/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny og gl. radiator er ikke helt ens
Fra : HomeAlone
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 03-07-10 19:37

Jeg har en radiator fra 1974 som er rustet igennem ved udluftningsskuen. Jeg har derfor købt en ny radiator med samme mål - troede jeg, men faktisk er den nye radiator en smule større. Målt ved vandtilslutningerne er den nye radiator ca. 2 cm højere og 1,5cm længere.

Jeg går ud fra at dette må være et standard VVS problem, og der nok lige er et par folk herinde der kender til dette problem. Findes der standard fittings som er har en skarpere bøjning der kan kompensere for den ekstra længde, og samme tid den ekstra højde, eller skal det laves specielt, eller er det en forkert radiator som jeg har købt?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 19:38

Ja da, 500.000 at vælge på.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 03-07-10 19:45

Ja bøjningen kan udskiftes med en vinkel, som er kortere i begge retninger.
Silvan og alle de andre har den.
De har den dog nok kun i gavaniseret udgave men det gør ikke så meget da det er det samme vand som cirkulerer.
Det kan også være at du får brug for en "sammenskåret" nippel til at udligne afstanden.
Det er normalt ½" rørgevind du skal bruge.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-07-10 23:34

Hej -
Eyvind har ganske ret ........
Det er efter al sandsynlighed en bøjning du har siddende der hvor det går ind imod din radiator -
der er ca. 1½ cm forskel i længden på en vinkel og en bøjning, så her kan du vinde forskellen,
ellers kan du også med et nippelrør udligne de nye afstande.
En helt anden, måske god løsning ville være, at du skruer de stykker rør ud som gå hen og op til din radiator, der plejer at være en vinkel eller bøjning ved dit gulv, eller lige under - - - --
Så kan du måle forskellen og gå ned til din lokale VVS-mand og få lavet et par nye stykker rør på den rigtige længde - de er ikke svære at udskifte - du kan evt. få ham til at pakke dem med pakgarn og salve - så er det bare at skrue det sammen ......
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 04-07-10 22:21

Tak for svaret Eyvind. Tre dele ved jemogfix var hvad der skulle til. En ny vinkel, og så lige en stump rør og en muffe til at samle delene med. Ved ikke lige hvad delene hedder i fagsproget, men det blev da helt godt.

Ingen tvivl om at det rigtige ville have været at flytte lidt på røret i gulvet, men jeg gad ikke lige brække gulv op i denne omgang.

Kommentar
Fra : Eyvind