/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Varme: fra OVEN eller fra NEDEN?
Fra : o.v.n.
Vist : 1938 gange
100 point
Dato : 09-07-10 17:04

Langt om længe fik jeg købt en ny el-ovn, og nu viser det sig at den er for avanceret for mig den meget gamle udtjente ovn havde 1 knap til at tænde slukke og indstille temperatur.
Den nye har 2 knapper og det kan jeg også godt overskue at stille temperatur på den ene og tænde slukke på den anden, men nu kommer problemet: Der kan vælges om varmen skal komme fra oven eller fra neden eller både oppe og nedefra og for at det ikke skal være løwn så er der en grill element i toppen, den har jeg gættet skal bruges til at tø morgenkrydderen op med men:
Hvilken indstilling til bagning?
Hvilken indstilling til stegning?
manualen er ikke til nogen hjælp der står kun at der skal en godkendt elektriker til at sætte stikket i stikkontakten og andre unyttige oplysninger.
Jeg bladrer lidt i opskriftsbogen mens i skriver jeres svar, ovnen skal nemlig afprøves i aften om den kan bage eller ikke

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 17:06

Hvis man kalder sig ovn, burde man så ikke vide alt om ovne? (Undskyld, jeg kunne ikke lade være.)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 17:10

læg lige mærke til de mange små prikker mellem bogstaverne i mit brugernavn også kaldet punktum det betyder at det ikke er et ORD jeg har som brugernavn men kun tre enkelt stående bogstaver

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-10 17:12

HEHEHEHE Skule du ikke bare fjerne lidt gulvbrædder og lave et godt gammeldags bål.

o.v.n.... Du skal bare til at tænke anderledes. Når du kan få varme fra alle sider, nedsættes tilberedningstiden og der må du eksperimentere dig frem. Grillen kan du bruge til andet end at tø rundstykker op med...bla. til sprødning af sværen på en flæskesteg eller sprødning af krølfedtet på en gl.dags oksesteg. Du kan også lige give dine flødekartofler et lille grillskrald så de bruner lidt på toppen og ligeledes med råstegte kartofler, eller hvis du lige skal have lidt farve på den smeltede ost o.m.a.t. Kun din fantasi sætter grænser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 17:18

Citat
Kun din fantasi sætter grænser
TAK Klumme men jeg havde håbet på lidt af jeres erfaring også, der er jo ingen grund til fylde skraldespanden med mislykkede kager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-10 17:20

Der burde stå i din brugsforvirring, hvad der skal stilles på når du bager / steger.
Måske står det også i diverse opskrifter.

Ps. Vær du glad for at du ikke har fået sådan en som vores.
Over / under / begge / tokammer med hver sin temp. / luftvarme ........................
Men vi spiser mest en kold skål

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-07-10 17:25

Jeg har prøvet at bruge sådan en ovn flere gange. Og når man får varmen ud fra alle sider - som Klumme skriver - så synes jeg at ovnen opfører sig som en almindelig varmluftovn. Men du er sikkert nød til at prøve dig frem

"Alle gode gange tre" Er det ikke sådan man siger hvis det ikke lykkedes første gang

Held og lykke med den nye o.v.n.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 17:26

Hej Eyvind nu du er her så er der et lille tillægsspørgsmål: 3600W er det ikke i overkanten til en 10amp sikring?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-10 17:33

Jamen min erfaring må du gerne bruge, men jeg har jo vænnet mig til O/U varme og kan ikke huske forskellen. Generelt så skal alt, bortset fra oksekød og lam jo gennemsteges, (smag og behag) og min erfaring er, at eksempelvis en oksefilet skal have 10 min i en 250° forvarmet ovn og umiddelbart derefter 20 min. på 180° - Ud af ovnen i en ½ times tid og derefter ind igen i 20 min på 180°. Tilsidst tages den ud og SKAL hvile i 20 - 30 min kun dækket af et rent viskestykke.

En stor kylling skal have 1 time på 220° for at være gennemstegt...saften skal være klar og ikke rosa. En stor bamse af en flæskesteg vil jeg langtidsstege i 3 - 3½ time på 160° og til sidst grille sværen, hvis ikke den er sprød som et salatblad - Begynder sværen at tage for meget farve inden stegen er færdig, så dæk den med sølvfolie.

