/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
DVD + harddisk og TV tuner
Fra : o.v.n.
Vist : 2619 gange
100 point
Dato : 15-07-10 12:53

En sådan sammensat enhed vil jeg have købt og derfor vil jeg gerne have lidt mere viden inden jeg står i en forretning og skal høre på ekspedientens salgstale.
Det er ikke så længe siden jeg lærte at skelne mellem dvb-t og dvb-c signaler, så kommer at det eksempel jeg har fundet har en dvb-t tuner, men kun mpeg2
Hvad vil det sige?
Er der noget med at nogle kanaler kun sender mpeg4 og at mpeg2 stopper inden så længe?
Den jeg foreløbig er mest interesseret i ser sådan ud:
http://www.nbradio.dk/shop/panasonic-dmr-ex88-4944p.html

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 12:57

Citat
•Hvornår skal jeg senest gøre noget, hvis jeg ikke har MPEG-4?
Ifølge den indgåede politiske aftale (11. juni 2007) vil det være i 2012, når der slukkes for MPEG-2 signalet. Hvis du ønsker at kunne modtage DIGI-TVs MUX2 og betalingskanalerne fra Boxer TV, skal du købe en MPEG-4 modtager inden 1. November2009

http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/faq.asp

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 12:59

Køb kun med Mpeg4, den du heenviser til har Mpeg2.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 13:07

Citat
Køb kun med Mpeg4, den du heenviser til har Mpeg2
ja det har jeg opdaget, men desværre kan jeg ikke finde nogen som har mpeg4 tuner indbygget og som også kan afspille og optage, kan du?
Eller skal jeg nu til at have hylderne fyldt op med endnu flere dimser? Modtagere - afspillere hver for sig TV og meget mere, det ville være rart med det hele i en enhed

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-07-10 13:11
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 13:18

Tilsyneladende jo Stouenberg men så vidt jeg kan se i det første eksempel jeg prøver, så er det afspilnings formater, der er slet ikke nogen TV tuner måske i en af de andre link, jeg leder videre

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 13:19

Citat
- er det ikke noget i denne stil
http://www.kelkoo.dk/d-dvdoptagere,DVD_Recorder_og_Harddisk_Tuner,MPEG-4-100304323
du søger o.v.n.?

Kan de modtage Mpeg4 signal?

De kan afspille formatet

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 13:24

Prøv at se ind på dette forum
http://forum.recordere.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 13:25

Du er lidt på spanden....

Der er endnu IKKE nogen DVD + HDoptager på markedet med mpeg4 tuner......

Dem stouenberg henviser til kan AFSPILLE mpeg4 men IKKE optage andet end mpeg2

De kommer - det er der ingen tvivl om, men hvornår er så spørgsmålet....

Jeg kan forestille mig de løber ind i problemer med digital kopiering - der jo som bekendt er forbudt.

Så skal du bruge noget NU - så er her et godt bud

http://getmore.dk/k%C3%B8b-samsung-dvd-hr775-billig/harddisk-optager/dvdhr775~xeg_1324_p.html

Den kan sikkert findes billigere og jeg ved den fåes med forskellige HD-størrelser (prisen selvfølgelig derefter)

Den kopierer også mellem DVD/HD - så man kan optage på HD og senere overføre til DVDer (hvis det er noget man vil gemme) - samtidig er den utrolig nem at arbejde med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 13:30

Citat
men IKKE optage andet end mpeg2

Sludder - selvfølgeligt analogt signal

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 13:31

Igen pga. det her med digital kopiering

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 13:31

Citat
Der er endnu IKKE nogen DVD + HDoptager på markedet med mpeg4 tuner......

Kan man ikke bare smide en H Nyborg DVB-T model i røven på den??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 13:33

Citat
Kan man ikke bare smide en H Nyborg DVB-T model i røven på den??

Jo da - men det bliver det IKKE digitalt af - den laver det jo NETOP om til et analogt signal ligesom på dit TV

Du kan sagtens optage fra et mpeg4 signal ved at koble en mpeg4 tuner imellem - men så er det du optager ikke længere det digitale signal....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 13:35

Citat
Der er endnu IKKE nogen DVD + HDoptager på markedet med mpeg4 tuner.
øv i kan heller ikke finde nogen, nå så må jeg jo have to enheder, en tuner og en dvd afspiller med harddisk, lidt nemmere når tingene er sammenbygget.
Lige nu ser jeg TV med min parabol modtager, med en anden (indbygget) tuner kunne jeg optage en kanal og se en anden, lige som i gamle dage før signalet blev digital

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 15-07-10 13:37

Citat
Du kan sagtens optage fra et mpeg4 signal ved at koble en mpeg4 tuner imellem - men så er det du optager ikke længere det digitale signal....

