/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Chili
Fra : Fynboerne
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 19-07-10 19:28

Jeg har for første gang haft chili i drivehuset.
Der er mange på og hvordan opbevarer jeg dem bedst, så jeg har gavn af dem til vinter også.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-10 19:40

Jeg ville hakke dem og komme dem i patenglas, dækket med olie.. eller rettere, sådan gør manden

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-07-10 19:43

Hej Fynboerne .....
Rens og rip chilierne og prik dem med en gaffel eks.......
Lav en god lage ( vand ,eddike ,balsamico,honning ,hvidløg,rosmarin...pebercorn,salt )
Du kan lave en lage som passer i din smag.....
Kog chilierne med i ca 3-5 minutter og læg dem i rengjorte glas,skyllet i atamon....
Hæld lagen over og luk glassene ,når lagen er kølet en ½ times tid.....
Vupti chilier hele vinteren.....
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-07-10 20:10

Jeg har tørret dem i sol eller micro ovn og opbevaret dem i tørret tilstand i glas. Mine chili var meget stærke. Bruger dem knust til chili kryddersnaps (Brøndum) og ellers i madlavningen.
MVH Akle

Alternativ; Kald din nyekat for CHILI, det hedder min hunkat (British Shorthair) fordi hun har sådan en stærk psyke.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 19-07-10 21:15

Hej
Jeg kommer dem i en Plastbeholder og lægger dem i fryseren så kan jeg tage det antal op jeg skal bruge. Så er de altid friske.

IPM

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-10 21:24
Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-10 21:27
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-07-10 21:29

og når du så har renset alle dine chilier, så er det en rigtig god idé IKKE at klø sig i øjnene derefter.
Ved det af egen erfaring tidligere i dag. Ikke så godt....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-10 21:52

Citat
så er det en rigtig god idé IKKE at klø sig i øjnene derefter

Jo jo, jeg prøvede engang med tigerbalsam.

Bad idea

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-07-10 22:42

og skrub under neglene inden du ordner dine kontaktlinser- hvis du altså bruger sådan nogle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-07-10 23:01

Hejsa.
Jeg/vi har haft chili i drivhuset i mange år.
Mere end vi kan bruge.
Jeg tørre dem ganske enkelt ved at lade dem ligge på et fad det står på bordet.
De kan så enten ligge til pynt ellers kommer jeg dem bare i nogle glas.
Jeg har stadig fra sidste år og dem får jeg nok ikke brugt. Men tilgengæld pynter de på mit gamle træfad sammen med de tomater jeg høster lige nu.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-07-10 23:06

Pinligt...jeg kom lige i tanke om hvad jeg gjorde for mange år siden.
Jeg trak dem simpelthen på et stykke kinesertråd og hang dem op til tørre.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 20-07-10 10:03

Tak for svaret smuller54.

Tak til alle for de gode råd, svært at vælge, hvem der skulle have point.