/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er denne dom retfærdig..?
Fra : Heidi-Ho
Vist : 2329 gange
100 point
Dato : 09-07-10 15:33

Dømt på under 24 timer.
En fynsk jæger, der aldrig tidligere har været i konflikt med loven, er i dag blevet idømt et års ubetinget fængsel for at være i besiddelse af 1 ulovligt jagtvåben.
Det ulovlige jagtvåben stod korrekt aflåst i jægerens våbenskab sammen med hans lovlige våben.Detaljerne om det ulovlige jagtvåben står indtil videre hen i det uvisse, men der er antageligt tale om en pumpgun uden plumpe.
Til gengæld faldt dommen prompte. Et års ubetinget fængsel. Det er den nye strafferamme for at være i besiddelse af et ulovligt våben, og en konsekvens af regeringens bandepakke.
Jægeren accepterede ifølge TV2 dommen på stedet.

Fyns Politi har oplyst til TV2, at det ulovlige gevær blev fundet i går aftes på baggrund af et anonymt tip.

Jeg synes denne dom er en svinestreg.!!
Jægeren var i besiddelse af jagttegn, samt div. våbentilladelser.
Alene det, at manden har våbentilladelse indikerer jo, at manden ikke tidligere har været i konflikt med straffeloven.

Her ser vi et klamt eksempel på angiveri/stikkeri.....Føj for satan.!!

Jeg ser frem til en saglig debat.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 15:43

På den ene side, manden har overtrådt loven, straffen for denne lovovertrædelse er klar. Jeg kan ikke se noget forkert i at nogen anmelder besiddelse af ulovlige våben.

På den anden side, et år er meget. Men sådan går det når de straffeliderlige overreagerer og laver firkantede love med uønskede sideeffekter. Vi så det samme med knivloven.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-07-10 15:48

Nix den straf er for langt ude tovene. Manden viser jo netop at han har ansvar med sine våben at det sidste måske ikke er registeret i nu er da helt sikkert en fejll som ikke bør koste 1 år

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 15:50

Det er ikke lovligt at have det våben i Danmark, hvis han var en ansvarlig og lovlydig jæger, burde han vide det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-10 16:09

Så kan de lære det.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:11

Citat
Det er ikke lovligt at have det våben i Danmark
.
Det er skam ikke ulovligt at eje en pumpgun. De skal bare være plomberet så der kun kan lades med 2 patroner.
Mange jægere benytter pumpguns i forbindelse med, f.eks. pramjagt.
Ser endvidere ganske få stykker på skydebanen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 16:15

Heidi-Ho, det er ordkløveri, våbnet var ikke lovligt, det vidste jægeren.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:17

Citat
Så kan de lære det.
Lære hvad, LuffeA.??
Det er skam ikke jægerne der render rundt og plaffer løs i byerne.
Men det er jægerne der bliver straffet, fordi rockere, 2 G'er og andet menneskeligt affald ikke kan opføre sig normalt.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 09-07-10 16:19

Kære alle

Her er artiklen
http://jp.dk/indland/krimi/article2121604.ece
TRD

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 16:22

Heidi-Ho, kun idioter omtaler sine medmennesker som affald.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:25

Citat
Heidi-Ho, det er ordkløveri, våbnet var ikke lovligt, det vidste jægeren.
Så er vi tilbage til udgangspunktet, fordi ingen våben er lovlige uden tilladelse.
Men bortset fra det, kunne jægeren så let som at klø sig i r.... nemt få tilladelsen, hvis han havde anmeldt våbnet til det lokale sheriffkontor - fordi jægeren havde gyldigt jagttegn + våbentilladelse i forvejen.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:30

Citat
Heidi-Ho, kun idioter omtaler sine medmennesker som affald.
Okay, så er jeg idiot.
Men jeg mener stadig at det er menneskeligt affald.....

Så behøver du ikke at tærske mere langhalm på det emne, fun2

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 16:30

Vi er tilbage til at jægeren havde et våben som han ikke havde tilladelse til og det er han blevet dømt for, helt efter reglerne.
Mener du at jægere skal undtages fra våbenloven og have lov til at have alle de våben de ønsker?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-10 16:30

Hvis jægeren havde en bombe ville han også blive dømt selv om den var låst forsvarligt inde.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:41

Hej LuffeA, nu har jeg svært ved at ligheden mellem en bombe og et gevær.
Geværer og rifler må man eje, såfremt disse bliver benyttet til anerkendte formål - meeen bomber..??? Er der nogen anerkendte formål vedr. bomber..?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-10 16:42

- våbnet er ulovligt, han, af alle, burde vide det.. så den dom har han selv bestilt!
- og HH, den der med "menneskeligt affald", den tilskriver vi varmen...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-10 16:46

Citat
Jeg synes denne dom er en svinestreg.!!

