/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Så den gal med græsslåmaskinen
Fra : Rosalil
Vist : 3028 gange
100 point
Dato : 14-07-10 16:47

Min græsslåmaskine vil ikke starte, eller det vil sige den vil ikke holde sig i gang. Den er kun et par år gammel.

Der er olie og benzin på og tændrøret ser fint ud. Den gik lidt i stå undervejs, jeg mente den skulle have noget mere benzin, men ville lige rense den for græs omkring kniven.

Da jeg endelig ville sætte den igang igen, starter den godt nok, kommer med en stor røgsky og går i stå.

Hvad i himlens navn skal jeg så gøre?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-07-10 17:06

Når man tilder en maskine for at rense kniven kommer der olie ovenpå stemplet. Rens tændrøret og hiv i startsnoren inden du sætter tændrøret i igen.
Eller måske hænger chokeren!

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 17:14

Hvor kan en choker hænge? - ikke på knagen, der har jeg set.

Jeg prøver lige at tørre tændrøret?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 18:03

Det hjalp ikke det mindste.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-07-10 18:07

Jeg læste mig til dette, så jeg forsøger lige om det kan hjælpe, da jeg kan se at tråden ikke er overrendt :):

Husk, at en plæneklipper med benzinmotor kun må vippes én vej. Tjek i manualen, hvad der gælder for din model. Vipper du den forkert, kan smøreolien løbe over i luftfilteret, eller rester fra benzintanken ud over motoren.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11544

Måske det var benzin i dit første forsøg, men når du så har tildet den, kan det være det som står her ovenfor, i andet forsøg.

http://cando.dk/Spg73434.aspx

her står der hvordan man renser luftfiltret

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-10 18:10

Du skal nok trække i snoren en del gange, uden tændrøret i, og se om der kommer olie ud,
hvis du har vippet maskinen om på siden er der nok løbet olie ind i cylinderen,
som katekismus os skriver, vip altid maskinen så tændrør peger opad...

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 18:33

Jeg har ikke vippet maskinen om på siden, men måske har jeg vippet den for meget, da jeg skulle rense den.

Jeg vippede den så jeg kunne holde den oprejst ved at holde i "styrtøjet" og tændrøret sidder foran. Så det er nok rigtig det er problemet.

Jeg prøver igen at hive noget mere i snoren, prøvede kun nogle gange.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 18:53

Der kom ikke en eneste dråbe ud, ja det var faktisk helt tørt ved tændrøret.

Til gengæld var luftfilteret helt vådt. Sidder det ved cylinderen?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-07-10 19:13

Citat
Jeg vippede den så jeg kunne holde den oprejst ved at holde i "styrtøjet" og tændrøret sidder foran.

Dette er forkert.Hvis tændrøret sidder foran,skal håndtag/styretøj klemmes ned mod jorden.
Tændrøret skal ALTID SIDDE ØVERST,når maskinen tippes.(Som flere har gjort opmærksom på).
Citat
Til gengæld var luftfilteret helt vådt.

Det skal den faktisk være. Briggs & Stratton skriver i deres manuals,at luftfiltret skal olieres,for at opfange støv.(Noget jeg ikke selv går så meget op i).
Et lille tip: Står maskinen i stærk solskin,kan benzin dampe presses ind i motoren,så den drukner.
Derfor stil den i skygge.(Min egen erfaring).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 14-07-10 19:15

Du godeste. Af med luftfilter og tændrør. Rengør. Når maskinen igen står fladt. På jorden. Uden tændrør Og med fuld gas, hiver du og flår i snoren, Bare for at udlufte maskinen. Til sidst montere du filter og tændrør. Og måske en lille snaps i kaburatoren. Så kommer den.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 19:18

Den står i skygge.

Men et luftfilter skal vel ikke være helt vådt. Jeg tænker rent logisk skal det bare være klistret for at opfange småting. Som der også står i det ene link.

