/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Værdi af sedler fra 1972
Fra : Lærke93
Vist : 4929 gange
50 point
Dato : 15-07-10 21:18

Hej kandu-brugere :)
Jeg sidder her med 2 hundredekronesedler fra 1972-serien, og vil gerne vide, hvad jeg gør med dem.

Er ikke sikker på, om de er noget værd - kan jeg gå ned i banken med dem og få dem ombyttet til alm. hundredekronesedler eller er der mon nogen, der er villige til rent faktisk at give noget for dem?

Mvh

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 21:27

100.- eller mindre.
Og så skal den være NYPRESSET

De er brugte...
Penge er gyldige_ til du dør?
SIKKERT med undtagelse af en nylig udgået 25 øre,

Men hvad STATEN gør/ lover og Banker UDBETALER er 2 forskellige ting.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-10 22:07

Citat
Gyldighed af danske mønter og sedler
1/2 kronen, produceret i 1924-40, blev inddraget den 31. december 1942.
1- og 2-øre blev erklæret ugyldige som betalingsmiddel efter 1. april 1973. Sidste frist for indløsning var 30. juni 1973.
5- og 10-øre blev erklæret ugyldige som betalingsmiddel efter 1. juli 1989. Sidste frist for indløsning var 1. juli 1992.

Alle andre mønter udsendt efter indførelsen af kronen som møntfod i 1875 er fortsat gyldige betalingsmidler og kan indløses i Nationalbanken til pålydende.

Alle sedler siden pengeombytningen i 1945 er gangbare og kan indløses til pålydende i Nationalbanken. Udover den nye seddelserie er nedenstående seddelserier fortsat gyldige.

1972 - serien
Portræt- og landskabsserien (1952 - 1964)
Ombytningsserien (Udsendt 23. juli 1945)

Kilde: http://www.schouwebcoins.dk/Videnommoenter-fakta.htm#7

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-10 22:13

eller lidt bedre fra d. kgl. mønt

Citat
Alle mønter udsendt efter indførelsen af kronen som møntfod i 1875, og hvor den pågældende møntværdi fortsat er i omløb, indløses af Nationalbanken til pålydende værdi.

Mønter med pålydende 1, 2 , 5 og 10 øre indløses altså ikke, da disse møntværdier er udgået som betalingsmiddel. 25 øre mønter indløses frem til udgangen af september 2011.

I årene 1924-40 blev der udmøntet en mønt med pålydende ½ krone. Denne mønt blev inddraget med udgangen af 1942 og gjort ugyldig. Disse mønter indløses derfor ikke.

Kilde: http://www.kgl-moent.dk/DKM/DK/Coins.nsf/side/Gyldige_moenter_siden_1875!OpenDocument

dvs. at da der stadig eksisterer 100 krone sedler er den stadig gyldig

Kommentar
Fra : Lærke93

Dato : 16-07-10 00:04

Hejsa. Det vil sige, at jeg kan indløse dem i Nationalbanken og ikke andet, ikke sandt? Eller er jeg helt ude at s****? :)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 16-07-10 00:44

Nej du henvender dig til en af de almindelige bankfilialer. De ordner det med nNationalbanken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-10 00:49

Citat
Men hvad STATEN gør/ lover og Banker UDBETALER er 2 forskellige ting.

Staten har ikke noget med pengesagerne at gøre.

Siden statsbankarotten i 813 har man ikke betroet at lade staten stå for pengene i dette land.

Det er Nationalbanken, som er uafhængig af konge og regering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-10 00:50

ikke 813 men 1813.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 16-07-10 12:59

Citat
Staten har ikke noget med pengesagerne at gøre.
Siden statsbankarotten i 1813 har man ikke betroet at lade staten stå for pengene i dette land.
Det er Nationalbanken, som er uafhængig af konge og regering.

Flot transor, det vidste jeg heller ikke, men blev nu lidt klogere.

Godkendelse af svar
Fra : Lærke93

Dato : 16-07-10 14:15

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 16-07-10 15:00

Citat
Men hvad STATEN gør/ lover og Banker UDBETALER er 2 forskellige ting.

Staten har ikke noget med pengesagerne at gøre.

Siden statsbankarotten i 813 har man ikke betroet at lade staten stå for pengene i dette land.

Det er Nationalbanken, som er uafhængig af konge og regering.

Sikkert også det jeg skrev = STAT gør___ VS BANKER

Kommentar
Fra : Henning747

Dato : 13-06-12 20:24

Har man gamle mønter eller sedler er det også en mulighed at spørge hos en mønthandler da der er en del der samler på mønter. Indholdet i sparegrisen kan godt være mere værd end pålydende på mønterne.