- hvis du mener det, synes jeg at du skal rive dit jagttegn i stykker... sorry!

God weekend

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 16:49

Citat
og HH, den der med "menneskeligt affald", den tilskriver vi varmen...
Det tilskriver vi så absolut ikke varmen. Det mener jeg også i 2 graders frost.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 16:53

Gad vide om ikke det var nazisterne der fandt på den der med "menneskeligt affald"? Det er under alle omstændigheder fuldstændig i tråd med deres menneskesyn. Jeg tvivler på at alle jægere har det syn på deres medmennesker, men Heidi-Ho har gjort et stort arbejde for at cementere fordomme mod jægere.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 17:06

Uha uha fun2, du kommer vidt omkring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-10 17:10

Jægeren kan jo godt bruge en bombe.
Fyr skidtet af i en sø og send hundene ud efter ænder der ligger med benene i vejret, og som sidegevinst en masse bevidsløse fisk i overfladen.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-10 17:48

Hej Heidi-Ho.

At manden skal straffes for sin forseelse, kan der ikke herske nogen tvivl om - men jeg er helt enig med dig i, at en person, som ellers har orden i tingene ikke skal afkræves så hård en straf som denne. For mig er der tale om småtingsafdelingen som burde kunne ordnes med en bøde der kan mærkes, f.eks. kr. 10.000 - det kan sgu' mærkes for de fleste ! Desuden konfiskation af pågældende våben.
Her må være noget for Rigsadvokaten at tage sig af - han fik jo også lempet reglerne for knive i forrige uge, fordi reglerne var helt hen i skoven - jeg betragter denne dom i samme katagori !
Din udtalelse om rockerne er jeg enig i - 2Gerne har for en lille håndfuld samme eller værre tendenser som rockerne - om de er "affald" ? I nogle af de ugerninger de laver, både den ene og den anden gruppering, kan man sagtens forsvare udtrykket "affald" !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 17:56

Jeg er helt enig i at et år i fængsel, er for meget, men en bøde på 10.000 er alt for lidt, alt for mange mennesker er helt lige glade med en bøde på den sum, specielt fordi sandsynligheden for at blive fanget er ringe. Minimum må være nogle måneder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-10 18:06

Min nabo er slagter - så det er da helt naturligt han altid er "klædt på" med et par filetknive i bæltet - man ved jo aldrig om man bliver bedt om en "slagtning"

Min genbo er kampvognsfabrikant - så det hænder da han "snupper" en prøvetur til bageren....

Nå ja - så er der lige en af min ansatte - han arbejder med morfinpræparater - så ingen kan vel klandre ham for at have 1 kg. "stoffer" i lommen....

Citat
Er denne dom retfærdig

Ja da - DERFOR er loven lavet

Bryder man loven, betales ved kasse 1..... UANSET "medlidenhed"

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 18:28

Selvfølgelig skal der sanktioneres når en borger laver noget ulovligt.
Men et års fængsel er fuldstændig ude af proportioner.

Fornylig læste vi i avisen, at en ung mand kom kørende, stangstiv og med 120 km/t. i bymæssig bebyggelse, og dræbte et andet menneske.
Dommen lød; 3 mdr. i fængsel + fortabelse af førerrettigheden i et X antal år.

I sagen om det ulovlige våben, er der et par omstændigheder der taler for, at dommen er meget for hård.

1) Manden har jagttegn + våbentilladelser - og når har det, har han pr. automatik givet politiet ret til ransagning af hans bolig.

2) Manden har aldrig været straffet før.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 18:30

En lille sammenligning http://epn.dk/samfund/politik/article2121356.ece
Her fik han en bøde på 90.000 og 30 dage i skyggen, for at sætte et bagsæde i en gulpladebil.
At have et ulovligt våben, bør takseres højere end et bagsæde.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 18:32

At manden tilfældigvis er jæger, bør ikke give ham en mindre straf.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 18:39

Hvor er det skønt, når man kan grave et par eksempler frem...
Citat
Min nabo er slagter - så det er da helt naturligt han altid er "klædt på" med et par filetknive i bæltet - man ved jo aldrig om man bliver bedt om en "slagtning"

Min genbo er kampvognsfabrikant - så det hænder da han "snupper" en prøvetur til bageren....