OK: stadig en rimelig og billig løsning
hvis man bare vil bruge den til at optage diverse udsendelser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 13:46

Citat
OK: stadig en rimelig og billig løsning
hvis man bare vil bruge den til at optage diverse udsendelser.
det bliver sikkert løsningen og det er jo det den skal bruges til + afspille mine DVDer, jeg lader spørgsmålet stå til engang i aften, i håb om at en eller anden finder det uopfunde vidunder jeg gerne vil have

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 13:48

Det er VCR optager/afspiller (med analog tuner) som skal udskiftes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 14:25

Det må være noget for "historisk museum"

Men jeg ville da gemme den hvis der stadig er VHS bånd i huset, tunerkort i komputeren og overspille til DVDer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-07-10 16:32
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-07-10 16:34

MPEG4 DVB-T modtager med HDMI og optage funktion
(Model: AB-T1110)

manglede lige dette her

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 18:59

Der er ingen Læg i kurv knap Klaudi
bladbudet har været her med tilbuds aviser for næste uge, får i den fra El-Giganten?
Der står i avisen - men ikke på internet siden, at den her kan det jeg ønsker:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/digital-tv/digital-modtager-receiver/BDC8200XEE/samsung-blu-ray-afspiller
i debatten her bliver den også omtalt som den har dvb-t mpeg4 tuner:
http://dahf.dk/viewtopic.php?f=17&t=35912&start=15
hvis det engang skulle blive aktuelt at brænde en DVD så skal jeg nok finde ud af det
så er det jo bare om jeg tør købe i den butik, mindst 2 kolleger har meget dårlige erfaringer med El-Giganten

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-07-10 19:09

Det ser jo ud til at den fra EL-Giganten kan det hele synd den er så dyr!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 19:18

Hvis du er ligeglad med DVD-brænder-funktionen, findes der en del muligheder.....

De fleste HD bokse fra de forskellige kabelfirmaer (såsom Stofas Zaptor) kan også bruges, problemet ligger i at de filer der genereres ikke sådan lige kan flyttes til en komputer, men muligt er det.

F.eks. forslaget fra Klaudi - vi har en sådan og dertil er så 2 externe HDD den optager på.

Disse kan så sættes til komputer (via USB) og med det rigtige program er det så muligt at generere DVDvideoer Og det skal siges at disse videoer er i VÆSENTLIG bedre kvalitet end det du ellers optager på en DVD-optager......

men men men - pas nu på IKKE at blande noget sammen....

mpeg4 er ikke bedre end mpeg2 - mpeg er blot et komprimeringsformat....

Det er HDformatet du skal gå efter .... Og så skal du lige huske at tilslutte den med HDMI kabler, ellers hjælper det ikke noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 19:54

Jeg har ikke mulighed for kabel TV altså hedder dvb-t
Jeg forsøger at holde tingene adskilt, og ved godt at mpeg også er et video format, men det er så vidt jeg ved også et digitalt TV signal, og mpeg2 udgår i 2012, er vi enige?
Hvis i ser avisen fra El-Giganten så er der en lille sort bjælke over annoncen hvor der står: Digital Mpeg4 Tuner
er det ikke lig med det TV signal som også sendes efter 2012?
Jeg har aldrig efterlyst en brænder løsning, det jeg har brug for er at kunne afspille DVDer, optage og senere se TV programmer sendt fra jordbaserede sendere (måske kan parabolen også kobles på? ) når jeg ikke er hjemme eller når der sendes to programmer samtidig og jeg gerne vil se begge programmer, den ene skal så optages på maskinens harddisk.
Er mine ønsker nu klart beskrevet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 21:49

Citat
er vi enige?

Ja

Citat
Mpeg4 Tuner
er det ikke lig med det TV signal som også sendes efter 2012?

Det sendes allerede nu, men de sidste mpeg2 signaler lukkes 2012

Citat
Er mine ønsker nu klart beskrevet?

Yes....

Men jeg "frygter" det er en fejl - det med mpeg4 tuner.....

Jeg kan ikke finde den i deres avis

PS...

Du kan også vente ca.½ år - der kommer garanteret flere jo tættere vi kommer på 2012

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-10 21:55

Citat
Du kan også vente ca.½ år - der kommer garanteret flere jo tættere vi kommer på 2012
jamen jamen hvad nu hvis jeg har et akut anfald af købe feber lige nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-10 22:12

Så køber du den samsung jeg foreslog og glemmer alt om mpeg4 (eller sætter en "billig" boks op før signalet til DVDen..... )

Såfremt det passer at den anden har mpeg4 tuner (det kræver nok du spørger direkte) er det et udmærket køb, men det er i så fald den første der også har DVD (sågar blueray)

Som sagt er der masser af mpeg4 modtagere med HDD på markedet, men de er mig bekendt ALLE uden DVD og ligeledes er signalet på de fleste svært at overføre til comp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-07-10 15:22
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-10 19:56

Faktisk har jeg selv set på den mulighed i aftes Klaudi og måske bliver det løsningen lige nu, en ekstra harddisk kan man jo altid bruge og der er en stor en i avisen for næste uge:
http://viewer.zmags.com/publication/3f57d02d#/3f57d02d/2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 20:46

Citat
en ekstra harddisk kan man jo altid bruge og der er en stor en i avisen for næste uge:

Køb nu ikke HD på forhånd (inden brugsanvisning er læst) - Den slags modtagere har det med kun at ville acceptere bestemte HD-typer/størrelser og Format32 - bare lige til orientering.....

