/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hardisk uden bevægelige dele
Fra : jlbendtsen
Vist : 653 gange
100 point
Dato : 06-07-10 11:58

Hvornår får vi mulighed for at få en harddisk der holder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-10 12:07

De er da lavet.
SSD - som er et memory card sat til at køre som en harddisk.
Memorystick / pendrive bruges ogsåsom harddisk - jeg har dem bl.a. kørende med styresystemer og programmer.
Om de er mere holdbare end harddiske er jeg ikke sikker på.
Mekanisk sikring af harddiske foregår med spejling (RAID)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-07-10 12:09

Har du prøvet SSD harddisk der er heltuden bevægelige dele ? Men du får dem ikke, de skal købes.
Jeg har denne http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=SNM225-S2%2F80GB og den booter ca 30% hurtigere end alm. harddiske.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-07-10 12:20
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-07-10 12:30

Min erfaring at alm harddiske holder i 8-10 år. Dem i dårlig kvalitet holder ikke længere end 4-5 år. Nogle meget kortere.

Og tager man backup 1 gang om måneden så kan man ikke miste så meget.

PS: Jeg tager backup hver uge og jeg har aldrig mistet en fil.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-07-10 12:52

ja jeg havde så en western digital der lige holdte ca 1½ år og stod af fra den ene dag til den anden så nåede ikke lige at tage det sidste backup

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-07-10 12:53

så man kunne i teorien bruge en memory stick til styresystem ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-07-10 14:27

- jeg kører med 2 "spejlede" harddiske, specielt til min musik der fylder 350 GB. Hopper den ene af, er det bare en ny ind...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-10 18:49

Grrr. Jeg er sur. En bare 6 md gammel ext. hd. Kaput. Og der lå alle mine fine ting.....

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-07-10 19:49

føler med dig. det backup jeg troede jeg havde har jeg ikke alligevel havde partition på det drev som er stået af hvor min backup lå DOOH!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-10 20:17

Citat
så man kunne i teorien bruge en memory stick til styresystem ?

Det er ikke bare teori - jeg gør det allerede med styresystemet ubuntu på en 8 Gb memorystick.

Det kræver dog at comp. kan boote fra USB, men det kan de fleste af de nyere.

Hos mig er det en bærbar som kan skifte styresystem incl. diverse programmer.
Det er Linux ubuntu som jeg bruger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-10 20:27

Jeg har en Quantum 40 gb der har snurret lystigt i 10 år

Dog bruger jeg den kun til backup og virtuel ram.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-10 20:37

Godt set bentjuul

http://www.kandu.dk/spg148603.aspx#1710514

Det er nok den bedste/billigste 'for nuværende' løsning!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-10 20:40

..og BACK-UP ..er da 'noget' man lægger i SKYEN ...hvis man vil være med på 'noderne':
ODDA = Online Distributed DATA Allocation ..eller hva' man ska' kald' det?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-07-10 09:20

Bemærk at hvis man har Falck abonnement, giver der nu 4GB gratis backup i "Skyen".
Det kan være med til at sikre de mest vigtige billeder/dokumenter.
---
SSHD - Vær opmærksom på kvaliteten - Brug Mærkevarer.
Inden længe vil vi se mange flash diske, og kvaliteten vil ligesom med USB-sticks være meget svingende. Producenterne hævder idag at der kan skrives til SSHD disk i samme eller større omfang end til den almindelige HD. Men så snart kopiprodukterne begynder at dukke op, så øges risikoen for at der er anvendt dårligere flash og dårligere controllere.
---
Datarecovery på SSHD er ikke nødvendigvis dyrere end datarecovery fra alm.diske, men success er i langt højere grad afhængig af kvaliteten af flashram og tilgængeligheden af de algoritmer som data er distribueret med. - Det kan tage lang tid at udsøge hvis der ikke er tale om gængse controllere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-10 12:37

Tilslutter mig 100% JensT's seneste kommentar

</MOLOKYULE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-10 12:41

Ps. Pointen er: Det er nærmest 'umuligt' at redde DATA fra et chrased SSD drev og derfor også af samme årsag være ulige sværere, at redde DATA fra et SSHD drev end fra en alm. HD.

</MOLOKYLE>