/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Påbegyndt overhaling
Fra : DISKEN_revised
Vist : 906 gange
50 point
Dato : 07-07-10 19:46

Påbegyndt overhaling er i fuld gang + alle signaler givet.
---
Vedkommende begynder pludseligt at blnke til venstre =
Hvem står med problemet = ganske almindelig landevej.
Og jeg går ud fra vedkommende har bakspejle = men ingen øjne at se med.
Vedkommende havde sikkert ikke gjort det = hvis jeg kom i en lastbil..?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-10 19:50

Citat
Vedkommende havde sikkert ikke gjort det = hvis jeg kom i en lastbil..?

Så køber du blot en sådan

Beskrivelsen af hændelsen kan gå BEGGE veje....

Kommer helt an på vidner og HVOR i evt. rammer hinanden....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-10 19:52

Din modpart skifter retning eller vil gøre det..................særlig agtpågivenhed skal udfoldes.
Kan du bevise det - har modparten skylden.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 20:06

Citat
Din modpart skifter retning eller vil gøre det..................særlig agtpågivenhed skal udfoldes.
Kan du bevise det - har modparten skylden.

Skal HAN ikke bevise DET__??

Citat
Så køber du blot en sådan

Så lå jeg ikke an til en overhalng

Citat
Kommer helt an på vidner og HVOR i evt. rammer hinanden....

Han klippede min RØ_? med sin forreste VENSTRE side.

Men jeg tænker nok nærmere på selv § loven om en sådan overhaling
MÅ MEN BLINKE TIL VENSTRE = når vedkommende er ved at blive overhalet
OG VEDKOMMENDE ELLERS KUNNE/ BURDE SE MIG.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-10 20:52

Man må ikke svinge til venstre når man bliver overhalet.
Det er den part som vil ændre retning som skal se til at det kan lade sig gøre uden at være til fare eller ulempe for andre.

Men den svingende part vil nok hævde at du overhalede en venstresvingende.
Derfor er det godt at kunne bevise at du var igang med en overhaling før han visteaf/svingede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-10 20:56

Jeg skal ikke sige hvordan dansk politi vil se på sagen, men tysk politi ville sige at bliver den der overhaler ramt BAG forhjul, er det den venstresvingende der får skylden....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-10 20:57

men men men.....

UDEN vidner eller personskade vil i nok BEGGE få skyld - dermed videre til næste sag...

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 07-07-10 21:05

Uanset hvad du eller modparten mener om hvem der har skylden, så får i 50% hver. Desuden skal du jo også vise agtpågivenhed, da du jo sikkert ville kunne se at vedkommende have taget farten af sin bil, og derfor kunne regne ud at der ville ske et eller andet.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 21:19

Citat
Man må ikke svinge til venstre når man bliver overhalet.
Det er den part som vil ændre retning som skal se til at det kan lade sig gøre uden at være til fare eller ulempe for andre.

DET LÆRTE jeg altså OSSE_ da jeg gik på DEN skole.
Man trækker altså IKKE bare UD/ sætter blinklys til_
HVIS man kan se, at man er ved at blive )(&#?"&
overhalet.
----
Men hvad_ han kunne sikkert IKKE se mig... nu igen.

Citat
Jeg skal ikke sige hvordan dansk politi vil se på sagen, men tysk politi ville sige at bliver den der overhaler ramt BAG forhjul, er det den venstresvingende der får skylden....

Gad man kørte på Tysk veje = kontant afregning...

Citat
men men men.....

UDEN vidner eller personskade vil i nok BEGGE få skyld - dermed videre til næste sag...

OSV

NB:

Citat
bevise at du var igang med en overhaling før han visteaf/svingede.

Troede han kunne høre mig___

NÅ: men der kommer sikkert ikke mere ud af DEN_ nu igen.

Bortset fra en MORALE? Øhh = .....
Det største køretøj VINDER__ikke loven_ sgu ikke værre end en brandert_= Auht´s

Jeg har lige monteret kamera på dyret, men det var ikke igang den dag.
Fordi jeg skulle hjem og have monteret sikringer til det..

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 21:20

Citat
da du jo sikkert ville kunne se at vedkommende have taget farten af sin bil

Med 180/km__ og stadig FREMAD_ indtil???

