/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Flygtigt resultat i Excel
Fra : wiking
Vist : 1186 gange
400 point
Dato : 20-07-10 11:33

Når man i Excel bruger funktionen =NU() så får man et "flygtigt" resultat - kan man lave resultatet konstant?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-07-10 12:44

Nej det er ikke muligt - resultatet vil skifte, hver gang du genberegner.

I stedet kan du bruge denne VBA-kode / macro:

Kode
Sub Nu()

Range("A1").Value = Now

End Sub

Simon

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 20-07-10 13:04

Hvordan gør jeg det - fortæl

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 400 point
Dato : 21-07-10 08:36

I Excel 2007 er der en fane, der hedder Developer (Udvikler). Her klikker du på knappen Visual Basic (VBA betyder Visual Basic for Applications). Herefter åbnes et nyt vindue med dette program.

Klik på Insert -> Module. Nu kan du i oversigten til venstre se, at der er dannet et Module1 under mappen Modules. I tekstfeltet til højre indsætter du den kode, jeg tidligere har skrevet til dig.

Du kan nu lukke Visual Basic og vende tilbage til dit regneark. Her klikker du på knappen Macros i fanen Developer (Udvikler). Vælg at køre din macro / VBA-kode, som hedder "Nu". Hermed indsættes det aktuelle tidspunkt i celle A1. Cellen skal muligvis formateres, så tidspunktet vises korrekt ("TT:MM:SS DD-MM-ÅÅÅÅ").

PS.:
Alt hvad du laver i Visual Basic gemmes i din Excel-fil, når du gemmer på almindelig vis, så du skal ikke tænke på at gøre noget særskilt i Visual Basic.

PPS.:
Jeg kan ikke huske, hvilken menu Visual Basic og Macros ligger i i Excel 2003 eller ældre, men det finder du nok ud af, hvis det er aktuelt.

Simon

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-07-10 18:55

@ sion: var det ikke nemmere bare at bede folk klikke på ALT + F11
Den åbner vba uanset hvilken version af excel de har

Godkendelse af svar
Fra : wiking

Dato : 14-08-10 19:20

Tak for svaret sion.