/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Tab på debitorer
Fra : clausbee
Vist : 1432 gange
95 point
Dato : 06-07-10 14:13

Jeg har tab på en debitor, men min kontoplan har ingen konti for bogøfring af tabet.
Hvilke slags konto skal jeg oprette og hvordan skal jeg bogføre?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-07-10 15:42

Hej

Det er en driftskonto.

Husk at du først må tabsføre når tabet er endeligt konstateret.

Den del som er med moms skal på tab debitor med momskode og eventuelle tabte renter og rykkergebyrer skal tabsføres uden momsfradrag.

Der er lidt "religion" i hvor kontoen skal stå i kontoplanen, men mange har den stående som i administrationsgruppen.

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-10 19:49

kontoen heder delkredere, når det skal være fint. konto for døbiose eller tabs-og vindingskonto er andre navne.
Du kan kalde den hvad du vil, bare det ikke misforstås.

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 16-09-10 22:34

Hihi.. Man kunne jo døbe den "taberkonto"

Men ellers vil jeg give Leo ret. Ned i administations omkostningerne med den..