Nu venter jeg bare på det bliver tørt før jeg kan sætte det i igen.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 19:21

edison

Og hvordan kommer jeg til karburatoren? Men forøvrigt har det ikke været et problem at starte maskinen, den gik bare ud igen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-07-10 20:13

Hvis du presser filteret, så du presser fugten ud, så vil jeg tro at du kan starte normalt igen. Men ellers kan du prøve at starte uden filteret, men monter det straks igen efter du har haft den igang.
Hvis ikke noget af det hjælper, så lad maskinen få ro i ½ time.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 20:22

Nu lader jeg den stå et stykke tid og ser om det hjælper, så må jeg prøve uden filteret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-10 21:50

Er der ikke en dims du hiver/skubber/trækker i inden du starter-------------når dyret er startet skal dimsen (chokeren) den modsatte vej.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-07-10 22:43

Chokeren er en rød knap, og den kommer på plads igen, efter jeg har trykket.

Det lykkedes ikke at få den igang, prøvede også at starte den uden luftfilteret, men den gik i stå igen. Altså ingen ændring til trods for den får rigeligt med luft og benzin.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-07-10 06:38

Hvis maskinen vippes for meget, render der olie ud af ventilerne, og den vil ikke starte. Lad den så - evt. natten over - så vil den nok starte igen!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 15-07-10 08:02

I min gamle klipper sad en svamp i luftfiltret. Der stod at den skulle renses i benzin af og til og så fugtes med lidt olie inden den monteres. Din kan nok ikke få luft nok igennem med den olie der er løbet ud i den, så virker det som en choker og der kommer for meget benzin i luften. Når du så prøver uden filter får den lidt benzin og går i stå igen.
Så rens filtret og fugt det lidt med motorolie ved at klemme svampen sammen, husk plasthandsker! Hav evt. et ekstra tændrør at skifte med. Held med det!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-10 12:26

Hvis der er en svamp i filteret skal der være en smule olie i den.
Hvis det er et papirfilter,skal det være helt tørt.

Hvis du har vippet så der er løbet olie ud i et papirfilter,skal det skiftes.

Enspamp tages ud , vædes med benzin og knuges , så olien vrides med ud. tørres for benxin og genmonteres.

check oliestanden inden start.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 13:58

Den har stået natten over og vil stadig ikke starte.

Filteret er en svamp. Jeg har renset det og det er stadig godt fedtet, men jeg har ikke givet det olie endnu, men det har vel ingen betydning for om den vil starte. Der er både olie og benzin på. Nu køber jeg lige et nyt tændrør og ser om det hjælper. Ellers må jeg give op og aflevere den på værksted.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 19:26

Nu fik dyret et nyt tændrør, og jeg fik den igang.

Kunne godt mærke den var lidt sløv i det, og pludselig gik den ud igen. Og ville ikke starte. Øv øv øv

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-10 19:32

giv den nok et par gange på den røde bobbel (indsprøjtning) lad stå et par min. og start igen.

Når og hvis du får den startet, så hæv den og lad den køre uden at sætte den på græsset et øjeblik.

Puha, jeg bliver helt stresset når jeg læser dit indlæg. Det er smadder irriterende, når l...tet ikke vil du.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 19:41

Smuller

Ja du har helt forstået hvordan det er, jeg kigger også desperat rundt i haven efter en der kan få den igang, men lige lidt hjælper det

Jeg prøver igen!

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 20:07

Jeg har lidt røde kinder nu

- vil I have lidt at grine af, det sidste lille problem her...............tændhætten var røget af

Takker jer alle for den gode hjælp og den varme medfølelse.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 20:08

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-07-10 20:10

puhha

Det var da godt at det lykkedes, nu er jeg mere rolig

alle gode gange 5

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-07-10 20:24

Ja allerede i 5 forsøg, øj jeg sveder

Det er dælme godt jeg ved hvor hjælpen måske kan findes