/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
RAM eller grafik?
Fra : mooseinc
Vist : 606 gange
330 point
Dato : 05-07-10 15:33

Hej. Min computer ser således ud:

Gigabyte 8i955X Royal
Intel Pentium 4, 3.80 GHz, socket 775, Prescott 64bit
Nvidia GeForce 260 GTX
2x Kingston 1024 DDR2, PC-4300

Skærm: LG Flatron W2253TQ
Operativ system: Windows 7 (64bit)

Mit spørgsmål er følgende:

Jeg spiller 2 spil; Dragon Age origins & Heroes of Newerth

Hvis jeg spiller et spil Heroes of Newerth "practise game" for mig selv er der ingen problemer med "lag/glitches eller framrate". Spiller jeg derimod et normalt spil 5v5, så falder min FPS til mellem 35-45 og alle charactererne (både medspillere og modspillere) begynder at hakke rundt på skærmen. Jeg har forsøgt mig med samtlige løsninger fra HoN forumet; tage vertical sync fra/til, køre spillet under win xp3 kompabilitet mode, sætte alle spil-settings til laveste niveau, køre spillet som admin, af- og reinstallere nvidia drivere, opdatere drivere og en hel masse andre mulige løsningsmodeller som jeg har fundet på nettet. Alt sammen uden held.
Jeg kan sagtens spille Dragon Age Origins uden problemer, det flyder bare som det skal.

Har åbnet "task manager" og kan se at windows bruger omkring 1.87gb af mine 2gb ram under et spil HoN. Dragon Age bruger kun 1.65 af mine ram, under et spil.

Kan det være manglende RAM som er årsagen til at HoN ikke kører flydende? Det er mega underligt at det kun er charactererne der hakker på skærmen, da chatmenu og baggrunds aktivitet flyder uden problemer - selv "creeps" løber mere flydende end heroes gør.
Spillet kørte flydende under mit gamle styresystem (win xp3), så det virker som om det kan være noget med windows 7, og måske grafikkort eller RAM.

Håber der er nogen der kan hjælpe. Det er et sindsyg svært spørgsmål, medmindre det er så simpelt som at jeg bare skal have nogen flere RAM.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 175 point
Dato : 05-07-10 15:47

- det er helt klart manglende RAM...

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 05-07-10 16:58

du må have installeret flere ram

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-10 17:21

Jeg ville også forsøge med lidt flere RAM > 2 stk 2 GB
(hvis altså du ikke bare kan fylde op med 1024 x 2)

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 05-07-10 18:17

Jeg har hentet et program der hedder PassMark Performance Test. Den siger godt nok at jeg kun har 1225.0 tilgængelige ram, ud af 2047.6 !! Så i har måske ret.

Synes bare det er mega underligt at jeg lige har spillet Warhammer Online, i fullscreen, på 1900x1600 opløsning, med højeste game-settings og det kørte upåklageligt flydende. Der var ingen delay, lag eller glitches. I Warhammer Online brugte windows ca 1.50gb af mine tilgængelige ram.

Her er min score fra PassMark testen:

PassMark(TM) PerformanceTest 7.0 Evaluation Version
Results generated on: 5. juli 2010

Benchmark Results

Test Name: This Computer
CPU - Integer Math: 228.8
CPU - Floating Point Math: 395.7
CPU - Find Prime Numbers: 211.3
CPU - SSE: 0.5
CPU - Compression: 1800.0
CPU - Encryption: 7.7
CPU - Physics: 57.3
CPU - String Sorting: 845.0
Graphics 2D - Solid Vectors: 0.7
Graphics 2D - Transparent Vectors: 0.7
Graphics 2D - Complex Vectors: 96.4
Graphics 2D - Fonts and Text: 98.5
Graphics 2D - Windows Interface: 43.7
Graphics 2D - Image Filters: 164.0
2D Graphics - Image Rendering: 316.1
Graphics 3D - Simple: 1221.6
Graphics 3D - Medium: 686.7
Graphics 3D - Complex: 33.0
Graphics 3D - DirectX 10: 27.8
Memory - Allocate Small Block: 2317.0
Memory - Read Cached: 2415.2
Memory - Read Uncached: 2176.3
Memory - Write: 1398.5
Memory - Large RAM: 601.9
Disk - Sequential Read: 117.5
Disk - Sequential Write: 117.1
Disk - Random Seek + RW: 3.7
CPU Mark: 832.2
2D Graphics Mark: 198.3
Memory Mark: 673.4
Disk Mark: 861.7
3D Graphics Mark: 1378.0
PassMark Rating: 646.5

System information: This Computer
CPU Manufacturer: GenuineIntel
Number of CPU: 1
Cores per CPU: 1
CPU Type: Intel Pentium 4 3.80GHz
CPU Speed: 3818.9 MHz
Cache size: 2048KB
O/S: Windows 7 (64-bit)
Total RAM: 2047.6 MB.
Available RAM: 1225.0 MB.
Video settings: 1920x1080x32
Video driver:
DESCRIPTION: NVIDIA GeForce GTX 260
MANUFACTURER: NVIDIA
BIOS: Version 62.0.4c.0.1
DATE: 6-7-2010
Drive Letter: C
Total Disk Space: 97.6 GBytes
Cluster Size: 4.0 KBytes
File system: NTFS

Jeg køber mig nogen nye RAM blokke, mit motherboard kan klare op til 8gb, men ville det ikke være nok at holde sig til 2 styks 1gb DDR2 pc-4600/800MHz kingston? De koster nemlig kun omkring 250 kroner stykket og har ikke lyst til at smide alt for mange penge på DDR2 ram da jeg formentlig opgraderer motherboardet om et halvt til et helt år. Hvad synes i??

mvh Moose

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-10 04:39

i win wista og win 7, er 2 gig ram minimum. og da du køre win 7 64 bit, ville jeg hælde alle de ram i du kan. jeg mener 7 64 bit kan klare op til 128 gig ram. Men inden du køber, så chek lige hvor meget ram dit bundkor understytter

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 09-07-10 14:47

ramramramram

Godkendelse af svar
Fra : mooseinc

Dato : 15-07-10 12:07

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-07-10 12:44

- velbekommen moose...