/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kontanthjælp og formue?
Fra : jobestar
Vist : 4828 gange
50 point
Dato : 15-07-10 15:59

Hej

man kan ikke få kontakthjælp hvis man har mere end 10 000 kr på sin konto.

Jeg har mere end det, men vil gerne søge om kontanthjælp alligevel.

tror i at kommunen kan se, at jeg har penge stående på en anden konto i en anden bank? altså flyttet opsparingen fra min alm. bank hvor jeg har min nemkonto og alt det.

mvh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-07-10 16:02

JA

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 15-07-10 16:04

de ser alt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 16:09

Selvfølgelig undersøger kommunen om du taler sandt når du siger at du intet har, kontanthjælp er for dem som ikke har andre mulgheder for indkomst og har brugt formuen

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-07-10 16:11

okay

jeg syns bare det lyder mærkeligt, at kommunen kan se alt hvad jeg laver med mine private bank kontier.

så skal man måske finde en hemmlig konto i sweiz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 16:17

Citat
jeg syns bare det lyder mærkeligt, at kommunen kan se alt hvad jeg laver med mine private bank kontier.

Det kan de heller ikke

Men du skal SELV stille med oplysningerne (papirerne) for overhovedet at komme i betragning til kontanthjælp.....
Det er så frivilligt om du vil det, men så lukker kassen bare

Svindel straffes som bekendt efter gældende lovgivning

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-07-10 16:24

Hvis du af een eller anden grund finder en mulighed for at "gemme" dine penge- vil det jo uanset hvad -være bedrageri, hvis du ikke giver korrekte oplysninger.

Det de kan se, er hvordan har din indtægt været indtil nu. Hvis du har fået penge under bordet, eller på anden vis har skaffet dig en formue, som ikke er opgivet via skat, så kan de ikke se det.

Skat får oplysninger fra de konti du har og dermed kan du ikke gemme nogle konti, som eks. giver renter.

Jeg forstår ikke din tankegang. Som tidligere skrevet er kontanthjælp til dem som ikke kan klare sig på anden vis. Og hvis der er for mange brodne kar, som snyder og bedrager, bliver det mere og mere svært, for dem som virkelig har brug for hjælp, idet sagsbehandlingen dermed kommer til at trække ud.

og ja de rige gemmer deres penge udenlands osv.- men det er en anden sørgelig historie

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-07-10 16:39

smuller54 jeg kan godt forstå dit synspunkt.

men som jeg sagde til en ven da vi snakkede om det forleden.

jeg er på ingen måde velhavende, jeg har sparet 70 000 kr. op på ufaglært arbede ved at være sparsommelig og ikke rejse, købe dyre ting osv.

så måske skal jeg fremover bare bruge alt hvad jeg har på det søde liv, så jeg kan komme først i køen når der ikke er job mere..

hvis jeg havde hus, bil og sommerhus var det en anden sag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-10 16:46

Af ren nysgerrighed

Citat
hvis jeg havde hus, bil og sommerhus var det en anden sag

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-07-10 16:46

hej igen

Jeg sagde jo ikke at reglerne er rimelige i alle forhold.
Jeg prøver bare at liste det op, som er fakta og som du ikke kan komme udenom.
Og ikke mindst, hvad konsekvenserne er, hvis man ikke er ærlig.

Det er da rigtig surt, at have opsparet så mange penge. Men det har du vel netop gjort for at have til de dårlige tider.

Du står uden job ??

Du er ikke dagpengeberettiget ?

Du må tale med dem alligevel og høre hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-07-10 16:50

ja men jeg kan også godt følge dig, og det er ikke noget angreb..

jeg synes vel bare det er lidt ærgeligt, at andre der har brugt løs, kan få, men fordi jeg har været sparsommelig, så skal jeg bruge af opsparingen inden jeg kan få støtte.

jeg står uden job om et par dage og har ikke noget a-kasse/dagpenge osv.

men jeg må jo bare søge løs og håbe jeg kan finde noget

tak for svarene :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-07-10 17:08

Citat
Som hovedregel er det en betingelse for at få kontanthjælp, at ansøgeren eller ægtefællen ikke har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb op til 10.000 kr. og for ægtepar 20.000 kr. Der kan desuden ses bort fra en mindre formue, som er nødvendig for at bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til pågældende eller familiens erhvervs- og uddannelsesmuligheder.

