/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Isolering af skunk
Fra : axelbjarne
Vist : 2590 gange
100 point
Dato : 08-07-10 06:59

Jeg skal have isoleret skunkene i huset. Isoleringen skal fastholdes af tråd på skunkvæggen, men er det nødvendigt af dele væggen op ved hjælp af træ, så der bliver fag. Skunken er ca. 8 m lang.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 07:04

Jeg har tænkt mig at bruge flexi A-bats 2 lag a Mål: 570x980x95 mm.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 09:05

Vores skunk (fra 1978) er ikke opdelt, men der er passage (vandret) gennem alle spærfag på samtlige 12 meter.

En fordel ved at opdele m. brandhæmmende materiale kunne dog måske være i tilf. af brand, så kan ilden ikke passere uhindret gennem skunken.

Husk der skal være plads 3 -6 cm til luften kan passere under taget opad, så spærene og toppen af huset bliver ventileret (ellers kan der opstå kondens og råd).

Og nu er det ikke noget du dyrker - det der skunk - vel ???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 09:06

PS: Husk også vindpap på ydersiden af isoleringen

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 09:09

Nu var det skunkvæggen ind mod huset, jeg tænkte på....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 09:15

Ikke forstå ?????
Skunken er det rum, der er mellem væggen ind mod huset(stuen) også kaldet skunkvæggen og tagfladen samt loftet nedenunder, og det er her du isolerer.

Der kan så være små og store skunkrum. Vores er lille under 1 meter på hver led - andre er så store, at du kan gå derinde. Jeg vil ikke mene der er forskel på hvordan du udfører arbejdet lige meget hvor stor skunken er.
Nedad er der ofte isoleret ok men ind mod den udnyttede loftetage kan isoleringen - eller mangel på samme - være katastrofal.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 09:15

Har du en stor skunk, der er isoleret ud mod tagfladen ????

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 09:51

Nej, der er ikke isoleret ud mod tagfladen, da huset er fra 1953.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 10:03

Et lille pip...HUSK der skal være mindst 4 cm. luft mellem isoleringen og ydervæggen/taget.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 10:57

Ja, Piaskov som jeg skrev ganske rigtigt

Altså et skunkrum, som er uisoleret både mod tagfladen og ind mod loftrummet.
Indefra og ud isolerer du med: dampspærre, A-batts el. lign og vindpap ud mod skunkrummet.
Og foroven det "meget omtalte" spillerum for ventilering mellem skråvæggene(s isolering) og taget.

Men vi fjerner os vist fra dit egentlige spørgsmål om sektionsopdelingen af skunkrummet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-10 11:20

Undskyld myg...det havde jeg så overset.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 11:21

Bevares - no offence

Kommentar
Fra : ejay1982

Dato : 08-07-10 12:39

Sådan som jeg forstår spørgsmålet spørger vedkommende om, om det er nødvendigt med lægter i isoleringen så laget bliver inhomogent...

Hvis dette er forstået rigtigt er mit spørgsmål til dig; hvordan vil du ellers sætte det såkaldte trådnet eller som myg skriver vindpap op?

Hvis du skal have to lag isolering kan du lave krydsforskalling...

Håber jeg har forstået spørgsmålet korrekt.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 14:46

Skunkvæggene ind på henholdsvis soveværelse, værelser og badeværelse er bygget op af en stenmur, hvis jeg så skal dele væggen op i fag, med træ, som skal være omkring 20 cm bredt da isoleringen vil jo fylde 19 cm, hvordan får jeg den lige skruet ind i væggen? Med beslag eller?

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-10 15:28

Forstår ikke hvad det er for fag du snakker om, men på en stenmur, kan du skrue lodrette reglar direkte i muren for hver anden/tredie batbredde. Reglen måler 90-95 mm og det passer til en battykkelse.
Bor et stort hul halvvejs ind i regl'en så skruetrækkeren kan gå derned og skru den så i væggen med 5,0x100 skruer (+rawlplugs).
Herefter skruer du på samme måde vandrette reglar udenpå de lodrette - igen for hver anden batbredde - og isolerer herimellem.
Nu har du hele dit isoleringslag med et minimum af kuldebroer. Yderst fastholder du isoleringen med en tynd metaltråd og sømmer vindpap på til sidst.

Giver dette mere mening ?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 16:10

Ja, det giver mening - reglar er de specielt til isolering -

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-07-10 16:13

hvis der er gulv i skunken, bør du brække lidt af det op for at se, om der er isoleret under gulvet. hvis ikke der er isolering der, skal du have gulvet op i hele skunken og fylde helt op med isolering ude fra ydermuren og helt ind under skunkvæggen. ellers får du træk og kold luft ind i etageadskillelsen, og det er en af de største varmetyve der findes i et hus. det kan også forårsage frostsprængte rør, hvis de er ført op igennem etageadskillelsen.
det er et rigtig træls arbejde, men desværre nødvendigt for at få ordentlig udbytte af isoleringen.

tømreren

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 16:13

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 08-07-10 16:15

Der er ikke gulv i skunken....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-07-10 17:55

Reglar er såmænd bare høvlet tømmer, som kan bruges til alverdens ting.
Det findes i forskellige dimensioner, men den mest almindelige er 45 x 95 og er den jeg vil anbefale dig at bruge her.

Held og lykke med projektet.