/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Oprydning, ekstern HD
Fra : IceCap
Vist : 730 gange
200 point
Dato : 04-07-10 14:13

Hej.

Min eksterne 1TB harddisk lader til at være fyldt op, da jeg ikke kan flytte større filer, op til 5 GB over på den, uden at få beskeden om, at der ikke er mere plads.

I stifinder vises der, at der stadig er 254 GB ledig plads, og jeg kan ikke rydde yderligere op med de værktøjer, som Windows foreslår.

What to do?? :/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 14:19

Du skal konvertere den til NTFS filsystemet, det er FAT32 du har nu, det under støtter ikke mer en ca 4 gb filer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 14:23

Du konverterer sådan her:

Klik Start>Kør, skriv cmd, i den sorte boks der fremkommer skriver du:

convert DREVBOGSTAV: /fs:ntfs

tryk Enter

eller højreklikker på HD'en og vælger Formater og vælger NTFS format
OBS: DET SLETTER ALT på disken

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-07-10 14:58

Jeg er enig i at din harddisk må være formateret med FAT32. Dette filsystem kan højst håndtere filer på 4GB. Hvis du enten selv har eller har mulighed for at låne programmet Partition Magic kan du bruge den til at konvertere filsystemet til NTFS uden tab af data. Du skriver ikke hvilket styresystem du bruger, og desværre har jeg ikke selv fundet en version af dette program som kan køre på en Windows som er nyere en XP.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 15:06

Du mister ikke data ved at bruge convert DREVBOGSTAV: /fs:ntfs

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 15:10

Du kan jo os bruge Partition Wizard Home Edition
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-07-10 16:52

Hey. Jeg har vist Partition Magic på min stationære. Prøver det senere. Tak for alle de hurtige bud!

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-07-10 16:53

Jeg bruger XP forresten, og Partition Magic er vist v. 8.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 17:04

Hvorfor alt det besvær, brug

Klik Start>Kør, skriv cmd, i den sorte boks der fremkommer skriver du:

convert DREVBOGSTAV: /fs:ntfs

tryk Enter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-10 17:13

Citat
Hey. Jeg har vist Partition Magic på min stationære. Prøver det senere. Tak for alle de hurtige bud!

Pas på - Partition Magic 8 kan godt lave ballade i partitionstabellen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-07-10 17:19

Citat
Pas på - Partition Magic 8 kan godt lave ballade i partitionstabellen.

Dette har jeg ikke selv oplevet. Jeg har ellers selv brugt Partition Magic v. 8 i flere sammenhænge. På hvilken måde skulle den lave ballade?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-07-10 17:23

Citat
Pas på - Partition Magic 8 kan godt lave ballade i partitionstabellen.

Jeg er klar over at Partition Magic v. 8 gerne vil ændre alle mulige henvisninger til en partition som man har ændret drevbogstavet til, men det har jo intet med partitionstabellen at gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 17:34

Hvis du har et blot nogenlunde moderne windows styresystem dvs. XP eller nyere så brug dog det til omformatteringen. Gør som Klaudi skriver.

Alt det med partition magic eller lignende er alt for risikabelt.

Hvis dine data på den eksterne er vigtige og du ikke har anden kopi, skal du alligevel lave en backup på et andet medie,inden du går i gang.

Jeg har aldrig oplevet tab af data ved omformattering med windows , men man kan aldrig være for forsigtig.

Husk at kommandoen hedder "convert" og aldrig noget med "format"

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-07-10 18:04

Citat
I stifinder vises der, at der stadig er 254 GB ledig plads

Ved godt det er en omvej af de store, men
du kan altid komprimere filen i flere dele, direkte over på din Xterne + for så at pakke dem ud igen,
så skulle det kunne lade sig gøre, hvis alt andet svigter.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-10 18:16

Citat
Hvis du har et blot nogenlunde moderne windows styresystem dvs. XP eller nyere så brug dog det til omformatteringen. Gør som Klaudi skriver.

Alt det med partition magic eller lignende er alt for risikabelt.

Jeg har selv prøvet begge dele, og Partition Magic er sikker nok. Jeg har aldrig tabt data på en FATXX eller NTFS partition med dette program uanset hvad jeg foretog mig. Og jeg har brugt den masser af gange. Den eneste gang hvor jeg utilsigtet tabte data med Partition Magic var med en ældre version hvor jeg ville ændre størrelsen på en EXT2-partition til Linux.

Så vidt jeg husker bruger den faktisk Convert i Windows til at ændre en partition fra FAT32 til NTFS.

Fordelen ved Partition Magic er at den er grafisk og menuorienteret. Der er mange som står af når de skal lave et eller andet med kommandolinier. Det er derfor at jeg anbefaler dette program.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-10 18:49

Jeg har brugt Partition Magic i en del år ( også Drive image / Bootmagic) men PM lavede et par numre med mig (som en af programørerne selv har omtalt et sted) og jeg er nu gået over til Gparted som også er grafisk på samme måde som PM

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 04-07-10 19:18

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Det tog ca. 3 minutter med Partition Magic Og tak til alle andre for rigtig gode indlæg!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-07-10 19:46

Tusind tak for de 200 point, jeg er blot glad for at kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-10 19:56

Citat
Det tog ca. 3 minutter med Partition Magic

Ja og havde du brugt convert havde det taget et minut