Firmwaren i sådanne modtagere er jo ikke ligfrem af nyeste dato

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 20:52
Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 21:00

Glemte lige....

Det skal under ALLE omstændigheder være en disk med EGEN strømforsyning....

USB-stikket giver IKKE strøm nok i de modtagere....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-07-10 21:03

Jeg har så'n en, AB-DVBC1 - Digital Set Top Boks
http://www.abeodigital.com/da/produkter/details/98/50/billede/ab-dvbc1---digital-set-top-boks

der har jeg sat en Store 'n' Go USB 2.0 Portable Hard Drive 320GB til,
og der er ingen ekstra strømforsyning sat til!
http://www.verbatim-europe.co.uk/en_1/product_store-n-go-usb-2-0-portable-hard-drive-320gb-black_22170.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-10 21:20

Det er så heller ikke en af de ringeste

Den kan sågar køre med MEGET store harddiske - det er langtfra alle der kan det...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-10 22:55

Din tuner er til kabel TV Klaudi, er den her så magen til bare til almindelig antenne:
http://totaltbilligt.dk/product.asp?product=157
i øvrigt kan jeg nu ikke forestille mig at det skulle være et problem for Gparted at formatere en harddisk i FAT32 formatet, det skulle være første gang så.
Men jeg tror at vi er på sporet af noget brugbart nu

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-10 06:19

Nej den ligner ikke helt, men det er rigtigt nok med HD formatet, NTFS understøttes ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-10 11:02

Lige nu ligger der faktisk et par dimser i Indkøbs kurven:
http://sat-com.dk/dvb-t-c-modtagere-40/dvb-t-frie-kanaler-72/hd-pvr-mpeg4-dvb-t-modtager-ftr-306.html
og der ligger de jo godt indtil i har kommenteret og jeg har været med lillesøster hos den lokale TV pusher, hun er nemlig også ude efter en lignende løsning, men hun vil købe lokal og så skal løsningen være fra Panasonic, sådan nogen søstre kan være ret mærke fikserede

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-10 11:24

Den ser jo os ok ud, men den er jo dobbelt så dyr som den fra Bilka!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-10 12:20

Jamen tror du den AGK model fra Bilka er lige så god - måske bedre og skal jeg have den med hjem før jeg kan finde en harddisk som passer til, eller mon manden i fotoøen kan vejlede lidt om en disk som kan bruges sammen med? Søsteren købte på stedet og det blev den her:
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/DVD+og+video/DVD-optager/DMR-EX88/overview/1943243/index.html
manden i butikken lovede at den kan bruges efter 2012 der skulle komme en lille dims at sætte bagpå så den stadig virker efter 2012, så må vi se om han kan holde ord

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-07-10 12:25

Citat
Jamen tror du den AGK model fra Bilka er lige så god - måske bedre og skal jeg have den med hjem før jeg kan finde en harddisk som passer til

Ja det ved jeg jo så ikke og den med om manden i "fotoøen" kan vejlede, måske, men man tvivler jo lidt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-10 19:25

Citat
manden i butikken lovede at den kan bruges efter 2012

Det ville jeg så få ham til at GARANTERE på kvitteringen - og IKKE blot nøjes med hans ord

Jeg kan ikke lige se HVILKEN "dims" han har forestillet sig udover en stor mpeg4 modtagerboks

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-10 19:32

Tak for svaret Klaudi. nu er den som står over det accepterede svar bestil, jeg spildte lige 90 km. på landevejen i dag, bare for at konstantere at Bilkas AGK tuner var udsolgt her er der en harddisk med som tilvalg og så formoder jeg at disk og tuner kan arbejde sammen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-10 21:37

Velbekommen, ja det er squ da surt show at komme ind i butik og få at vide at de er udsolgt

Håber så at den anden funker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-10 23:37

Wauv som det kører nu harddisken skulle lige formateres, den blev leveret med ntfs filsystem og kunne ikke bruges med andet end FAT eller FAT32, den er meget nem at sætte op, de gratis danske kanaler kom automatisk først i rækken og optagelserne kører med EPG så det er jo bare at bestemme hvilken udsendelse og på hvilken kanal, eneste klage jeg kan finde på lige nu er at jeg ikke sådan uden videre kan indstille tiden manuel og måtte lægge 2 timer til "Lokaltid automatisk" før uret passede næste investering bliver et nyt fladskærm TV der blev nemlig et HDMI kabel i overskud, det begreb var ikke opfundet da mit Philips TV fra 1990 blev fabrikeret men den har nu mindst lige så god eller bedre billede som de der nye flade apparater, "Som at være der selv" var slogan vist for Philips dengang