Men alt det ved du sikkert i forvejen

Bagning...Aner det ikke - jeg gør det bare.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-10 17:36

Citat
3600W er det ikke i overkanten til en 10amp sikring?
Ikke hvis du har 360 volt i hytten LOOL men har ikke forstand på det...så det er Eyvind du skal ha fat i

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 17:41

Se det er jo noget jeg kan bruge, det er nemlig ikke alt jeg ved i forvejen (slet ikke alt!)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-07-10 17:48

Har du ikke (også) varmluft i ovnen, det har (vist) alle nye ovne, det rækker til langt det meste af det
jeg laver i ovnen, bare ca 10 grader koldere end ved traditionelle ovne. Og varmefordelingen bliver meget jævnere end ved de gammeldags ovne.

Så jeg bruger aldrig over- eller undervarme, medmindre det ligefrem står i opskriften.

Som andre har skrevet, grillen er fin til lige at give den sidste sprødhed på en steg, men skal vogtes nøje, pludselig er flæskesværen sort, og så er det ligemeget at den også er sprød!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 17:52

Nej der er ikke varmluft i ovnen, det nærige tog overhånd dengang da jeg bestilte og jeg købte den billigste, det er nemlig ikke så nær hver uge at jeg har ovnen tændt, kun 350kr. mere så havde der været varmluft også

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 09-07-10 17:58

Har også sådan en ovn. Den fungerer fint som ekstra grydeskab. Så bruger jeg grillen i stedet. Det er meget lettere. Lugter ikke indenfor. OG giver bedre resultater, takket være den højere luftfugtighed udendørs. Og hvis man er smart og køber en kulfyret model er der slet ingen knapper. Bare et par luftspjæld.
Hmmm. Jeg får sgu nok ingen points denne gang...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-07-10 18:03

Så må du jo bruge de sparede 350 kr til at købe en god antikvarisk kogebog, jeg er sikker på jeg har nogle hvor der meget omhyggeligt står om det skal være over- under- eller begge dele-varme.

Den jeg har i sommerhuset er ligesom din gamle, man stiller temperaturen og tænder i samme knap, virker fint, kostede 300 kr brugt!

Så jeg tror jeg ville tænde for begge dele, medmindre der er en opskrift der siger noget andet.

Til omelet surprise ville jeg bruge overvarme

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-10 18:14

Til næsten alting skal du bruge både under og overvarme.

grill , eller kun en af delene er til specielle ting som din gamle ovn åbenbart ikke kunne. Du har jo klaret dig fint uden hidtil.

synd at du ikke valgte luftvarme.
Det er på mange måder bedre og elbesparende , så du havde thent på det i det lange løb.

Jo 3500W er for meget på en almindelig enfaset 230V lygruppe.

Håber at den er tilsluttet på en anden måde. Det sørgede elektrikkeren vel for.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-10 18:16

Undervarme kan du bruge samtidig med at du har grillen tændt - dvs. du skal godt nok grille eks. nogle kyllingespyd men du vil også gerne have lidt undervarme samtidig med.

Overvame kan du bruge hvis du gerne vil have en brun overflade uden at stå med den risiko, som der kan være ved at tænde grillen, at det bliver for brændt.

Det man mest bruger er over - og undervarme samtidig til de fleste retter og bagværk og så indretter man sig efter erfaring, i der hvor man sætter pladerne i oven - altså midt eller nederst eller øverst på rillerne.

Det er det jeg ville råde dig til. Men ellers tager det lidt tid inden man lærer en ovn at kende.

Hvis nu dit brød eks. er bagt færdig, men du gerne vil have en mere brun overflade, så skift til overvarme alene. Hvis æbletærten mangler lidt i bunden, skift til undervame osv osv.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-10 18:18

ok jeg var lidt sent ude, du har vist fået de fleste svar- jeg er bare lidt lang tid om at skrive, skulle lige tænke nogle eks. igennem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-07-10 18:28

Tilbage til dine 3600 Watt, så er jeg sikker på du har 2X230 volt, for ellers springer sikringerne ved ca 10ampereX230 volt=2300 watt.

