/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excell "Tidsværdi"
Fra : Wrongstyler
Vist : 1388 gange
200 point
Dato : 15-07-10 22:23

Når jeg kopierer et tidspukt fra Navision til excell og gerne vil bruge funktionen Tidsværdi så virker det fint indtil værdien: 09:59:59 - lige så snart der kommer 2 cifre på første plads så går excell i fejl og skriver "VÆRDI"
Hvad gør jeg her?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-07-10 22:30

Er det en tidsværdi du forsøger at flytte eller er det et klokkeslæt?

I excel er det ikke helt det samme, da klokkeslæt i Excel er en deling af et døgn....
vh Ben

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-07-10 01:12

når du indsætter tiden formaterer excel teksten til en tidsværdi, du prøver derefter at konvertereen tidsværdi til en tidsværdi, den går ikke

du har to muligheder:
1. når du vil indsætte så højreklikker du og vælger "indsæt speciel..." der vælger du tekst
du kan nu bruge din formel =TIDSVÆDI(A1") uden problemer

2. du indsætter klokkeslettet og beholder det som det er
det er allerede automatisk konverteret til en tidsværdi

du kan nemt checke hvad excel opfatter det indsatte som:
står klokkeslettet i venstre side af cellen opfatter excel det som tekst (og så kan du bruge din formel), i højre side opfattes det som et klokkeslet

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 18-07-10 20:40

Jeg vil gerne indsætte et tidspunkt, og så konvertere det med TIDSVÆRDI(D#) i en anden kolonne

Det står i højre side.

Hvis jeg formaterer det til tekst så ender klokkeslettet helt galt når der kommer 2 cifre i. så laver den det om til et kommatal.

F.eks bliver kl 11:01 til 0,459456019

Jeg vil gerne beholde tidspunktet synligt, som en del af det viste, derefter i en anden kolonne lave det om med tidsværdi.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-07-10 01:47

Hvis du indsætter et tidspunkt i excel er det allerede konverteret til en tidsværdi (et serienummer mellem 0 --> 00:00:00 og 0,999999999 --> 23:59:59) men formateringen er bare sat til klokkeslet

hvis du indsætter 11:01:37 i D7 og så vil vise tidsværdien i E7 skriver du denne her i E7: =D7 og formaterer den som tekst
Så skulle der gerne stå 0,459456019 i E7
Citat
Jeg vil gerne beholde tidspunktet synligt, som en del af det viste, derefter i en anden kolonne lave det om med tidsværdi.

det er den samme værdi der skal være i begge celler, bare med to forskellige formateringer

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 21-07-10 21:31

Vil det sige at jeg skal hen og formattere hver gang jeg indsætter en række klokkeslet?

nogle gange er der mange klokkeslet om formiddagen og få om eftermiddagen, og andre gange omvendt.

Men ellers er det korrekt det du siger, alle klokkeslet under 2 cifre kan laves om med tidsværdi og ikke via formattering, der kopierer den bare det oprindelige klokkeslet. (E7=D7)

Hvis jeg kopierer alle høje klokkeslet til en anden celle og formatterer dem til tal så bliver 11:01:37 til 0,46 som jeg kan bruge, det er bare frygteligt omstændigt at lave skulle formattere hver gang jeg indsætter. kan det ikke undgås?