/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
12mm sekskantnøgle til forskruning
Fra : HomeAlone
Vist : 6659 gange
100 point
Dato : 04-07-10 22:29

Jeg er i gang med at montere en radiator og har brug for at flytte de to forskruninger ved til- og afgang. Det ser ud til at være en 12mm sekskantnøgle man skal bruge for at få disse af.

Jeg har i dag været i flere byggemarkeder for at finde en sådan nøgle men forgæves. Nogle der ved hvor man kan købe en 12mm sekskantnøgle? Gerne som en top til topnøglesættet.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-07-10 22:57
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 23:10

Alting bliver da mere og mere specialiseret, jeg bruger en svensk nøgle og/eller en rørtang til forskruninger på radiator rørene:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5758&Grp=20&n=20100
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4502&Grp=&n=20100

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-07-10 23:31
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-07-10 00:32

Du kan bruge et stykke stærk fladjern / enden af en gaffelnøgle der kan gå ind i forskruningen, bruger selv en gaffelnøgle, så du behøves da ikke at købe noget for at flytte de to forskruninger,
og det er jo ikke en top med en indvendig 6.kant, som nogle hendviser til der skal bruges, det skal bruges en udvendig 6.kant / umbrakonøgle.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-07-10 00:45
Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-07-10 07:42

En 12 mm unbraco nøgle kan fåes mange steder, nok billigere end en top med 12 mm sekskant!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-10 08:26

Citat
En 12 mm unbraco nøgle kan fåes mange steder, nok billigere end en top med 12 mm sekskant!

Virkeligheden er en anden, byggemarkeder har skåret ned på varesortimentet så det lidt mere specielle værktøj, i dette tilfælde en stor unbrachonøgle, kun kan findes i rigtige værktøjsmagasiner.

Jeg skulle bruge nogle HSS bor i halve mål og gik ind det nærmeste byggemarked, det havde de ikke.

Konkurrencen er benhård så de dropper selvklart varer der ligger for længe, men som gammel isenkræmmer vrider jeg mig lidt alligevel.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-07-10 10:22

Nye briller, så vil du opdage at enhver butik har disse nøgler.
Selv Den Bette Købmand har dem i rodekassen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-10 11:21

Citat
Alting bliver da mere og mere specialiseret, jeg bruger en svensk nøgle og/eller en rørtang til forskruninger på radiator rørene:

Denne union har da eksisteret i 15 - 20 år

http://peecee.dk/upload/view/256116

Det er ganske vist en ½" sekskantnøgle jeg har slebet til.

Accepteret svar
Fra : fk2001

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-10 10:23
Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 06-07-10 13:58

Tak for svaret fk2001.

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 28-09-10 10:04

En radiatornøgle til alle størrelser forskruninger fås hos PRIMAVVS til 118,-kr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-10 10:35

freddie13bt
Den er vist ikke til 6kant huller.

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 29-09-10 11:08

Den kan bruges til ALLE størrelser radiatorforskruninger, både dem med indvendig 6-kant og dem med 2 knaster og kaldes derfor meget fornuftigt for en radiatornøgle eller et "juletræ" mvh.