Måske, du skulle tænke lidt på det der står her - jeg synes du skal tale med kommunen alligevel.

En skam du ikke er dækket af en a-kasse, men det har du sikkert en grund til .

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-10 17:25

Citat
jeg står uden job om et par dage og har ikke noget a-kasse/dagpenge osv.

Så burde du skamme dig .
Hvis du har sparet SÅ meget op og samtidig er for "nærig" til at betale til en A kasse.
Du ligger lige som du har redt gør du.
Og jeg håber da at din kommune kigger dig godt og grundigt efter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-07-10 17:36

Piaskov har helt ret.

Hvis der ikke er en særlig grund til at du ikke er medlem af en A-kasse.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-07-10 18:15

Citat
jeg er på ingen måde velhavende, jeg har sparet 70 000 kr. op på ufaglært arbede ved at være sparsommelig og ikke rejse, købe dyre ting osv.

Hvis du har 70000 kroner og går ned og søger kontanthjælp så er du da et dumt svin.
Kontanthjælp er for folk der ikke har nogen penge ikke til folk der ligger inde med 70000 kroner.

Citat
jeg er på ingen måde velhavende, jeg har sparet 70 000 kr. op på ufaglært arbede ved at være sparsommelig og ikke rejse, købe dyre ting osv.

Flot du har tjene nogen penge. Gå nu ud og brug dem.

FØRST brug de 70000 kroner på alle de ting du er så misundelig på alle de andre har som har levet det søde liv mens du har sparet op.

DEREFTER når du har under 10000kroner tilbage så tager du ned på kommunen og søger om kontanthjælp.

Du er da den største perker hvis du søger kontakthjælp og ligge inde med så mange penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-10 18:46

Hvis du flytter pengene ned til en konto i schweitz, kan du muligvis få kommunen til at sende kontanthjælpen dertil, så pengene kan akkumulere hurtigere.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-10 19:09

Du stille først i Jobcentret først og melder Dig ledig, her er der en kort orientering om forløbet som er:

1. Mødedag på det sted hvor tvungent jobsøgningskursus skal gennemføres.

2. Økonomimøde hvor Du skal medbringe fyringsseddel, sidste lønseddel samt helt dugfriske kontoudskrifter fra ALLE bankkonti, også lån og pensionsopsparing, udskrifterne skal vise de sidste 3 måneder.
Så det er for sent at trække penge ud nu. De vil også tjekke større udtræk, jeg blev f.eks spurgt hvad "KAB" var da det var en stor post.........det var såmænd husleje.

Har Du kapitalpension bliver Du tvunget til at bruge af de penge til eget underhold (altså ingen kontanthjælp) efter et halvt år af beløb over 50.000......og så ryste op med 60% i skat da de jo bliver hævet før tid.

Surt, men et faktum.

Begynd at strikke et CV sammen, det skal lægges online på Jobnet inden for de første dage af forløbet.
Arbejdsministeriet har længe haft den vildfarelse at arbejdsgiverne søger i CV-databasen efter personale

Du får et password til Jobnet hvor Du skal melde Dig ledig een gang om ugen, gør Du ikke det bliver Du truet med bål og brand..............også selv om Jobnet er gået ned så man ikke kan logge sig ind, det har jeg prøvet et par gange

God fornøjelse !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-07-10 19:36

Apropos Dine "planer".

Grundet en mega lønudbetaling på min sidste arbejdsdag....fratrædelse og bonus.....gik jeg og hyggede mig de første 5 måneder af min ledighed, men søgte samtidig mange jobs, netop for at holde systemet på afstand.

