/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
behandling af trykimpregnert træ
Fra : nilsen
Vist : 988 gange
100 point
Dato : 09-07-10 07:41

gm
Jeg skal male en ny port (trykimpr.træ), hva er best at bruge - vanlig maling (evt. m. grunder) eller transparent træbeskyttelse.??
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-07-10 08:46

Hvis træet er tørt kan du sagtens bruge alm. maling, men jeg ville fortrække en halvtransparent træbeskyttelse som både trænger ind i træet men lige så vigtigt har farvepigmenter der beskytter mod solen på træets yderside. F.eks Gori 44 eller min foretrukne Pinotex Classic, som lige nu er på tilbud i XL til 299 kr for 6 liter - det er billigt (jeg får ikke procenter )
Men det skulle ikke undre mig om andre produkter er lige så gode.
Fordelen/ulempen ved alm. maling er, at den lukker/forsegler træet helt, og det skal derfor være meget tørt og helst ikke være malet på bagsiden, så det kan ånde.
Det samme gælder for træbeskyttelse med prædikatet Superdæk el. lign. - men de er til tider nødvendige ved farveskift.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-10 09:03

Også trykimprægneret træ skal inden malingen have grundigsolie. Det er simpelthen for at malingen skal holde fast på træoverfladen og ikke begynde at skalde om et år eller to.

Det står også på dåsernes brugsanvisning fra alle seriøse fabrikanter. grundingsolien kan være klar eller med lidt farve. Farven gør at det er nemmere at se om man får givet over det hele.
Men tro ikke du kan nøjes med den tynde grunding. Husk også god hærdetid på et par dage i varmt vejr inden overmalingen.
Det er en smagssag om dæklaget skal være maling ,dækkende træbeskyttelse ( som er næsten det samme) eller en laserende træbeskyttelse. De dækkende produkter holde bedst og beskytter træet bedst mod nedbrud i overfladen fra lys.

Det er en misforståelse at træbeskyttelse trænger ind i træet. Reklamefolkene, vil gerne give folk det indtryk, uden at de dog tør påstå det direkte.
Det er kun gammelt frønnet træ hvor væsker kan trænge ind, andet end langs årene fra endetræet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-10 10:05

Jeg har selv malet en port, som jeg synes blev meget flot med Flügger

Jeg har indsat et billede(på hovdet ) i denne tråd nederst

http://www.kandu.dk/Spg146762.aspx

Og jeg tror transor har ret med hensyn til forbehandling osv. det er ikke for at gå imod det råd.
Bare for at vise farven som stadig holder, efter 2 år.

Det er et nemt produkt at arbejde med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-07-10 10:24

Så kan jeg iøvrigt lige tilføje at der har ikke været alger på porten, som skulle vaskes væk, i modsætning til terassen, som har været behandlet med alt muligt andet inden jeg fandt dette produkt. Noget af det, kan jo være at der samles vand på en terasse.

Jeg har et rækværk, som er malet med Gori heldækkende hvid og det skal skrubbes hvert år.
Jeg ved ikke hvad der gør forskellen, men tror selvfølgelig at det er Flügger produktet som er godt.

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 11-07-10 00:30

Tak for svaret transor.
Da det var litt uenighed om malingens indtrengningsmulighed og konsistens, kontaktet jeg en venn som tidligere har vært direktør hos Sadolin i flere år. Han bekræfter at heldekkende maling eller annen træbeskyttelse ikke kan trenge ind i træet. Da porten skal være hvid, anbefalte han heldekkende træbeskyttelse, som mest effektiv mot solen(missfarving) samtidig som han informerte om at alt nytt træverk skal grundes.
Jeg syntes du gav et fint svar, tak for hjælpen
Nilsen