/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Feriepenge
Fra : serpyc
Vist : 1280 gange
100 point
Dato : 05-07-10 12:29

Hvad er raten for feriepenge og ferietillæg?
Har læst 2 forskellige procenter.

Feriepenge: Er det 12.5 % eller 12.95 %?
Ferietillæg:Er det 1.5 % eller 1.95 %

Chris

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-07-10 12:32

Feriepenge er 12,5%
Ferietillæg er 1%, men i nogle overenskomster er det forhandlet til 1,5% i andre kan det være noget andet.

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-10 12:33

Feriepenge
Du får enten løn under ferie plus et ferietillæg på mindst 1% af den ferieberettigede løn eller en feriegodtgørelse på 12,5% af den optjente løn i et kalenderår. Som hovedregel udbetales feriepengene først, når du skal holde ferien. Hvis feriepengene består af løn under ferie og ferietillæg, udbetales feriepengene som en del af lønnen. Hvis feriepengene består af feriegodtgørelse, kan feriepengene tidligst udbetales en måned, før ferien skal holdes.

sakset fra
http://www.krifa.dk/fs/ferie/udbetalinger/penge-under-ferie.aspx?gclid=CL_M39OY1KICFY4A4wodRXBkvg

Godkendelse af svar
Fra : serpyc

Dato : 05-07-10 12:37

Tak for svaret frostys.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-10 12:38

Citat
Hvad er raten for feriepenge og ferietillæg?
Har læst 2 forskellige procenter.

Der er skam mange flere

Loven siger 12.5% eller løn + 1%

resten er forhandlet ved overenskomster

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-10 14:33

I de kommunale overenskomster under KTO er de fleste med 1,95 % i ferietillæg.