/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Rib båd (nybegynder)
Fra : bpedersen
Vist : 727 gange
100 point
Dato : 10-07-10 20:38

Hej.

Jeg mangler lige en vurdering på denne båd.
Hvad kan i sige om den motor som er motoren?
Er den stabil og nogenlunde økonomisk?
Er det et problem når der ikke er trim på motoren.
Jeg er rimelig nybegunder.

http://www.dba.dk/rib-brig-falcon-aarg-2002/id-67093124/?utm_source=funktionsmail&utm_medium=email&utm_campaign=saelgerharsvaretdynamisk#frmBudType

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-07-10 22:43

Hej.
UANSET hvad du gør skal du vide at du SKAL ha' speed båds kørekort .
Ellers må du slet ikke sejle med den.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 10-07-10 22:54

Det er jeg helt klar over. Jeg booker, så snart jeg har købt en båd.
Men jeg vil godt vidde lidt om den motor.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-07-10 10:55

Man kan intet sige om en påhængsmotor ud fra udseende....

Du kan ikke umiddelbart regne med at båd og motor har samme alder....

Med sådanne ting handler det om vedligeholde og opbevaring, er den vinterklargjort, hver vinter eller er båden bare trukket op at vandet og sat på trailer....

Jeg har brugt en del timer på en 2 cyl - totakt, hvor motorblokken var tæret ved topstykke så meget at alu-blokken var knækket og der kom kølevand i mohorhuset.

Det er ikke for at gøre dig mismodig, men det er ikke alt der ser godt ud der er godt..

Så ud fra dit billede - kan jeg ikke råde dig.

vh ben

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 11-07-10 12:42

Hvad så med benzin økonomien?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-07-10 13:57

Hvad så med benzin økonomien..

På en båd - hælder man rent ud sagt "benzinen i vandet". Hvis du tøffer stille rundt bruger den ikke så meget. Men åbner du lidt den tørstig, men dette gælder for alle typer af både motor, da det koster at flytte på vandet.

Den letteste måde at regne økonimig på er at sammenligne med hvad det f.ens motorcykel med samme størelse motor (samme antal HK) bruger.

Så sejler du med fuld skrue bruger den vel omkring 7-10 litter på en time....
Men det komemr også an på hvor godt den er justeret i kaburatoren.

vh Ben

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-07-10 21:02

Hvis du bliver så interesseret at du vil ud og kigge på den, så lån eventuelt en kompressionstester,det gir et rimeligt godt billede af "hjerterytmen"

Se efter malingen omkring cylinderne, det sladre om den har været for varm, tilbyd manden ny gearolie-eller penge dertil-omkring 100kr, og skrue så bundskruen i benet ud, se om olien er fuld af vand-så er den ligesom bearnaise sovs, eller spånner fra de bevægelige dele, så glimter olien

Se generalt efter tæringer i aluminiumsdelene i moteren

Se på skruen, der skal ikke være ret mange hak i

Tjek skroget for dybbe ridser og revner, tjek hækbræt om det sidder ordentligt på pontonnerne,-de dykkere læsser altid båden fuld af tungt grej...