Men i Norge, fx, har de mere power på deres ledninger, og der kan man sætte de 3600 watt i en 230 volt ledning. Jeg har tit monteret ovne, vaskemaskiner og andet godt, og der er forskellige måder at montere på afhængig af hvilket land man er i.

God fornøjelse med ovnen, jeg er sikker på du nok skal få mad alligevel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-10 20:06

Citat
Men i Norge, fx, har de mere power på deres ledninger, og der kan man sætte de 3600 watt i en 230 volt ledning
Så må der da være 15 Ampere på ik??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-10 20:50

Du kan ikke nøjes med een sikring på 10 amp
(kan dog hæves til 13 amp hvis installationen tillader det, men det er heller ikke nok)
Hvor mange ledninger er der på den ovn og hvilke farver.

Min ovn kører på 16 amp på een fase - men det er også en indstallation som er beregnet til det, da ovnen også har pyrolyse rens.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 21:06

Citat
Hvor mange ledninger er der på den ovn og hvilke farver.
det ved jeg ikke endnu, det vil sige jeg ved at der er 3 ledninger: en fase, en nul og en jord, i morgen klipper jeg stikket af og sætter en med jord på i stedet for den svenske stik der er på nu og da kan jeg fortælle hvilke farver lederne har, kagen er i ovnen nu og er klar til kaffetid i aften bruger jeg en lang forlænger henne fra vaskemaskinen stik, der er nemlig 3 faser med 16 amp sikringer, en nul og jord, så jeg har lige lånt den ene fase til at afprøve ovnen, på sigt skal der noget mere fast installation til, den gamle ovn var på en ganske almindelig stikkontakt uden jord og med kun 10amp sikringer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-10 21:18

Ok - har ovnen nok 3 ledninger
jord
fase
nul
Så har du et lille problem når du kører med det hele på een gang med kun 10 amp sikringer.

En 10 amp sikring kan godt klare mere end de 10 amp - men jeg ville være lidt nervøs for ledningerne i installationen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 21:33

Citat
En 10 amp sikring kan godt klare mere end de 10 amp - men jeg ville være lidt nervøs for ledningerne i installationen.
det var jeg også og det er netop derfor at jeg har en forlænger helt nede fra vaskemaskinens placering, kun for i aften ovnen skulle jo afprøves og det skulle være nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-10 21:35

Skulle afprøves nu..................det kender jeg godt.
Og det ser ud til at du har fod på strømmen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 21:42

Og snart kage på tallerkenen duften af kagen har allerede fortrængt stanken af ny maling som bliver varm for første gang ovn rum på 60liter mon den kan bruges til helstegt pattegris også

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-10 22:18

og oven over alting stråler moder sol

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 23:03

Tak for svaret smuller54.
Citat
Hvis nu dit brød eks. er bagt færdig, men du gerne vil have en mere brun overflade, så skift til overvarme alene. Hvis æbletærten mangler lidt i bunden, skift til undervame osv osv.
lige den slags små tips jeg efterlyste.
Også tak til jer andre for gode svar, jeg er lidt pointfattig nu igen igen så i må nøjes med takken

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-10 23:08

selvtak- håber du får glæde af både ovn og vaskemaskine (håber du finde en løsning på det der el, så du både kan vaske og ovne.)

og ellers så spør du jo bare igen :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-07-10 23:39

Det med ledninger er bare noget med at trække en ny kabel. der er strøm nok til alle maskiner, tre faser med 16amp sikringer, en til deling mellem vaskemaskinen og fryseren, en som opvasker og kogeplader deles om og den sidste til deling mellem den nye ovn og mikrovnen, alle i den gruppe er med jordforbindelse,
og så har lysnettet sin helt egen to delte gruppe med hver en 10amp sikring.
Hoved sikringerne sidder i udhuset og det er tre 60amp sikringer, så strøm kommer jeg aldrig til at mangle

Kagen var vellykket næste forsøg bliver en steg, endnu ikke nærmere bestemt, det er jo grilltid lige nu