/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke boote fra cd.
Fra : marcussen1
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 11-07-10 16:40

Jeg kan pludselig ikke boote fra en CD. Jeg har både et externt og en internt DVD drev, der begge altid har virket. Der kan ikke bootes fra nogen af dem.
Når PC'en kører, virker begge DVD-drev som altid, ingen problemer. Jeg har været i BIOS og alt står tilsyneladende OK. Jeg har også i BIOS stillet tilbage til fabriksindstilling. Heller ikke det hjalp.
Der er iøvrigt ingen problemer med at læse fra drevet. Det er en stationær PC.
Nogen der har et godt råd.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 16:46

Hvis det har nogen betydning kører jeg med W7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 16:59

Hvis ellers det er en bootCD, bør den kunne boote fra den hvis altså den står som første boot.
Hvordan er boot-rækkefølgen i bios.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 17:07

Det er en boot-cd, jeg har prøvet med 2 andre boot-cd'er, det er det samme. Boot rækkefølgen starter med cd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 17:12

Har du sat en SATA harddisk i maskinen.

Har du ændret noget på din hardware - ny harddisk - flyttet rundt på kablerne - indstillet MAster / SLave ...................eller noget andet.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 17:15

Ja SATA, ingen ændringer overhovedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 17:20

Hvis du har sat en SATA disk i , kan den godt overtage første boot.

Hvis du har taget en IDE harddisk ud og den sad på kabel sammen med CD drevet skal du muligvis ændre CD drevet til MAster på første IDE kabel.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 17:22

Der har hele tiden siddet en SATA

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-10 17:33

Ok -

Har du noget der hedder bootvalg lige når maskinen starter - måske F12 / ESC / F2 / F3 / F10 eller andet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-07-10 17:34

Tjek lige at lampe tænder på dit drev, det kan jo være den blot ikke kan læse din CD....

Så boot rækkefølge er ok, men skiven bare ikke er læslig... (fejl eller skidt på skive. )
vh ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 17:34

Jeg går til spisning osv. nu

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 17:43

Benjamin.Hansen
Ja lamperne er tændt, og det forekomme jo på 3 forskellige boot-cd'er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-10 17:51

Pil stikket ud af harddisken og prøv igen

Så vil der jo komme en eller anden form for fejl....

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 17:52

Eyvind...
Ja ved F11 ser det således ud:
Vælg mellem Floppy - LS120 - Harddisk - CDROM - Zip - USB.FDD - USB.Zip - USB.CDROM - Legacy Lan
og jeg har altid brugt nr. 4 CDROM

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-07-10 18:42

Tror du ikke det bare er VARMEN...

Ellers prøv at slukke for AL STRØM, og fjern BIOS batteriet = på størrelse med en 2 krone
(uden hul)

lad den stå et par sekunder/ hold eventuelt START knappen inde et stykke tid, for at aflade systemet.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-07-10 18:44

Prøv også at tage diverse stik/ ram ud, og sæt dem i igen, det kan være kontakt besvær
Det kan også være JUMPERNE på din harddisk der ikke står som de skal.
HVIS de findes på en Sata disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 19:27

Tja - så er spørgsmålet om CDROM ligger der hvor bootvælgeren peger hen.

Og du har nok prøvet med USB CDROM

Jeg ville også prøve at koble CDROM fra (begge kabler) og så starte comp.
Det er så spændende hvad bootvælgeren viser

Og så koble til igen og starte op med bootvælger

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 20:36

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 20:40

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-07-10 20:43

med hwa? hvad gjorde du for at få den til at boote??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 20:51

Jeg er også lidt i tvivl.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-07-10 21:08

Det kan jeg faktisk godt forstå.
Jeg havde skrevet,hvordan jeg fik det til funke. Men har åbentbart ikke trykket på "Send".
Jeg trykkede F11 ved opstartog klikkede på pkt. 8 (se indlæg kl. 17:52) USB.CDROM og så virkede det straks. Jeg har altid før brugt CDROM, men tilsyneladende virker mit interne drev ikke med
boot-cd som før, hvorimod det externe var OK.
Det var Eyvind, der ledte mig på sporet med hans indlæg kl. 17:33.
Undskyld forvirringen, alt er iorden nu (undtaget mit interne drev).
Mvh
Niels
.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 21:21

Saa kun en 1/2

Husk altid at have stromkablet ordentlig sat fast.........eller traekker den strom over datakablet

Kommentar
Fra : Klaudi