Men på et tidspunkt slap pengene op

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-07-10 21:07

Jeg har en hemmelig konto som du kan sætte pengene ind på, gi' mig et pip, så får du nummeret og jeg siger det ikke til nogen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-07-10 21:16

Citat
Jeg har en hemmelig konto

Duer ikke hvis ikke pengene kommer fra en madras, det bliver opdaget ved indberetningen når der er gået penge fra en konto til en anden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-07-10 06:44

Som ansøger til kontanthjælp, skal man underskrive "Tro og Love erklæring" hvor man bl.a. skriver under på, at man ikke har nogen formue - ud ov 10.000 kr. bil mm.

Har du en større formue, skal du glæde dig over, at du har råd til at forsørge dig selv. Hvis du tror, det er "en dans på roser", at være kontanthjælpsmodtager og blive sendt i aktivering, så har du misforstået det hele.

I fald du gennemfører at ville være asocial, skal du også være forberedt på evt. tilbagebetaling og evt. straf, afhængig af, hvor meget du har snydt for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-10 07:57

Og år Du sidder hos sagsbehandleren så glem alt om brok over at millionærer får børnepenge samt at Klaus Riskær får skatterabat selv om han har svindlet, det kan hverken Du eller sagsbehandleren gøre noget ved alligevel.

Læg allerede nu en jobplan for hvad og hvor Du vil søge, www.jobnet.dk samt www.ofir.dk er et par gode portaler.
Studèr dem og se om der er ledige jobs indenfor Din uddannelse, hvis ikke så søg alternativer.
Man kan også lave en jobagent med ønsker flere steder og få tilsendt match pr. mail

Det er noget de også underviser i på jobsøgningskurset, der er underviserne såmænd gode nok og man træffer en masse nye mennesker.
Det er sagsbehandlerne der er stride, de kan f.eks pålægge Dig at søge jobs der ligger op til 1½ times pendling fra hjemmet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-07-10 10:22

Sådan kan du snyde næsten sikkert-men ulovligt er det :

På dit nye job så spar de 70.000 op i en madras eller cigarkasse hos bekendte-du får alligevel ingen betydende renter på dit bankindestående i den størrelsesorden. Husk at hæve beløb til madrassen med tilfældige datoer og tilfældige beløb. Du kan jo have spillet for beløbene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 11:38

Og husk så lige at stille en trillebør ved sengen så du hurtigt kan transportere madrassen væk i tilfælde af brand Forsikringen dækker nemlig ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 11:39

PS....

Der er IKKE noget ulovligt i at spare op hjemme i madrassen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-10 14:48

Citat
På dit nye job så spar de 70.000 op i en madras eller cigarkasse hos bekendte

Så tror jeg nu alligevel, det er bedre at opbevarer pengene i en/flere bankboks... men der er altså heller ingen forsikring der dækker, hvis de bliver stjålet

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-07-10 14:53

Citat
Som ansøger til kontanthjælp, skal man underskrive "Tro og Love erklæring"

Så hvis ens tro siger at det må man gerne så er det altså lovligt at have mere end 10000 kroner og søge kontanthjælp på samme tid.... intersant.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-10 16:33

Jeg havde godt 16.000 da jeg skrev under, halvdelen hjemme.
"Svindlerbeløbet" blev dog brugt til indskud og flytning.

Men der ER forskel på kommunerne, første gang skulle jeg udfylde en blanket med det hele, også kontantbeholdningen i tegnebogen, i en anden kommune tjekkede de blot bankoplysningerne.

Der er også forskel på ekstraydelser, nogle kommuner giver rejsegodtgørelse til jobsøgningskursus, andere ikke.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-07-10 17:18

Citat
Du er da den største perker

VespaSvin, nu var du liiige ved at lyde fornuftig, og så falder du i grøften igen...

- har du overvejet at lade din mor tjekke dine udgydelser, inden du slipper dem løs?

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 19-07-10 12:41

Tak for svaret LuffeA.