/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
min hånd sover på 2 døgn?
Fra : jobestar
Vist : 3166 gange
50 point
Dato : 18-07-10 23:21

Hejsa

siden jeg vågnede lørdag efter en druktur, har halvdelen af min højre hånd sovet.

jeg tror jeg har ligget og sovet skævt på hånden.

kan der være sket noget nerveskade af en art, som så heler efter nogle uger?

jeg kan sagtens bevæge den, men det er som om huden er summende og følelsesløs.

nogen der har prøvet noget lignende er gik væk?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 18-07-10 23:26

Det går væk inden for en uge, har selv prøvet det, (og jeg fik hvide fingre også).
Og gør det ikke det, eller din hånd bliver meget kold,
så er der kun Lægen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-07-10 23:43

Du har trykket på en nerve og den helbreder sig selv efter nogle dage. Det kan ske også for ædru personer at de ligger forkert og får en nerve i klemme i skulder, albue eller hånd. Men det helbreder sig selv.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-07-10 00:33

Gå til din læge alligevel det kan ikke tage lang tid og få det undersøgt.

Accepteret svar
Fra : DISKEN_revised

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-10 00:59

En Læge kan ikke gøre noget ved en klemt nerve
medmindre den er går hen og bliver til en varig skade.

Citat
Perifere nerver
Kirurgi på perifere nerver omfatter nervetransplantation ved beskadigede nerver og frilægning af klemte nerver. Det hyppigste syndrom med klemt nerve er karpaltunnelsyndromet.

Karpaltunnelsyndrom
En af nerverne i hånden (medianusnerven) løber gennem karpaltunnelen. Tunnelen dannes af et kraftigt ledbånd på tværs af håndleddet mellem håndrodsknoglerne. Nerven kan blive klemt i karpaltunnelen når hånden holdes i ro.

Det sker specielt om natten eller når hånden holdes fast om noget gennem længere tid, fx bil- eller cykelkørsel. Man vågner om natten ved at det snurrer i fingrene (som regel alle fingre undtagen lillefingeren). Man ryster hånden så der kommer lidt blod ud langs nerven, hvorefter man atter kan sove en tid.

I svære tilfælde kan man operere for karpaltunnelsyndromet. Man gør et lille snit ved håndleddet og fører et arbejdsrør ind i karpaltunnelen. Med en kikkert (endoskop) sikres at nerven ikke ligger i vejen, og herefter skæres ledbåndet over med en speciel kniv.

http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Neurocentret/Neurokirurgisk+Klinik/Sygdom+og+behandling/Perifere+nerver/

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-07-10 01:00
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-07-10 08:45

begyndende koldbrand

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-07-10 09:33

Citat
begyndende koldbrand

Får du ikke af en nerve/ men af dårlig blodforsyning

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 19-07-10 12:36

Tak for svaret DISKEN_revised.

ja jeg må nok lige give det en uges tid og så ryk til lægen hvis det ikke tager af..

tak for svarene alle