/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kælderfugt?
Fra : Rosalil
Vist : 1040 gange
100 point
Dato : 11-07-10 10:21

Jeg har en høj kælder. Om vinteren er der tørt, med få undtagelser, feks når der er hurtig optøning af MEGET sne.

Men om sommeren, er der altid fugtigt, uanset hvad jeg gør for at ændre tilstanden.

Så jeg har spekuleret over hvorfor det er sådan? Nu ved jeg der sidder mange kloge hoveder herinde, så det er jo oplagt lige at høre jer?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-10 10:28

Når fugt udefra sætter sig på kolde overflader (kondens)
Der kan også være fugtproblemer i kælderen, der ikke skyldes indtrængen af fugt gennem vægge og gulve, men derimod kondens. Det vil sige fugt fra luften, der sætter sig på de koldere overflader i kælderen.

Hvis fugtproblemerne i kælderen typisk viser sig om sommeren som fugtige vægge og gulvoverflader, skyldes det sandsynligvis det, man kalder sommerkondens. Den varme sommerluft indeholder store mængder fugt, og når luften kommer ind i kælderen, sætter fugten sig på de kølige overflader, typisk på gulvene og den del af væggene, der ligger under terrænet. Det kan medføre vækst af skimmelsvampe og misfarvning af vægge og gulve.

Kondens kan også opstå om vinteren, men her sætter fugten sig typisk på den del af væggen, der ligger over terræn, da den er koldest om vinteren.

http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/fugt-i-kaelderen/#Når-fugt-udefra-sætter-sig-på-kolde-overflader-(kondens)

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 11-07-10 10:42

Tak for svaret Stouenberg.

Tak for linket, ja det lyder som om kondensvand er problemet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-07-10 11:45

- velbekommen Rosalil...

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 11-07-10 11:46

jeg har selv haft problemet i min kælder,jeg gjorde problemet mindre ved at bore et 10mm hul i hver vinduesramme og dørramme ,det gav tilstrækkelig ventilation til at holde ruderne fri for kondens

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 11-07-10 12:36

Jtk3

Jeg har ikke våde vægge og vinduer, men høj luftfugtighed, og det ændre intet at vinduerne står åbne eller at der er varme i gulvet. For det er åbenbart den varme luft som giver kondensen, i forbindelse med de kolde vægge, under niveau.

Og her i denne vinter med den megen sne, var der stort set ingen fugt i kælderen.