/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Spørgsmål om dagpenge
Fra : PeterTheisen
Vist : 537 gange
10 point
Dato : 13-07-10 17:29

Jeg har to spørgsmål omkring det at være dagpengemodtager:

1. Skal man skrive to ansøgninger om ugen hos alle a-kasser for at bevare retten til dagpenge?

2. Kan a-kassen fratage én retten til dagpenge, såfremt kvaliteten af ansøgningerne efter a-kassens mening ikke er god nok, eller er der ikke deciderede kvalitetskrav til ansøgningerne?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-07-10 17:38

Der er ingen der er forpligtet ud over deres evner! Jeg har aldrig hørt at man skal medbringe 2 ansøgninger pr. uge til de samtaler man skal til. Desuden er det vel Jobcenteret der afgør om dine ansøgninger er okay,
Hvis jeg husker rigtigt så er man til samtale i Jobcenteret ca. 1 gang om måneden - hvis de ikke har vasket deres hænder og sendt dig til anden aktør - og det er jo dejligt at vi overskatten betaler løn til mennesker der bare sender dig videre til nogle andre ofte i en anden by.
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-10 18:46

Når man bliver indkaldt til "torskegilde" den ene gang om måneden skal man medbringe to jobopslag som man kunne tænke sig at søge på.
De vurderer også hvor mange jobmatch Jobnet giver inden for geografi vs det der står i CV`et, er der ingen skal man pynte lidt på sit CV.......om muligt.

Ansøgninger burde de kun forlanget gennemgået under jobsøgningskurset, men der er vel også emsige sagsbehandlere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-07-10 18:54

Jeg er gået på efterløn men har i årevis undervist arbejdsløse. Og der er stor forskel på jobcentre, der er himmelvid forskel på sagsbehandlere. Så der er intet generelt, kun regeringens cirkulære. Og det kan tolkes og det bliver det.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-07-10 19:07

JA

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 10 point
Dato : 13-07-10 19:11

Der er ikke krav om et bestemt antal stillinger, som du skal søge, for at
stå til rådighed. Din jobsøgning skal imidlertid være jævnt fordelt,
seriøs og realistisk, og du skal søge arbejde både inden for og uden
for dit faglige område. Du må være indstillet på dagligt at skulle bruge
op til 3 timers transport med offentlige transportmidler.
A-kassen holder en samtale med dig, hver gang du har været ledig i
sammenlagt 3 måneder. Du har pligt til at møde til samtalen, også hvis
du er i gang med en aktivitet og har en jobplan. Ved denne samtale
skal vi bl.a. se på dine jobsøgningsaktiviteter, og du skal oplyse, hvor
mange og hvilke stillinger du har søgt. Det er derfor en god idé at
gemme en kopi af dine ansøgninger.
Hvis a-kassen ved denne samtale vurderer, at du ikke står til rådighed
for arbejdsmarkedet, fx fordi du ikke har opfyldt de forventninger, som
har været aftalt i din Plan for jobsøgning, træffer a-kassen afgørelse
om, at du ikke længere kan anses for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet,
og du vil derfor ikke kunne få dagpenge.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 13-07-10 21:13

Citat
1. Skal man skrive to ansøgninger om ugen hos alle a-kasser for at bevare retten til dagpenge?

Ja

Citat
2. Kan a-kassen fratage én retten til dagpenge, såfremt kvaliteten af ansøgningerne efter a-kassens mening ikke er god nok, eller er der ikke deciderede kvalitetskrav til ansøgningerne?

Ja

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-10 23:01

Jeg fik en indkaldelse til en samtale med teksten:

"Formålet med mødet er at at få Dig i fast job så hurtigt som muligt"

Den tekst er sgu beregnet på professionelle driverter

Jeg sad så ved mødet og viftede med 5 stk foreløbige tilkendegivelser fra arbejdsgivere som jeg havde fået i min indbakke......lidt af en gevinst da man er vant til ikke at høre et kvæk
-Okay, vi indkalder Dig til møde igen om nogen tid.

Roger and out.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-07-10 08:06

Tak for svaret smuller54.