Nå ja - så er der lige en af min ansatte - han arbejder med morfinpræparater - så ingen kan vel klandre ham for at have 1 kg. "stoffer" i lommen....

Overdrivelsen fremmer forståelsen, må jeg sige...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-07-10 18:42

Kommentar
Fra : fun2
Dato : 09-07-10 18:32
--------------------------------------------------------------------------------
At manden tilfældigvis er jæger, bør ikke give ham en mindre straf.
----------------------------------

Hvis pågældende person ikke er jæger og derfor ikke berettiget til at have våben i sin besiddelse, er det i mine øjne en skærpelse.
Det må jo være konsekvensen i din fremstilling ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-10 18:46

Det var også meningen

Når loven foreskriver MINIMUM 1 år - ja så har han fået den MILDESTE straf....

Herregud - 8 mdr. ferie med enkeltværelse og lommepenge er vel ikke så dårligt endda....

Og så er der lige de dyr der overlever på den bekostning

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 18:47

Manden havde ikke lov til at have våbnet, uanset om han var jæger eller ikke, det er det der tæller.
Om manden havde lov til at have andre våben eller om han havde fiskekort til den lokale put&take sø er ligegyldigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-10 18:49

Citat
At manden tilfældigvis er jæger, bør ikke give ham en mindre straf.

Korrekt....

En "fagmand" bør ALTID straffes hårdere end en IKKE fagmand

Så han bør fremover kun have tilladelse til plastbestik og BR-våben.....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 18:51

Citat
At manden tilfældigvis er jæger, bør ikke give ham en mindre straf.
Det har i og sig ikke noget at gøre med om manden er jæger eller ej.
Manden har nu engang tilladelse til at besidde og anvende våben - og når han har det, har han f.eks. også tilladelse til at ha' ammunition.

Det eneste han mangler er, at anmelde det til politiet (det kan man gøre pr. blanket og uden fremmøde på politistationen) at han nu er i besiddelse af et styk glatløbet pumpgun, våbennr. xxxxx
Registreringen er gratis, så han har ikke engang snydt staten for penge.

For få år siden skulle et glatløbet gevær ikke anmeldes.....

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-10 18:56

Igen, igen, våbnet var ulovligt ifølge loven, det er det vi må forholde os til. Om det ville være lovligt i 1632 eller om der "bare" manglede en "anmeldelse" er ligegyldigt. Så vidt jeg forstår kan man ikke få godkendt den type våben i DK, men det er stadig ligegyldigt, våbnet var ulovligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-10 18:57

Citat
Manden har nu engang tilladelse til at besidde og anvende våben

Men IKKE det det drejer sig om

Citat
Det eneste han mangler er, at anmelde det til politiet

Det havde næppe givet mindre straf at melde sig selv for besiddelse af ULOVLIGT våben

Citat
For få år siden skulle et glatløbet gevær ikke anmeldes

Der var også engang hvor der ikke behøvedes kørekort for at køre bil

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-10 19:06

- som forhenværende jæger vil jeg godt lige tilføje: Jeg har ALDRIG følt mig hævet over gældende lov! Det bør nuværende jægere heller ikke... så må den ged være barberet!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-10 19:11

Selvom jeg ikke ligefrem "elsker" jægerne:Nej det er ikke retfærdig.... Helt ude af proportioner.
Under "normale" omstændigheder (de gode gamle dage) kunne dette klares med en bøde.
Problemet er bare,at man ikke kan lovgive for hver enkelt individ.
Jeg synes det er pisse uretfærdig at lovlydige borgere skal ligge under for lov-stramninger på grund af:
Citat
rockere, 2 G'er og andet menneskeligt affald

Jeg er enig med dig i citatet.Hvorfor ikke kalde en spade for en spade.
Før af mig brug citat: "En gris bliver aldrig til en ko,selvom den er født i en kostald".
Vores Folketing bliver efterhånden "dirigeret" af ovennævnte udskud,der hverken vil eller kan,indgå i det almindelige danske samfund.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-07-10 19:11

Citat
Det havde næppe givet mindre straf at melde sig selv for besiddelse af ULOVLIGT våben

Refi, tror du, at man ikke kan få tilladelse til en pumpgun..?
Der er ingen problemer i at få tilladelse til pumpgun.

I øvrigt, hvis jeg køber et gevær - det være sig, pumpgun, o/u, s/s, eller hvad det nu måtte være af glatløbet, så har jeg 14 dage respit til anmelde handlen hos politiet.
Læg mærke til den regel...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-10 19:39

Citat
Læg mærke til den regel...

Der er regler for alt....

