/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilbagebetaling af indskud
Fra : sofla
Vist : 557 gange
105 point
Dato : 06-07-10 11:32

Hejsa
Har en datter, der trods advarsler, flyttede sammen med et vennepar i en lejlighed, til denne lejlighed har min datter fra sin bankkonto overført 10.000 til udlejer som sin del af indskud. Efter 14 dage bliver min datter af venneparret smidt ud af lejligheden uden grund. Nu er spørgsmålet så: Det er den mandlige halvdel af venneparret der står på lejekontrakten (desværre er min datter ikke på kontrakten) MEN... da hun jo på sit kontoudtog kan bevise at hun til udlejer har indbetalt 10.000 må det vel også være muligt for hende at få sine penge tilbage.... ELLER ?.... er pengene tabt ??

hilsen
Sofla

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-07-10 11:35

Det kræver privat søgsmål og det kræver en advokat.

Men prøv at ringe til udlejer, det kan måske lade sig gøre at få pengene, men ikke uden udlejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-10 12:14

Når din datter ikke har en kontrakt, hvoraf det fremgår, at hun har betalt 10000 i indskud/depositum, så vil det blive meget svært at få de penge igen medmindre udlejer er meget, meget flink.

Og det tvivler jeg på, for så skal de andre to der bor i lejligheden jo sikkert betale differencen på indskuddet når de stadig bor i lejlighden, og det er de sikkert ikke så interessede i, og udlejer er nok ligeglad for han har jo fået sine penge.

Så medmindre din datter havde en flink udlejer, så kommer hun ikke udenom selv at lægge sag an, men det er jeg overbevist om, at hun ikke får noget ud af.

Det var i øvrigt ikke særlig længe bofællesskabet varede, men ingen bliver vel smidt ud uden grund.
Jeg ved jo ikke hvad der gik galt, men umiddelbart kunne man få den tanke, at de kun var ude på at få betalt noget af indskuddet...nå, det var en sidebemærkning

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 06-07-10 16:28

Kort og godt, din datters penge er spildt.
Hendes navn står ikke på lejekontrakten og så har hun ikke indbetalt nogle åenge til udlejer.

For at være grov og fortælle som det er: "den kloge narre den mindre kloge".

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-07-10 08:39

sofla, som du beskriver det, så opfatter jeg det ikke som om hun har betalt indskud direkte til udlejeren, men at venneparet har lejemålet og hun via venneparet har indskudt de 10.000 kr. Hvis det er tilfældet er det et privat lån til (det forhenværende) vennepar, så er det der hun skal prøve at hente penegen.

Hvis hun har betalt direkte til udlejer, vel denne naturligvis ikke tilbagebetale, når venneparet bebor lejemålet, så er idéen med lejemålet/indskudet ikke opfyldt - med mindre venneparet indskyder/betaler de 10.000 kr.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 07-07-10 10:00

Hej igen

Det er sådan at lejmålet er blevet opsagt fra udlejers side da han har fået solgt lejligheden... så spørgsmålet er vel egentlig om når den dag kommer... om min datter kan bede udlejer om sin del af indskuddet.. eller om det hele bliver udbetalt til den hvis navn står på kontrakten....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-10 11:07

Det hele bliver som hovedregel udbetalt til den som står på kontrakten, men hun kunne jo forsøge at tale med udlejeren

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-07-10 13:20

Som dova skriver, bliver det hele udbetalt til den/de hvis navne stpår på lejekontrakten. Udlejer kan jo ikke vide, at en ven har indskudt 10.000 kr., så det er alene hos vennerne, din datter kan hæve pengene!