/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forkert brændstof påfyldt
Fra : lykke1
Vist : 5807 gange
50 point
Dato : 03-07-10 14:41

Er desværre kommet til, at fylde en lille smule DIESEL i vores nye skoda fabia med BENZINmotor
Så vidt jeg kan regne ud har der været omkring 10 liter benzin i tanken, hvorefter jeg påfylder 7 liter diesel, inden jeg opdager fejlen. Påfylder herefter 27 liter 95 blyfri. Kører hjem ca 2 km uden nogen problemer.
Spørgsmålet er hvad jeg skal gøre nu. Skal tanken tømmes eller hva' ??
Hvis den skal, er det så noget jeg selv kan gøre ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 14:53

Den lille smule bliver så ca. 20%.
Diesel smører bedre end Benzin, da det er en federe brændstoftype. Her i sommervarmen gør det vist ikke så meget. Hvis den køre odentligt og ikke hakker, skulle der ikke være problemer.
vh Ben.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-10 15:06

Hvis bilens motor går jævnt så lad det køre.
Intet problem når det , som her, er en smule diesel i en benzinbil, hvorimod benzin på en dieselbil kan være fatalt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-10 15:06

Citat
Er desværre kommet til, at fylde en lille smule DIESEL i vores nye skoda fabia med BENZINmotor

Vil du bevare garantien skal den tømmes øjeblikkeligt.... (eller håbe)

Sandsynligvis sker der ikke noget ved at køre med det (er brændt af efter 100-200 km), men da diesel er tungere end benzin, kører den i øjeblikket på næsten ren diesel....

Den vil sikkert "ose" en del de næste par hundrede kilometer

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-07-10 15:09

http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/ViewGuides.aspx?guideID=34

Citat
Er der tale om mindre påfyldning af en forkert type brændstof op til ti liter, hvad enten det gælder benzin på en dieselbil eller diesel på en benzinbil, kan man sagtens køre videre. Følgevirkningerne af en mindre mængde forkert brændstof i tanken vil er uregelmæssig motorgang indtil tanken er kørt tom og nyt – og forhåbentligt korrekt brændstof – er fyldt på igen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 15:17

Den køre ikke på ren diesel, det kan den slet ikke.

Den er blandet op i benzinen som ved olieblandet benzin.... Så det er ikke helt som galt som udtrykt i et tidligere indlæg...

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-10 15:23

Citat
Den køre ikke på ren diesel, det kan den slet ikke.

Det skrev jeg nu hewller IKKE - jeg skrev næsten.....

Det taget udfra at dieselen synker til bunds....

selvfølgelig bliver det blandet ved enhver "rystelse"

Men garantien bortfalder stadig HVIS det giver skader

Kommentar
Fra : lykke1

Dato : 03-07-10 15:52

Bilen har en 1.2 turbo mortor - vil vi få problemer med dette nu ?
Hvad med katalysatoren og indsprøjtningen ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-10 16:17

Som du allerede har fået at vide: Hvis motoren kan køre på blandingen så sker der ingen skader, du behøver kun at tømme tanken og påfylde nyt korrekt brændstof hvis bilen går i stå

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-07-10 17:36

Jeg vil anbefale, at du oftere fylder tanken op med benzin, så du opnår en hurtigere fortynding af diselolien.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 03-07-10 18:01

Det vil nok ryge en anelse mere fra udstødningen. Andet sker der ikke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 18:14

Dieselolie i benzinen sætter oktantallet ret meget ned. Det ville få en gammeldags karburatormotor til at banke, så den kunne tage alvorligt skade.

Men alle de nye indsprøjningsmotorer har en bankesensor, som automatisk forskyder fyldning og tændingstidspunkt, så bankeriet udelukkes. Det giver bare dårlige virkningsgrad, mindre motorydelse og måske lidt sod fra udstødningen .

Kør let uden hårde accelerationer eller høje omdrejningstal indtil dielselolieblandingen er brugt op. Så skulle der ikke ske noget.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 04-07-10 18:22

Køb et additiv der hæver oktantallet, og kør den tom.
Diesel skader ikke i det forhold, men er hårdt for motoren ved turbotryk/ belastning, og ikke godt for kat og lambdasonde.
Næste tankopfyld, bør ske med 98 okt, men ved at de ikke har det mange steder.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 06-07-10 22:31

Hvordan Fa....... Fik du diesel pistolen ned i tanken?????

Den burde slet ikke kunne gå der ned da den er tykkere end benzin pistolerne....

Men den smule og diesel i benzin, så køre du bare vider og tanker som andre har nævnt lidt tidere.... Så går det helt over.... Det ka lidt sammenlignes med en 2 takts motor hvor blandingen er 4% i stedet for 2.. Så ikke en katastofe...