Men det hjælper IKKE når udgangspunktet er en overtrædelse af GÆLDENDE LOVGIVNING - så gælder regler ikke .....

Det hjælper heller ikke at forklare betjenten at du kørte 220 fordi der ingen trafik var

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-07-10 19:46

Manden er ansvarsfuld jæger, han vidste at den pumpgun var ulovlig. Derfor er det ok med den straf. Den skulle måske være højere fordi han som jæger vidste den var ulovlig.

Hvis du stjæler og ingen opdager det, det gør det da ikke lovligt.

Så dommen er ok.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-10 20:00

Citat
Den skulle måske være højere fordi han som jæger vidste den var ulovlig.

- der har du fat i noget granner...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-10 20:10

Citat
Fornylig læste vi i avisen, at en ung mand kom kørende, stangstiv og med 120 km/t. i bymæssig bebyggelse, og dræbte et andet menneske.
Dommen lød; 3 mdr. i fængsel + fortabelse af førerrettigheden i et X antal år.

De fleste ved vist at hvis mordere sidder bag et rat får de næsten ingen straf.
Hvis den unge mand havde kappet den anden i småstykker på fortovet med en kædesav var han blevet spærret inde i mindst 10 år.
Det krænker ihvertfald min retsbevidsthed dybt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-10 20:11

Citat
Jeg ser frem til en saglig debat.

- den ødelagde du her Heidi:

Citat
Jeg synes denne dom er en svinestreg.!!

- god weekend...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-10 20:21

Citat
Her ser vi et klamt eksempel på angiveri/stikkeri.....Føj for satan.!!
Vrøvl. Det er helt fint at nogen gider / tør reagere. Hvis vi havde lidt mere af den slags, så kunne vi og ikke mindst de ældre eksempelvis have været sparet for svindelen med hjemmebesøg hos de ældre o.m.a.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-10 20:31

PS.: (Forrige indlæg)

Vi råber og skriger om vort højt besungne demokrati.
Men at krapylet (som heldigvis er i mindretal,ENDNU) langt hen ad vejen,"bestemmer" vores krimi-lovgivning,kan opfattes demokratisk,forstår jeg ikke.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-10 21:43

Mon ikke at den dom er kommet helt bag på personen bag det anonyme tip ?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 09-07-10 22:19

Citat
Mon ikke at den dom er kommet helt bag på personen bag det anonyme tip ?

Nej, det tror jeg ikke...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-07-10 22:23

Dommen er helt i overensstemmelse med den nye retspraksis på området, men den kunne være kombineret med en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Der må have været et eller andet forhold som ikke er belyst i pressens omtale af sagen.

Det forholder sig nok således, at omtalte pumpgun ikke har været registreret hos politiet. Dertil kommer, at geværet ikke var plomberet efter forskrifterne. Jeg kan ikke huske hvornår det blev lov, at man skulle indrapportere køb af glatløbede våben til politiet, og har dømte ikke været i stand til at anskuleliggøre at våbnet har været købt før lovændringsdatoen, så er der tale om skærpede forhold.

Men også jeg synes at dommen er unødig hård. Men nu har politet fået blod på tanden, og der følger nok flere sager.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-07-10 07:52

Hvis den pågældende ikke har hjemmeladnings tilladelse, skal politiet have en dommerkendelse med ved ransagningen. Jeg tror ikke at vi har fået hele sagen belyst i pressen, der må ligge andet til grund end artiklen viser.

Enhver anden, ville have anket dommen på stedet, og trådt frem i pressen og måske DJ for at forklare sig.

Hvis der ikke er mere i sagen end artiklen belyser, står en sådan dom ikke i relation til " forbrydelsen ", bare endnu en, som er kommet i klemme i Brians Mikkelsens hjælpeløse tæppebombing af love, hvor alt og alle betrages som bandemedlemmer, det er et politikker problem ikke et politiproblem, at skelne imellem bander eller en glemsom person, som ryger med ind under bandepakken og får hele sit liv ødelagt.

Det bliver helt spændende at se, om politi og dommere på Fyn, også følger denne aktuelle dom overfor Bent Bendensen, hans kone samt hans chauffør, den sag skal undersøges igen, her har den gode EU kandidat virkeligt vist, at der ikke er lighed for loven og det i hans farvør.

Vi kender loven som jægere og vi kan se resultatet ovenfor, hvis vi ikke følger den, så på sin vis er der kun igen at gribe i egen barm og betale ved kasse 1.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-07-10 10:27

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-07-10 10:39

Tak for POING til Heidi-Ho