/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Strøm gennem Italien!
Fra : yesboss
Vist : 1249 gange
100 point
Dato : 08-07-10 19:40

Hallo folks!

Jeg skal til Italien på camping, og mangler at vide hvilke stik man bruger på pladserne dernede? Er de som her i danmark hvor du bruger et specielt stik?

jesper

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 08-07-10 20:28

så vidt jeg husker det brugte jeg det tyske schuku stik da jeg var der for 10 år siden, de Italienske pladser har ikke så mange Amp. i deres dåser typisk 4 - 6 amp så det er om at ikke sætte formeget på sammen med kaffe maskinen , god tur.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 08-07-10 20:31

Ps. tag for en sikkerheds skyld det blå EC stik med som adaptor, det kan jo værer at de er kommet ind i det 21 århundered

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-07-10 21:28

Da vi var der for et par år siden brugte de CEE stik, 3-pol

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-07-10 21:42

I Italien har jeg mødt både de blå CEE stik og Schuko. De kabler jeg har set (kiggede lidt efter) har typisk været 3 x 1.5, men 2 x 0,75 er også set - kun hos nordiske campister har det oftest været 3 x 2.5.

Kan bekræfte at der oftest tales om 4 eller 6 A (hvem behøver mer?)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-07-10 21:43

.. ps: Det var for 14 dage siden - det er nok ikke ændret siden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-10 23:19

Hvis strømmen er begrænset til 6 A er det ligegyldigt om ledertværsnittet et 1,5 mm2 eller o,75 mm2. brug dog det letteste grej. el er vel kun til en køleboks og måske en lampe, så du klarer dig fint med 1 A ved ca. 220 V.

Det med den tredie leder, som skulle være beskyttende jord kan man diskuttere nytten af på en campingplads.
Hvis den ikke er supergodt jordforbyndet og nullen også, så kan det blive direkte farligt hvois en anden campist har forbundet forkert, og sætter spænding på "jordlederen" .

Jeg synes der er sikrest uden den leder.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 09-07-10 09:14

Bertel det var også CEE stik jeg mente.