/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørstige pindsvin.
Fra : prio
Vist : 1453 gange
100 point
Dato : 08-07-10 02:28

Det har længe været tørt og varmt.

Pindsvin har generelt svært ved at finde vand i villahaver og dør ofte af tørst.

Du kan hjælpe pindsvinene ved at stille vand ud til dem.
Fx i en underskål til en urtepotteskjuler, der ikke vælter så let
- det vil havens fugle også have glæde af.

Det kan også være svært for pindsvinene at finde deres naturlige føde (regnorme snegle, biller) i den tørre jord.
Hvis du vander under nogle buske ved aftentide, kommer regnormene og mange insekter frem.

Lidt katte-tørkost vil også gøre gavn.

-og pindsvin eeelsker avocado!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-07-10 05:02

Hej prio, det er et hyggeligt indslag, du har her. Vi har nemlig pindsvin i haven til vores hundes store fortrydelse. Vi andre synes det er hyggeligt og sommerligt.
Men, dit skriv burde måske have været placeret under tips?
Jeg kan ikke se, du spørger om noget?
(Og jeg havde ellers lige så mange svar, jeg gerne ville af med - )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-07-10 09:22

Men lad være med at stille mælk ud. De kan godt lide det men tåler det ikke særlig godt lige som de fleste andre voksne pattedyr

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-07-10 09:50

Citat
Jeg kan ikke se, du spørger om noget?

En "konstatering",kan da også bruges... Endda een af de rigtige.

Jeg bruger selv en gammel bradepande,som solsorterne elsker at bade i.Og som pindsvinerne kan nå op til.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-07-10 11:09

Jeg får besøg af et pindsvin hvar nat, men det bor i en anden have. Jeg giver den tørfoder til katte og rent koldt vand. Hvis vi sidder stille om aftenen så kan vi se den komme ind under hegnet og begynde at lede efter mad.

Det er dejligt med dye i haven.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-10 14:07

Kan man spise pindsvin???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-07-10 15:17

Citat
Kan man spise pindsvin?

Ja selvfølgeligt.Det kan endda hjælpe,hvis man er lidt "ru" i halsen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-10 15:40

hehe og tandstikkerne er lige ved hånden

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-07-10 18:33

Citat
hehe og tandstikkerne er lige ved hånden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-10 18:44

Læs alt om de små... og store på:
http://www.pindsvin.dk/
Nu hvor vi er ved tips"

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 08-07-10 23:57

Det er rigtigt at pindsvin godt kan lide avocado, men vær forsigtig da avocado i større mængder ødelægger indre organer (som med fugle). Killinge tørfoder og vand er fint og hvis der skal lidt godbid til, så lidt dampet kalkun i mundrette stykker

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-07-10 00:46

NoQia - tak for oplysningen.
Jeg vidste ikke, at avocado kan skade pindsvin, det skal jeg bestemt huske på!

Hvor har du læst det?

At fugle kunne finde på at spise avocado, var jeg heller ikke klar over.

Derimod ved jeg, at avocado ikke må gives til hunde, så måske har avocado den samme ødelæggende effekt på pindsvin i større mængder?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-07-10 09:22

prio.... du har åbentbart ikke gennemset mit link (det hele):
http://www.pindsvin.dk/page_1173277568875.html

her står bla.

Citat
Frugt og grønt, brød, ris og anden vegetabilsk føde, går ufordøjet igennem og gavner dermed ikke pindsvinet. Solsikkekerner og især avocado, kan de have glæde af.

Accepteret svar
Fra : NoQia

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-10 12:48

Prio - Jeg har i mange år plejet syge pindsvin og har derfor læst en hel masse om dyret Dyrlæger siger også at avocado er skadeligt. For papegøjer er det decideret giftigt.
Jeg ved godt der mange steder på nettet står at man roligt kan give pindsvin avocado, men der står ikke at det skal være i meget små mængder. Oftest bruges avocado til at booste appetitten hos meget svage pindsvin eller pindsvin med tandproblemer, men det er bedre at bruge opløst killinge tørfoder i de tilfælde.
En anden ting man bør vide om pindsvin er, at det er et lidt dovent dyr. Vænner man det til at spise blød mad, har det ikke lyst til at spise hård føde. Det kan derfor være en bjørnetjeneste at give dem for blød mad, da de så ikke er nær så tilbøjelige til at ville spise deres egentlige føde, nemlig snegle osv. Ved pleje af syge pindsvin skal man derfor kun opbløde tørfoderet hvis det er absolut nødvendigt.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 10-07-10 18:22

Tak for svaret NoQia.

Hvor er det dejligt, at nogle har overskud til - og tager sig tid til - at hjælpe syge pindsvin.