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 21:21

Citat
Med 180/km__ og stadig FREMAD_ indtil???

Os begge to_ altså

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 21:22

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-10 21:29

Med 180 til venstre ......................................det bliver noget af et herresving.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 22:16

Citat
herresving.

SÆ_fø-LIG___
hvem siger det KØRER LIGE_____________________ud
All the TIME...

Øh nu igen__ eller var det var sidste vinter.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-07-10 22:43

NB:

Sidste Danish KLIP

Kører aldrig med bagage_ skidtet bliver for usta bil_T.

Citat
herresving.

ECHO
Nå, men det var for mange herinde = KUN et blinklys, jeg mistede
STAKKELS billist = ny PAINT ? BRUSH forskærm.
Jeg ventede_ men ingen kom (efter mig = forsikring)_ så rimelig dyr skade på en ny bil/ 4x4

Mit uheld minder MEGET om denne_Også da det sagde BANG.
MEN IKKE MED DE STRIBER__LOL/ og SÅ megen traffik_ = øretæsk

Men FIK så baghjulet var ved at tabe luften = ind til siden og ha´en smøg

Godt der IKKE er film, på resten af den DAG

Her er KUN sand og __ingen KATTE...
http://www.youtube.com/watch?v=tKbBVYdzTkc&feature=related

Håber damerne kører med HERRER = FULD ARMOR / = ARMOUR??

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 07-07-10 23:19

retsinf.dk :

LBK nr 984 af 05/10/2009 Gældende

(Færdselsloven)
Offentliggørelsesdato: 24-10-2009
Justitsministeriet

Overhaling
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.

Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.

Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Mange motorcyklister - har måtte lade livet fordi - "idioter" - glemmer at orentere sig i trafikken før venstresving og før overhaling....

vh Ben

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-10 13:06

Forsikringsmæssigt deles skaden med 50% skyld til hver! Man må ikke overhale venstre om når den der overhales viser af til venstre. Der må ikke vises af før man har forvisset sig om, at man kan svinge til venstre, uden der er anden trafik.

I den konkrete situation vil udenforstående vidner kunne bevidne, at visningen til venstre skete mens der var en overhaling igang, og ved skade vil pgl. få hele skylden. Er der ingen vidner, bliver det en deling af skyldsspørgsmålet.

Et vidne kan aldrig være den/de, der er passager i bilerne.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-07-10 21:33

Citat
Forsikringsmæssigt deles skaden med 50% skyld til hver! Man må ikke overhale venstre om når den der overhales viser af til venstre.

Begyndte LANG tid før__vedkommende åbentbart SÅ MIG
+
Og BEVISER, hvad er det = uden vidner...
Derfor jeg netop har monteret kamera på dyret.
Uhyggeligt, man selv skal stå for dagen traffik-? service.
Men WHATT69% ingen skade er større end den kan skyde´s_igen

Citat
Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.

Gjorde jeg osssssssse_ men til venstre ville han sg_

Så jeg går ud fra det er en KLAGE sig over ANDRE sag....?

Har ikke noget imod at miste et blink-lys VS andet...!
Men er det ikke bare de SMÅ i traffikken_ der altid og IGEN_ bliver OVERSET.
Kører altid med særdeles kraftige LYS på = FORBUDT, jo_tak
men så var der TRODS alt en, eller andre der kan se mig...

Takker for svar.

Det er vel for pokker da TILLADT at se sig omkring, IKKE bare i et spejl/ eller MAKE_UP ditto
MEN bevares_

Jeg efterlyste ? en § der gav en god grund til ? et eller andet.

Ellers ville jeg nødig turde køre i DDR/ ??
TAKKER FOR SVAR...

Godkendelse af svar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-07-10 21:34

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Glemte at trykke på de rigtige KNAPPER..

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 09-07-10 21:39

Citat
Mange motorcyklister - har måtte lade livet fordi - "idioter" - glemmer at orentere sig i trafikken før venstresving og før overhaling....

LIGE MIN POINTE ==

Men den er SGU svær at FATTE

Når man sidder HØJT PÅ SKY OG__ at det andet, i en lille bil/ lastvogn.

For mig, er det den eneste måde at køre galt på / med andre = ALTSÅ