/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tilskud til pensionist - Protelos
Fra : axelbjarne
Vist : 1335 gange
100 point
Dato : 08-07-10 14:27

Jeg har en gammel mor på 82 år, der skal tage et brev Protelos imod knogleskørhed...men jeg fik da lidt af et chok, da jeg hentede medicinen. 84 breve - altså til 84 dage - 1305 kr. - og da hun får rigeligt af anden medicin, så er det da noget af en udskrivning. Men kan det skyldes, at der er ny egenbetaling fra 1. juli, hvor man skal betale et vist beløb selv, før man får det fulde tilskud igen.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:29

Citat
Medicintilskud (2009) til personer over 18 år

Medicintilskuddets størrelse til voksne over 18 år afhænger af din samlede årlige udgift til medicin.
Hvis din medicin koster under 820 kr., får du ikke noget tilskud.

820 - 1.340 kr. = 50 pct. i tilskud
1.341 - 2.885 kr. = 75 pct. i tilskud
Over 2.885 kr. = 85 pct. i tilskud.

Medicintilskuddet bliver beregnet for et år ad gangen.

Første gang du køber medicin på apoteket, opretter de en kont i dit navn.
Kontoen løber et år frem, hvorefter den bliver nulstillet, og du starter forfra.

Du starter altså med at betale de første 800 kr. selv, hvorefter du får medicintilskud afhængig af, hvor meget medicin du køber i en etårs periode.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 14:29

Hej axelbjarne.
Normalt HVIS det kan fås på recept kan hendes læge udskrive sådan en til hende.
Så får hun automatisk tilskud.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:30

hov der manglede lige det sidste

Citat
Særligt tilskud:

Pensionister, handicappet og særlig belastet økonomi:

Hvis man er pensionister, handicappet og har en økonomi, der er særlig vanskelig, har mulighed for at få økonomisk hjælp fra kommunen til at betale udgifter til medicin.

Kronisk sygdom:

Hvis du lider af en kronisk sygdom, kan din læge søge om bevilling af såkaldt kronikertilskud til dig. I det tilfælde lægges der et loft over, hvor meget du selv skal betale for medicinen.
Loftet er en egenbetaling på 3.370 kr. årligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 14:30

@ smuller.
Det er jo kun hvis det kan fås på recept.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 14:33

Det fås på recept, og lægen har udskrevet recepten. Hun køber nok medicin for flere tusinde om året.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:33

og for i det hele taget at få tilskud, skal det være receptmedicin.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:34

ja ja gentagelse letter forståelsen

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 14:34

Hvornår begynder året for medicintilskud...1. juli?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:37

Det står på den kvittering du får fra apoteket - hvornår hendes dato starter påny.

Det er individuelt

De er rigtig flinke på apoteket til at forklare det

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 14:37

I sin tid, må der være søgt kroniker tilskud til hende, fordi hun har haft kronisk leddegigt i 30 år......

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 14:38

Ellers er det sgu dyrt at få knogleskørhed....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:39

Det kan du vel få oplyst hos hendes læge ?

Accepteret svar
Fra : clou

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-10 14:40

Jeg mener helt afgjort at tilskuddet til det pågældende middel skal søges gennem Sundhedsstyrelsen, men prøv at spørge på apoteket eller hos lægen (det er lægen der i sidste ende skal søge om det).

Clou

Det er helt individuelt hvornår tilskudsperioden løber fra (bl.a. min mands den 1. maj og mit eget den 11 november)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 14:47

nu får du 2010 reglerne for kronikertilskud, der skal temmelig meget til.

Tilskud til kronisk syge
Du kan få tildelt kronikertilskud, hvis du har et stort, varigt og fagligt veldokumenteret
behov for tilskudsberettiget medicin. Kronikertilskuddet indebærer, at der pr. 1. januar
2010 lægges et loft på 3.490 kr. over din årlige egenbetaling opgjort i tilskudspriser. Din
læge kan ansøge Lægemiddelstyrelsen om et kronikertilskud.
For personer over 18 år svarer en egenbetaling på 3.490 kr. til, at man har købt tilskudsberettiget
medicin for 16.131 kr. Børn og unge under 18 år vil have købt for 19.888 kr.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 15:15

Jeg har lige ringet til Apoteket, og fik oplyst, at hendes egen læge, skal søge om tilskuddet i Sundhedsstyrelsen...

