/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri til bil
Fra : Fijala
Vist : 1411 gange
100 point
Dato : 13-07-10 22:08

HVis man sætter et 12V køleskab til bilens batteri, hvor længe kan det så gå uden at skulle oplade batteriet.
Batteriet er 12V - 62Amp.
Køleboks er 50 watt/h

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-07-10 22:19

hvis du lader det stå i 4 timer, kan du ikke starte bilen på det strøm der er tilbage.
du bør have et ekstra batteri og sætte et skilleelæ imellem, så du kan lade på begge batterier med generatoren, men kun bruge strøm til køleskabet fra det ene batteri. man bruger samme system på lystbåde, da det er ret vigtigt at man her har strøm til at starte motoren med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-10 22:23

Jeg er godt klar over at det ikke holder særligt længe, men hvordan kommer du lige fem til 4 timer.
1 Watt = 1 V x 1 A er det ikke korrekt. omregnet siger formlen så 50=12x62 Det giver så 14,88, er det så ikke teoretisk 14,88 time det kan holde før batteriet er helt fladt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-07-10 22:40

Du laver lidt om på ohm's lov. 50w : 12v = 4,16 amp /// 62 amp : 4,16 = 14,9 timer teoretisk, men så er den også suttet hel flad, og de sidste timer har den nok ikke kølet særligt effektiv, da spændingen må forventes at være faldet en del.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-10 22:44

ok ok jeg fik det jo til 14,88.

Men vi er enige i at det er for fuld opladet til helt fladt.

Effekt beregning hedder jo faktisk. Volt x ampere = watt, er vi ikke enige

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 14-07-10 00:58

De amperetimetal der opgives på startbatterier , er en teoretisk værdi med en hel del fantasi indblandet.
Blybatterier af den type kan slet ikke tåle at blive afladet ret mange gange.
så 4 timer er nok et godt praktisk gæt. Men hvis du gør dt tit skal du også skift e batteri tit.

Et andet problem er at mange bilgeneratorer ikke er beskyttet mod overbelastning. Så hvis generatoren skal genoplade et dybt afladet batteri, kan den også blive skadet.
Glem det . Campingvogskøleskabe på 12 v skal kun køre på den måde når bilen kører og giver strømmen konstant.
Man kan få en billig forlænger med relæ, som afbryder køleskabet, så snart spændingen falder lidt under normal ladespænding.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-07-10 01:57

Jeg har endnu ikke helt selv forstået det endnu men her står :
"batteriers kapacitet er kraftigt afhængig af afladetiden"
på denne side : http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_5.htm

Der noget med at på batteriet kan der står :
75 Ah / C20
eller
75 Ah / C10

Og at det der C10 eller C20 eller hvad der nu står fortæller noget om hvor længe batteriet kan aflades.

Men ligemeget hvad så tror jeg ikke det er meningen at du skal have køleskabet tændt når bilen er slukket hvis det er et starter batteri fordi de er ikke meningen at de skal aflades. Det er meningen at de skal være fuldt opladt heletiden. Der skal nok ikke så meget ved du aflader det lidt men ud fra det jeg har læst så taget et starter batteri skade af at blive afladt meget.

Hvis det skal aflades meget så skal det være en deep cycle batteri som for eksempel bruges i elektriske køretøjer.

Jeg tror kun det er meningen at køleskabet skal være sat til bilens batteri når bilen kører for så oplades batteriet med bilens generator... står der ikke noget om det i manualen ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-10 10:59

c10 betyder ved den (formelle ) 10 timers strøm.

for et 75 AH batteri er C10 = 7,5 A og C20 er 3,75 A.

Det gælder for alle batterityper at kapaciteten falder når afladestrømmen kommer over en vis grænse.
kapaciteten er afhængig af strøm og temperatur.

Derfor opgives kapacitet ved eksempelvis C10 og 20°C.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-07-10 17:43

Citat
er det så ikke teoretisk 14,88 time det kan holde før batteriet er helt fladt.

Nu sagde jeg jo også teoretisk ikke

Problemet er, da man er meget langt fra en stikkontakt under en lang rejse jo bare gerne vil stoppe op, slå det lille telt op og lige tage en nats søvn, før man skal videre. Så er det jo ikke let lige at finde en stikkontakt. Men det gjorde jo ikke noget hvis køletasken kunne holde natten over og ikke tappe al strømmen fra batteriet. Det var blot for at komme lidt på forkant med begivenhederne før turen

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 14-07-10 21:29

Tak for svaret transor.