/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Skifte ledning på designer - lamper
Fra : BerndJ
Vist : 12195 gange
100 point
Dato : 13-07-10 17:39

Hej.
Har for 1½ år siden købt 2 dyre designerlamper - vil gerne udskifte ledningen til røde ledninger (som også nu skal være længere). Har adskilt lampen men kan ikke fjerne de gamle ledninger af fatningerne, og ved heller ikke hvordan de nye sættes på. - Er der et "trick"?? Skal jeg bare "hive til"?? Risikerer jeg at ødelægge noget?? OG hvad så bagefter: hvordan sætter jeg de nye ledninger fast???

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-10 17:55

Det er der jo ligesom INGEN der kan fortælle dig UDEN at vide hvilke lamper vi taler om

Men den nye ledning skal sidde der hvor den gamle pilles af

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-07-10 17:56

Ja bare hiv til, så kan du sikkert ikke bruge fatningerne bagefter

Det er jo ikke mange oplysninger du giver, så vi kan give dig et godt svar.

Hvad er det for nogle lamper??
Hvad er ledningen lavet af??
Hvilken type fatninger snakker vi om??

MVH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 18:19

Tag eventuel nogle billeder af fatningen fra forskellige vinkler, så kan vi måske se hvordan ledningerne kan skrues af og skiftes, læg billederne op på Peece og læg et link til billederne her i tråden, vi kan jo ikke se dine lamper eller gætte os til hvordan de ser ud: http://ww.peecee.dk/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-07-10 18:25

Det er jo nok en fjederklemme der holder ledningen, er der ikke et lille hul i fatningen hvor du kan udløse den?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-07-10 18:27

Citat
Er der et "trick"?? Skal jeg bare "hive til"??

NEEEEJ.

Citat
"?? Risikerer jeg at ødelægge noget?? OG hvad så bagefter: hvordan sætter jeg de nye ledninger fast???

Jaa bagefter får du en elektrikker til at lave det for dig.

Har selv lavet samme nummer.....ikke godt siger jeg bare

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 18:53

Som Klaudi siger kan der sidde et lille udløserhul.
Og du skal så lige sikre dig at det er en godkendt ledning der bruges. (Temperatur)

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-07-10 19:33

Jeg kan godt forstå at mange af jer er utilfredse med de mangelfulde oplysninger - er egentlig selv godt klar over det ... men har noget svært ved at forklare hvordan den ser ud. Skal gerne beklage de manglende informatione.

Lampen hedder: "Focus Pendel"

og er købt i Idé Møbler - og kan ses på følgende hjemmeside:

http://www.ide.dk/tilbeh%c3%b8r/belysning/loftlamper

Jeg vil forsøge at tage et par billeder og lægge dem ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 19:45

Ledningen skal sikkert ned gennem lampen så fatningen kommer tilsyne, evt. ved at løsne nedningen som kan være låst/spændt i stangen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-07-10 19:57

Læste at den leveres med textilledning. Så når du skfter den, skal det være en textilledning du benytter (koster en mindre bondegård).

MVH

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-07-10 20:02

Ja ... tekstilledningen i knaldrød har kostet mig 40 kr / m ... men ser enormt godt ud ...

Har fået fatningen ud af lampen (uden problemer) - sidder med den "nøgne" fatning hvor ledningen er ført ind i to bittesmå huller - leder efter et hul el. "knap" el. lignende for at åbne den spænde som formentlig må sidde inde i fatningen ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 20:09

prøv at skrue omløber af (den der holde pæren) og kig ind

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-07-10 20:29

Er sket - kan kun se to små kontaktflader til strømmen ... mon ikke jeg bør tale hele herligheden med til en elektrikker og betale mig fra det ??? - Selvom NU går der jo lidt sport i at "kunne" det gøre selv - altså med "kandu's" hjælp ... . Hvad om en elektrikker skal have for dette lille job??

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-10 20:52

Kan du komme til at stikke en "stoppenål" ind der hvor ledning går ind i fatning,
så åbner fjederklemmen og du kan tage ledningen ud..

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 13-07-10 20:55

YES - sådan KLAUDI --- TAK for hjælpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-07-10 21:18

Velbekommen