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 15:16

Tak for svaret clou.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 08-07-10 15:21

Velbekomme, håber du kunne bruge det til noget!

Good luck

Clou

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 15:21

ok- mente jeg havde givet dig de svar

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-10 15:44

Citat
og for i det hele taget at få tilskud, skal det være receptmedicin.
Vrøvl.

Eksempelvis Hjertemagnyl er håndkøbsmedicin, men hvis lægen skriver recept på præparatet får man automatisk tilskud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 15:51

Citat
Vrøvl.

Eksempelvis Hjertemagnyl er håndkøbsmedicin, men hvis lægen skriver recept på præparatet får man automatisk tilskud

og så er det i min forståelse ændret til receptmedicin

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 16:10

Citat
Eksempelvis Hjertemagnyl er håndkøbsmedicin

Ja det er det MEN for at få tilskud skal det skrives på recept....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-10 16:41

Og i min optik er eksempelvis Hjertemagnyl et håndkøbspræparat, som lægen kan ordinere på recept efter visse regler, så patienten får tilskud til præparatet. Men det er måske et spørgsmål om ord

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-07-10 16:50

Citat
Men det er måske et spørgsmål om ord

Det tror jeg. Men pyt nu med det- spørgsmålet er opklaret og det er vel det vigtigste.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 17:57

Citat
Men det er måske et spørgsmål om ord

ja ja ordkløveri kan man altid komme ud for.
MEN FOR FILAN DA KLUMME.
Jeg håber virkelig ikke du tager det UDEN at ha' snakket med din læge om det
For HVIS du gør ...håber jeg da ikke du er en af dem der er i risikogruppen for en hjerneblødning
Så går det da helt galt hvis du får sådan en.
Lægerne har ikke en chance for athjælpe dig hvis det sker
Kald mig så bare klogeåge ...jeg er sq hamrende ligeglad...men det er dine unger nok ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-10 19:41

Hold da op...Pia, kan jeg ikke få din adresse, for der er da ingen grund til at rende til en åndsvag læge, når jeg kan få kvalificeret hjælp og gode råd af en sygehjælper.

Nu er det jo sådan med meget medicin, at der foruden den tilsigtede virkning ofte samtidig er nogle utilsigtede bivirkninger. Så må man i samråd med eksperterne veje dette op mod hinanden.

Og så behøver det ikke at forholde sig sådan, at når jeg omtaler et eller andet, at jeg selv er bruger af det. Jeg har på Kandu omtalt både P-piller, Viagra, Hash samt skumbananer, og bruger ikke noget af det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 20:31

Citat
Jeg har på Kandu omtalt både P-piller, Viagra, Hash samt skumbananer, og bruger ikke noget af det

Det var godt...så er jeg glad igen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 20:56

Citat
...Pia, kan jeg ikke få din adresse, for der er da ingen grund til at rende til en åndsvag læge, når jeg kan få kvalificeret hjælp og gode råd af en sygehjælper.

Og for øvrigt...jo dat kan du godt...du kan jo bare skrive i PM så er der ingen problemer . Jeg står da gerne til din rådighed ...jeg mener jeg er da IKKE kun udlært bækkensvinger og sengereder.
35 års erfaring rigere har jeg da lært en del ting...det gælder bare om at ha' lyttelapperne ude du. Og så ikke være ansat ved hjemmeplejen i KBH.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 09-07-10 09:44

Enkelte apotek har en "konto-ordning" dersom de mener du køber tilskudsberettiget medicin for mere end 3760/år. Du betaler et bestemt beløb pr. måned, ring og snak med apoteket, da vel. Så er du jo fri for de store udgifter i begyndelsen af tilskudsåret.