kan være svære at fastholde med et almindeligt digitalkamera, fordi spejlrefleksen er lidt hurtigere, men igen er det et spørgsmål om teknik og ikke mindst de lysforhold der er på stedet hvor billedet skal tages.

Canon EOS har nogen udmærkede "begynderspejlrefleksmodeller"

I øjeblikket kan man få et Canon EOS 1000D til 2700,- i Bilka

http://www.bilka.dk/Catalog/Canon_EOS_1000D.aspx?Cata=bilkadk&PID=05223002214(Purchase_Other_DS)

Et udmærket kamera.
Det medfølgende objektiv er dog ikke noget at råbe hurra for, men det kan da tage acceptable billeder.
Det er bare ikke særlig lysstærkt og der er kun 3 gange zoom i det.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-07-10 15:19

Efter de fotoønsker og "begynderbehov" du ønsker , vil jeg sige som dova. Det er ikke så vigtigt om du køber kompakt eller spejlreflekskamera, men under alle omstændigheder skal du lege/øve dig i at tage foto hvor du "leger" med fast lukketid og fast blænde. Det har du ikke mulighed for at gøre på mange kompaktkameraer. Fast lukketid, vil sige at du låser kammeraet til en fast lukketid og så må kameraet kompensere for dette på blændetiden. Fordele: F.eks. bolden, der hopper, bliver skarp. Måske ulempe eller fordel: Dybdeskarpheden bliver snæver, hvilket måske også er ønsket. Omvendt fast blænde giver muligher for at bestemme dybdeskarpheden, men lukkehastigheden bestemmes af lyset. Dette er fint til foto af stillestående objekter, f.eks af blomster.
Du kan du opfatte mit skriveri som om jeg tror, du er "nybegynder" Det er ikke meningen med dette, men jeg opfatter at du virkelig "brænder" for foto. Køb/lån nogle bøger om det rent tekniske ved foto.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 21-07-10 18:02

Jeg er vel "nybegynder" når det kommer til spejlrefleks og sådan. Men jeg må selv indrømme jeg har taget nogle meget gode billeder kun med den "lille" viden jeg har.

Dova - Ja på en måde begår/begik jeg den samme fejl som alle andre med hvor mange Megapixels den har så er den bedre. Men jeg skrev netop det var sådan jeg altid har troet det var, fordi jeg netop ikke har vist andet, før for nogle år siden.

Jeg ville næsten ønske jeg bare kunne vise nogle af de billeder jeg har taget. Men det kan man jo ikke her inde. Jeg synes ikke selv jeg er nybegynder når det kommer til at tage billeder for det har jeg elsket at gøre hele mit liv og jeg er en der virkelig har flere hunderede mapper og filmapper med billeder...

Jeg har gået til fotolære i næsten et helt år, ca. 1 gang om ugen eller sådan, men det var mest med at tage billeder og fremkalde dem og sådan lidt af hvert...

Jeg vil gerne lærer om tingene men gerne med et kamera i hænderne, og ikke ved at læse en bog, jeg vil gerne prøve mig frem,..

Accepteret svar
Fra : Peder99

Modtaget 85 point
Dato : 21-07-10 21:21

Hej

Citat
Kameraet bestemmer sådan ca 10 %.
Resten afhænger af den der er bagved grejet

Til Dora.

Det syntes jeg ikke helt korrekt. Hvis man er prof. fotograf er det måske rigtig.

Nu er jeg selv ikke en mester fotograf, men var træt af alle de dårlige billeder de almindelige digital kamera tager!

Jeg har derfor købt et EOS D500 og får stort set altid gode billeder.

Da EOS kameraet er meget hurtigere til at fange lyset og gemme informationerne end alle de alm. digital kamera jeg har prøvet, får jeg altid skarpe billeder!

i Auto mode skal man stortset kun bekymre sig om hvor fokus skal være og man har altid fine billeder!

Desuden ligger der (syntes jeg) en god software i det EOS kamera der går det rimeligt let for nybegynderer at tage gode billeder fra start og senere at sætte sig ind i de mere advancerede instillinger.

Jeg kan varmt anbefale EOS 500D! (et plus er at det også kan optage video!)

Peder

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 21-07-10 21:26

Tak.. :) jeg vil da lige kigge og se hvad det er for et :D

Godkendelse af svar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 22-07-10 17:18

Tak for svaret Peder99.. Du var den eneste der gav mig et kamera navn som jeg kunne kigge på,.
Jeg vil kiggede på kameraet og se om det er det der også passer til mig :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-10 23:20

Citat
Du var den eneste der gav mig et kamera navn som jeg kunne kigge på

Ja, okay hvis du ikke har læst alle svarene