/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Dell M1710
Fra : Helle10
Vist : 557 gange
200 point
Dato : 20-07-10 18:33

Jeg har en Dell som på det seneste har opført sig mere og mere mærkeligt og langsomt.... Jeg ville gerne formatere den og starte på ny og har derfor købt en ekstern harddisk hvor jeg har lagt det vigtige.
Jeg har haft gjort det én gang før, med support fra Dell, problemet er nu, at jeg ikke kan finde min gendannelsescd - Hvad gør jeg så?? Jeg er heldigvis ikke startet.
Derud over mener jeg at det var meget besværligt at få installeret diverse drivere, da jeg selv skulle søge og vælge dem - kan ikke huske hvilke jeg valgte sidst :S.

Er der en som kan hjælpe mig :D - Er god nok til diverse daglig brug, men når det kommer til forståelse af det indre i com. må jeg kapitulere.

Modellen er en xps M1710

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-07-10 18:45

Inden du går i gang med formatering, hvad så med at lave en oprydning og defragmentering?
Det plejer at hjælpe på hastigheden. Hvad mener du med mere og mere mærkelig?

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 20-07-10 18:50

jeg kører diskfrag. fast ugentlig, og har ryddet godt op, har slettet de store ting som jeg har lagt på ekstern mm.
det er mange småting, som at den er langsom.. og når jeg højreklikker, ligemeget hvad jeg skal (gemme,slette,ny mappe osv) popper der en error firkant op, præcis 5 gange for hver handling jg vil lave, så alt tager længere tid end det skal.
Den går jævnligt "bleg" og står sådan længe, somme tider finder den selv tilbage og kører fint, andre gange må jeg slukke helt, da jeg heller ikke kan få den til at genstarte

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 20-07-10 19:06

Jeg gætter på at den er installeret med WindowsXP.... Hvad med at når du alligevel skal installeret den om, så stik den en Windows 7 (så burde du også slippe for at rode med drivere, da den selv vil finde dem) og du vil få en helt ny og bedre oplevelse med din Dell.
Hvis ikke du bruger Windows MediaCenter, bør du kunne nøjes med en Windows 7 Home Basic evt. i en 64-bit version (http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7hardware/thread/638c4f03-4e54-4879-9723-a6461668fb4d)
En Win7 koster omkring kr. 700-800 på nettet.

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 20-07-10 19:09

det vil jeg tænke over - nej kører med Vista, som den blev installeret med fra ny (har haft den fra ny), men min datter kører med windows 7 og er meget tilfreds.

Ville dog helst hvis jeg kunne rense min og fjerne div problemer uden udgifter til nyt, ved ikke om det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-10 19:40

Har du været i enhedshåndtering og kigge efter gule anmærkninger (driverproblem)
Højreklik på computer og vælg egenskaber og så enhedshåndtering oppe til venstre.

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 20-07-10 19:44

error loading resources for : file not found - dette er teksten som popper op i ramme, hver gang jeg højreklikker på noget. Den popper op 5 gange i træk og derefter kan jeg gå videre

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-07-10 19:54

Du skriver at du ikke kan finde din gendannelses-cd! Jeg ved ikke om Dell også lægger den på en paritet kaldet D: Det gør HP og sikkert også andre firmamærker og det ser for mig ud som om det måske er en god ide at starte forfra. Der kommer sikkert flere gode råd på denne "tråd"

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 20-07-10 20:09

Tak til jer alle , jeg venter lige med at godkende og lader tråden stå lidt.

Er meget glad for al jeres hjælp... Har lige henter Slow-PCfighter, den har renset mit system for 1630 fejl, håber at det gør en forskel. Ellers må jeg gribe til den hårde metode.

nyd aftenen

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 20-07-10 23:01

Står der ikke en seriekode til windows nede under maskinen? Så kan du måske finde den samme udagave og downloade den et eller andet sted på nettet og lave den til en iso fil så du kan boote den?
Det er vel den eneste måde at gøre det på.

Ellers ring til Dell og sig at du har mistet den og hør hvad du så gør.

Men hvorfor skal du selv søge efter diverse drivere? De er jo på Dells hjemmeside, klar til download. Det er jo ikke så mange så det gør det noget. Et par timer så er den som ny.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-10 23:10

Citat
Har lige henter Slow-PCfighter
hvor kunne du finde på det uden at spørge, det er et snydeprogram som finder en masse uvæsentlige ting og kræver penge for at fjerne dem så ved man da hvad CCleaner er (selv om jeg ikke selv bruger den)
Hvis ikke du har din gendannelses CD så vil jeg også anbefale at du køber Windows 7.
Eller hvis det skal være gratis så kom over til os glade Linux brugere, det bør du dog ikke uden videre skifte over til, tænk dig godt om først, Linux er anderledes end Windows men dog rimelig nem at finde ud af, spørg mere hvis det har din interesse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-10 11:35

Her er måske noget du kan gøre, rul helt ned i bunden af siden og læs Afsnit 2:
http://www.helgec.dk/chkdsk.html
jeg var inde på siden for at læse lidt om diskkontrol og kom ned til den mulighed for at reparer disken uden at have en Windows CD

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 21-07-10 14:26

hehe tak O.v.n, jeg gav heldigvis kun 100,- for et helt år, så blev ikke ruineret, prøver jo lidt af hvert for at få skidtet til at køre optimalt.
Der er alt for mange programmer i udbud (spamfighter mm) synes at det kan være svært at vide præcis hvad jeg har brug for og ikke mere.

En anden ting som generer mig meget , er at hver eneste gang jeg logger på popper Java op med en update, selv om jeg godkender den, sker det alligevel næste gang..

jeg prøver jeres forskellige råd, dumt at den er blevet væk, men må være her et sted :S

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-10 14:30

Java opdaterer man med JavaRa som også kan fjerne de gamle Java efter opdatering:
http://sourceforge.net/projects/javara/