/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bred låge til gårdsplads
Fra : Ekspress105
Vist : 6676 gange
500 point
Dato : 12-07-10 20:35

Hej Er der nogen her der ka finde nogle gode links til konstruktion af låger i breden 7-8 meter og 90 cm høj, Delt i to... FOr man siger google er din ven, men åbentbart ikke min...

Hegnet består af stolper med rionet mellem, der skal jeg så have lavet en låge over indkørslen som matcher, d.v.s. Med rionet... Men ved ikke om det skal være træ eller jern Og i så fald hvordan laver jeg en som ikke hænger? Og terrænet er ikke vandret, så hjul dur ikke....

Men regner med at ha en 4x4 stolpe på 180 over terræn som der ka stives op i (hængsles) Og modsatte side er huset...

Så gode ideer og input modtages gerne...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-10 22:31

Hvad med en kombination af træ og jern ?

Altså rammen af træ og skråstiverne af jern, evt. kan jernstængerne deles et sted, hvor man så skærer et gevind i enderne og forsyner den med en wirestrammer så der kan justeres når skidtet begynder at hænge.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-07-10 00:22

er bange for at en ramme af træ bliver for tung når vi er oppe i den størrelse, ville nok selv vælge at lave rammen af fladjern
en skråstiver burde ikke være nødvendig hvis du svejser ALLE stød til fladjernet OG rionettet er svejst ordentligt (går ud fra at vi ikke taler om 4mm net)
De fleste rionet er ret nemme at skille ad da de ikke er svejst ret godt
de dårligste skilles ad bare du løfter i dem, de bedste kan uden problemer skilles med et koben eller en lægtekammer

er dit net i den første kategori kommer du til at rende en tur med svejseren

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 13-07-10 09:45

du monterer to hjul under lågen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 10:15

Du skriver du har googlet, så måske du har set disse.

Jeg ved ikke om billederne er noget du kunne bruge som inspiration, men nu prøver jeg alligevel:

http://www.poda.dk/porteLaager_have.aspx#13

http://pithegn.dk/landbrug/lager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 10:40

Smullers øverste link viser princippet i konstruktion af låger med stort udhæng.

Men det er jo meget vigtigt at stolpen står rigtigt godt fast et stykke nede i jorden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 11:25

glemte lige at under pithegn, skal du kigge under landbrug- og klik låger.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-07-10 22:42

Citat
du monterer to hjul under lågen
Nej Det dur jo IKKE da terrænet ikke er vandret....

Snuller54> Dem havde jeg ikke set... Der er da nogle konstruktioner men kunne godt bruge en krydsning som LuffeA er inde på... Spørgsmålet er nok hvor kraftigt skal træ/jernet være for at det er stærkt nok? Og hvordan skal krydsene vende?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-10 00:08

http://www.poda.dk/porteLaager_have.aspx#13

Under "Country Ranger" kan Du klikke på Flere typer og se et slideshow, de har så valgt at sætte to skråstivere ind, nok rent design da det kun er træ.
Den lange skråstiver støtter jo lågen i det kritiske hjørne.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-07-10 22:25

Ja, men er det nok med at lave den i reglar eller skal jeg op i 2x3 eller 3x3 eller 2x4?

Rammen skal jo helst ikke være for dominerende, da det jo ikke er træværket der dominere hegnet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-10 22:53

Citat
Og hvordan skal krydsene vende?

Kig på billederne fra de link du har fået..................de viser tydelig hvordan de kryds skal laves.
Benyt spærtræ så du ikke får lavet en oplukkelig proptrækker.