/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
tandberg 3014a kobler broen fra
Fra : warrior
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 17-07-10 17:01

Hej
Jeg har lige skiftet drivremmene i maskinen, da den ene pludselig sprang under afspilning. Efterfølgende forsøg på at afspille mislykkes, da broen falder ned igen efter et par sekunder. Den kan hurtigspole til begge sider, og de to capstans kan køre når båndet ikke er i.
Kan nogen sige mig hvor fejlen er, og om det er til selv at udbedre?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-07-10 17:18

Bro ?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-10 17:29

Du mangler sikkert en rem som skal give impulser om at det kører,
den plejer at sidde på tælleren, er den ikke sat på tror den at båndet er stoppet og broen slår fra...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-10 19:10

Jeg har selv haft en Tandberg casettedeck lidt ældre end Din, fra 77` men ikke mindre avanceret.

Som Klaudi er inde på skal der være nogle impulser før den kan køre optimalt, dette for at undgå båndsalat som kunne være noget af et problem i en kassettemaskine
Noget Tandberg gik meget op i, derfor er den hyperfølsom.

Faktisk forærede jeg den væk for et halvt år siden, den fejlede ikke en skid overhovedet idet den fik en overhaling på specialværksted i 96` og jeg næsten ikke brugte den siden.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 19-07-10 21:53

Da jeg havde åbnet cassetten, for at skifte de to remme, bemærkede jeg ikke, at der manglede/var sprunget en rem i forb. med tælleren. Men jeg vil snarest kikke efter igen, og evt. se om jeg kan få en ny. I øvrigt mener jeg, at denne båndoptager stadig er en kvalitetsmaskine som det er værd at beholde, selvom den er fra 1985, og at den endnu kan leve op til mange af de dyre nutidige cdafspillere. Hvad mener I?

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 20-07-10 21:38

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 21-07-10 15:38

Jeg har i dag undersøgt maskinen lidt nærmere, og konstateret, at selvom båndet kan køre hurtigt frem og tilbage, er der ingen bevægelse fra hjulene, hvor jeg har påmonteret to nye remme. Så vidt jeg kan se skal der kun være tre remme i maskinen, incl. azimutremmen. Tonehovedet falder stadig ned når jeg aktiverer playknappen.