/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Termostat - Køleskab vs. Fryser
Fra : Jc2212
Vist : 996 gange
40 point
Dato : 15-07-10 13:20

Hej alle sammen,

Her er et måske dumt spørgsmål

Men fungerer et køleskab på samme måde som en fryser? Jeg mener, kan man i princippet lave sit køleskab om til en fryser ved at udskifte termostaten? Eller lave fryseren til et køleskab?
Eller der indmaden i fryseren designet til at køle meget kraftigere?
Jeg vil umiddelbvart tro det var tilfældet, men jeg blev lidt i tvivl, da jeg så et kompressor kit (til køleboks i både) der kunne køle til langt under frysepunktet så man selv kunne vælge om man ville lave et køleskab eller fryseboks.

Jeg har dsv. kun 40 point, men de gives selvfølgelig for et godt svar :)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-10 13:42

I princippet ja, men køleskabets kompressor er ikke beregnet til at fryse så du skal sikkert ud og investere i en ny kompressor inden ret længe hvis du belaster den mere end den er bygget til, en fryse kompressor vil også være mere økonomisk end en køle kompressor som er skruet ned til at fryse, men det er en helt anden historie

Kommentar
Fra : nikodj7

Dato : 15-07-10 13:50

Hvis du har et køleskab og mangler en fryser så bare køb en i stedet for at bikse rundt
med alle mulige ting

Og omvendt

Godkendelse af svar
Fra : Jc2212

Dato : 15-07-10 14:08

Tak for svaret o.v.n..

Det var nu ikke fordi jeg ville min fryser eller køleskab om.
Jeg er ved at forsøge at lave et dvaleskab og skal have køling derinde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 16:07

Tak - ja så kan du jo godt bruge en mindre kompressor når det ikke er så mange grader at temperaturen skal ned

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-10 18:53

Men du kan ikke selv montere en kompressor, og få den til at virke.

Kommentar
Fra : Jc2212

Dato : 15-07-10 22:04

Eyvind:
Kan du uddybe lidt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-10 22:26

Den skal tomsuges og så fyldes med passende mængde kølemiddel.
Der skal benyttes en del specialværktøj og noget viden og tilladelse.
Du har intet af dette.

Men du må godt udskifte thermostaten og ændre kørselsmønsteret.