/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
anbefalinger til mad i Römertorpf ?
Fra : smuller54
Vist : 1824 gange
100 point
Dato : 05-07-10 17:36

Hej

Jeg er ved at blive helt opslugt af alle de opskrifter der er til en Römertorpf.

Er selv ved at eksperimentere med et brød bagt i den (stegesoen, römertropfen)

Det er jo mest vinterretter, men alligevel - er der nogen der har egne erfaringer og evt. en opskrift med en sommerlign. ret ??

Ser gerne at det ikke bare er henvisninger til kogebøger på nettet, uden at der lidt fra egne erfaringer
mvh. smuller54

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-10 18:53

Kan den da ikke bruges til ganske almindelig byggrød.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 19:12

Citat
Kan den da ikke bruges til ganske almindelig byggrød.

se det kunne da komme an på en prøve, men det var ikk´lie det jeg havde i tankerne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 20:10

Der er ikke den helt store tilbagemelding her

Men lige nu er brødet i ovnen, så om ikke andet får jeg prøvet det

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-07-10 20:15

Desværre smuller54

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-07-10 21:06

Hej smuller54.

Du må ikke lukke spørgsmålet lige med det same. Jeg har også en stegeso, og ønsker at jeg kunne lave nogle flere retter i den.

Jeg har lavet marrokansk tajin i min, og det blev ganske godt. Men nogle sommerretter ville ikke være af vejen

malmin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 21:26

Nej - jeg lukker ikke endnu

det er jo sommertid -

Men brødet ser ellers fint ud.

Jeg fandt opskriften her :

http://www.hindbersnitten.dk/recipe.php?recipeid=970

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-10 21:34

Ikke fordi jeg har nogen forslag - og så jow alligevel - kom med tip når alt er afprøvet og du ved at tippet kan gives videre jeg var i Aldi i lørdags men for sent ingen Römertorpf mon ikke de gentager tilbudet og så får nogle flere hjem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 21:46

Jeg købte een idag i inspiration til 149,- kr, så det er derfor jeg higer og søger - efter opskrifter,
for jeg når aldrig de tilbud i Aldi- selvom jeg har set den der flere gange.

Jeg kan ikke huske prisen fra Aldi - men var det ikke nogenlunde det samme ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-10 21:53

99,95 i Aldi hvis der havde være en da jeg fik øjne i lørdags, ved ikke hvor få de havde fra morgenkvisten

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 23:01

Brødet er fint bagt og lækkert, lille smule fast, men jeg kan bedre li´dette brød fra kvalimad
http://www.youtube.com/watch?v=ZaCN7gpvYfE

Det har jeg prøvet i et alm. ovnfast fad, som jeg lagde låg på.

og det bliver så det næste jeg vil bage i Römertopfen.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 06-07-10 14:11

Hvis du søger på Google får du mange muligheder. Den bedste kylling får man i en Römertopf og så er ovnen ren bagefter.
Har planer om at lave en lerovn i haven, som de bruger i Argentina.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-10 14:16

Citat
Hvis du søger på Google får du mange muligheder. Den bedste kylling får man i en Römertopf og så er ovnen ren bagefter.

Ja, jeg tænker også at det bliver en hel kylling udover det brød jeg har talt om.

Min mor lavede en ægte "price" kylling i en römertopf- med skilt sovs og hjemmelavet agurkesalat og nye kartofler.

Jeg er med på alle de opskrifter jeg kan finde- men der er temmelig mange og det er ikke til at se hvilke der er gode - så jeg kan ikke vælge udover brød og kylling

Derfor spurgte jeg om nogen har gode erfaringer med en bestemt opskrift -

Det der med en ovn i haven- kan du ikke fortælle lidt mere om den ? Hvordan vil du lave den ?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 06-07-10 14:45

Lidt i denne retning:
http://halmhus.com/Om%20os/Lerovn.html
Min fætter i Argentina fik nogle til at bygge den han havde, som kunne det. Den var så stor at bradepanden han havde lavet til den kunne rumme en pattegris og et lam. Der blev fyret op i den med brænde og når man ikke kan holde hånden på toppen af ovnen, er den varm nok.
Så rager man gløderne ud og sætter panden ind og lukker tæt. Et par timer efter er kødet mørt og meget saftigt.
God appetit

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-10 15:00

@olehenne

god fornøjelse - det ser spændende ud- det er udover mine evner, men det ville ikke være dårligt med sådan en ovn. Sikke nogle gode eksperimenter og helt sikkert gode pizzaer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-10 15:05

Hvis man har penge nok kan man også købe en her:

http://www.risbrohus.dk/group.asp?group=58

uha da da

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-10 20:44

jeg har desværre ikke opskriften, men fik fornylig serveret kalv i dild med friske ærter og nye gulerødder. Kødet var fantastisk. Mon ikke du kunne eksperimentere med denne ret - må kunne findes på nettet et sted?

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-10 21:26

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-07-10 21:28

Jeg har fundet en del opskrifter med kalv, og så kan jeg jo bare kombinere med de friske grøntsager og dild

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-07-10 21:51

Held og lykke med det.
Det smagte i hvert fald godt - og kødet var supermørt