/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Netkort deaktiveret når maskinen tændes
Fra : Soren_Steen_Nielsen
Vist : 1990 gange
500 point
Dato : 10-07-10 13:07

En af mine bekendte har et mærkeligt problem. Han har en bærbar PC som han går på internettet med via en router gennem et kabel. Han bruger altså IKKE trådløst. Hver eneste gang han tænder på PC'en, så er netkortet deaktiveret. Den skal aktiveres hver gang selvom kablet slet ikke har været taget ud, og routeren har heller ikke været slukket. Jeg har haft maskinen hjemme, og her er problemet fuldstændigt det samme. Og det selvom at netværket fungerede fuldstændigt normalt på de andre maskiner som er tilsluttet på det samme netværk. Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-07-10 13:33

- bruger han f.eks. "soluto"? Netkortets opstart kan være forsinket...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-10 13:53

Måske har det trådløse netkort 1. prioritet.
Er det XP - Vista - windows7

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-07-10 14:09

Han har Windows XP

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-07-10 14:10

Andre bærbare med trådløst plejer da ikke at deaktivere det kablede netværk bare fordi at det trådløse kort er tændt. Og han bruger aldrig det trådløse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-10 14:12

Næ og det gør dem jeg kender heller ikke.
Der er vel ikke en gul markering i enhedshåndtering.............måske en halvgod driver

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-07-10 15:34

Citat
Der er vel ikke en gul markering i enhedshåndtering.............måske en halvgod driver

eller måske en indstilling i BIOS?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-07-10 05:51

prøv i enhedhåndtering. og find det netkort. under egenskaber/strømstyring. og fern fluebenet ved:
lad windows slukke for at spare strøm.
og se om ikke det virker.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-07-10 09:49

Det er ingen gule udråbstegn, og den er heller ikke deaktiveret i BIOS. Jeg husker p.t. ikke om jeg har checket strømstyring, det må jeg have kigget på en af de nærmeste dage.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-08-10 17:23

Fluebenet som Edison nævner var der ikke. Så problemet skyldes IKKE strømstyring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-10 21:58

Måske kan det være noget "wake on LAN" som ikke er aktiveret i bios.

Wake on LAN er en metode til at tænde comp. fra en comp på netværket, og det kræver jo at netkortet er tændt.

Bare en ide da jeg ikke har været ud for problemet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-08-10 11:50

Hej Eyvind. Nu er det jo ikke meningen at maskinen skal kunne tændes via netværket, så derfor er wake-on-lan naturligvis ikke aktiveret. Og det er den heller ikke på de maskiner som jeg ellers har haft med at gøre. Og nej - jeg har heller aldrig set dette problem før.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-08-10 16:22

Hvordan aktiverer du den netforbindelse?

Jeg aktiverer og deaktiverer for mit netværk hver eneste dag og min maskine starter op som deaktiveret hvis den var det da jeg slukkede.

Og jeg kører XP.

Hvor mange netværksforbindelser har han på maskinen?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-08-10 16:38

Han har både et kablet og et trådløst netkort i maskinen (det er en bærbar som er fødtmed begge dele). Det trådløse netkort bruges ikke. (Deaktiverering af dette E prøvet.) Det kablede netkort er stadig aktiveret når maskinen lukkes ned. Når maskinen tændes er netkortet deaktiveret, d.v.s. grå under Netværksforbindelser. Her kan man så aktivere den ved at højreklikke på den.

Jeg har set masser af maskiner med alle mulige former for netværk og netværkskort, men aldrig oplevet et problem som dette.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-08-10 17:23

Jeg har forsket lidt i det, jeg har selv 4 netforbindelser til diverse net. Og som jeg kan se det så er det nisser der er på spil.

Det eneste jeg kan foreslå er at slette netfornindelsen og så oprette den igen. Jeg har været ude for andre problemer med netforbindelser og jeg vælger altid at slette og oprette igen. Hvis det ikke virker, så ville jeg reparere windows og lige inden køre antivirus.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 500 point
Dato : 03-08-10 22:26

Hvad er det for en bærbar ?? dell??

er der lys´ved netkortet når den starter op, og slukker når Gui er ved at være fremme??

så skulle dette hjælpe:

start den op på batt. aktivere det trådløse netkort, gå ind under netkortet og vælg
"altid aktiv på batteri" genstart nu og gør det samme gør du med lan kortet.
sluk til sidst. og sæt strømforsygning til igen.

slå det trådløse fra igen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-08-10 22:32

Hmmm. Den har altid kørt på strømforsyningen når jeg har kigget på den. Men det var måske et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-08-10 12:13

Den bærbare er en Acer, og det viser sig at den er ca 8 år gammel. Men han kommer hjem til mig med den på lørdag og der vil jeg prøve foreslagene fra dk og granner01.

Godkendelse af svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-08-10 21:32

Tak for svaret dk. Det virkede.