vedrørende
hastigheden for en registreringspligtig knallert (45-knallert)
I den anledning kan Færdselsstyrelsen oplyse følgende:
Reglerne om den registreringspligtige knallert trådte i kraft ved lov nr. 98
af 9. februar 1994 om ændring af færdselsloven. Fra dette tidspunkt fandtes
der således to "typer" knallerter: Den registreringspligtige knallert
(45-knallerten) og den ikke-registreringspligtige knallert.
Baggrunden for færdselslovsændringen var bl.a. gennemførelsen af Rådets
direktiv 92/61/EF af 30. juni 1991 om standardtypegodkendelse af to- og
trehjulede motordrevne køretøjer.
Direktivet definerer knallerter som to- eller trehjulede køretøjer med en
motor med slagvolumen på ikke over 50 cm3 og med en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Direktivet kan ikke fraviges ved
nationale bestemmelser.
I forbindelse med indførelsen af den registreringspligtige knallert, blev
færdselsloven i 1994 ændret, således at færdselslovens definition på en
knallert kom i overensstemmelse med definitionen i ovennævnte direktiv.
Et køretøj kan således i henhold til gældende EU regler ikke anses som
værende en knallert, såfremt den er konstrueret til en højere hastighed end
45 km i timen. En knallert, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed
er højere end 45 km i timen, vil falde ind under færdselslovens definition
på en motorcykel og føreren skal dermed opfylde de krav, der er gældende for
kørsel på motorcykel, f.eks. kørekort til kategori A.
Styrelsen kan oplyse, at der den 15. december 1999 blev fremsat forslag til
ændringer af færdselsloven, herunder forslag om, at der konkret i
færdselsloven bliver fastsat en hastighedsgrænse for 45-knallerter,
hvorefter hastigheden for sådanne køretøjer ikke må overstige 45 km/t.
Efter de gældende regler er en 45-knallerts hastighed som udgangspunkt alene
reguleret af kravene til knallertens konstruktivt bestemte
maksimalhastighed. Forslaget vil medføre, at politiet, som for andre
køretøjer, i alle tilfælde vil kunne udstede bøder på grundlag af en faktisk
hastighedsmåling. Folketinget har endnu ikke færdigbehandlet forslaget.
Indtil dette bliver vedtaget, kan politiet kun give bøder for
hastighedsovertrædelser ud fra de generelle hastighedsgrænser, eller den
skiltede hastighed på stedet.
En registreringspligtig knallert skal som udgangspunkt føres i
overensstemmelse med færdselslovens almindelige færdselsregler for den
kørende trafik. Den skal endvidere som udgangspunkt føres i overensstemmelse
med de af færdselslovens regler, der gælder for kørsel med bil og/eller
motorcykel. De regler, der gælder for kørsel med disse køretøjer om
svingning, vending, vognbaneskift, kørsel ved busstoppested, møde med andre
kørende, overhaling, vigepligt, forpligtelser overfor gående, tegngivning,
placering på kørebanen samt kørsel i vejkryds, gælder således tilsvarende
ved kørsel med en registreringspligtig knallert.
Da en knallert efter færdselslovens bestemmelser ikke er et motorkøretøj,
vil færdsel med knallert ikke være tilladt på motorveje og motortrafikveje
samt på tilkørsels- og frakørselsveje til sådanne veje.
En registreringspligtig knallert må heller ikke færdes på cykelsti, hvor der
måtte være en sådan.
Føreren skal have kørekort til bil eller motorcykel.
Håber ovennævnte er fyldestgørende. Færdselsloven (og andre
love/bekendtgørelser) kan findes på
www.retsinfo.dk.. For at begrænse
søgningen, kan anføres "Trafikministeriet" og "lovbkg. 735 den 240892".
Jeg kan også anbefale vores egen hjemmeside:
www.fstyr.dk.
Endvidere henvises, med hensyn til de mere færdselssikkerhedsmæssige
aspekter, til Rådet Større Færdselssikkerhed på:
www.faerdselssikkerhed.dk.
Med venlig hilsen
Finn Engelbrecht
_________________________________________________________________________