/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp med støddæmper/fjedre.. hænger bag
Fra : Hemmje
Vist : 3290 gange
130 point
Dato : 03-07-10 12:47

Hej

Jeg har lige for nyligt haft skiftet støddæmper (fordi bilen hænger bagtil og nemt tager hjulet op i skærmkassen ved bump eller personer på bagsædet) jeg hentede først et et sæt fjederben hos en hugger som så ud til at virker fint (vognen blev højere bagtil) men efter lidt kørsel så hang den ligeså meget. Nu har jeg så købt helt nye støddæmper og monteret og de føles ligesom de gamle støddæmper..

Mit spørgsmål er nu er mit problem at fjederne er slidt? eller hvad er der galt siden den hænger så meget bagtil.

bilen er en mitsu carisma 1.8 gdi

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 03-07-10 13:02

Hej

Jeg tror dine bagfjedre er blevet trætte, det lyder som om at de er blevet kortere efter at have båret vægten nogle år.

Jeg monterede en gang et sæt campingfjedre og efter det var det næsten ikke til at se, at man havde læs på i bagagerummet samt bagsædet

Mvh Finn

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-07-10 13:25

Du kan ikke heve bilen bag med støddæmpere.Nye fjædere på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-10 13:53

Og det er vel ikke fjederskålen som giver efter.

Støddæmpere skal bare modvirke at vognen bliver ved med at hoppe efter et bump i vejen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 15:38

Det lyder som om der er noget galt med rammen eller undervognen....

Fjedre skiftes normalt parvist, da de bliver trætte nogen lunde samtidig...

Men hvis ramme og undervogn er skæv, kan det ikke rettes med nye fjedre.

din støddæmer er ikke bærende, så den har ingen indflydelse på højde.... kun på dæmpning.

vh Ben

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 03-07-10 15:52

Hej alle

Jeg har nu prøvet at sætte en ny fjeder på min nye støddæmper men det gav intet bedre resultat end tidligere, skal jeg have fat i camping fjeder eller noget i den stil siden den kan sænke sig så dybt at der kun er 1cm fra dæk til kant ??

Er godt nok snart træt af og skifte støddæmper og fjedre.. uden bedre resultat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 16:02

Hvis du har fået forkeret eller gamle slidte fjedre. Har du jo bare fået forkerte dele...

Men er du sikker på at der ikke er fejl på bilen, der er årsagen ?

Hvis der ikke er fejl på bilen kan du jo købe orriginale nye fjedre... Så skulle den passe.

vh Ben

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 03-07-10 16:07

Citat
Hvis du har fået forkeret eller gamle slidte fjedre. Har du jo bare fået forkerte dele...

Men er du sikker på at der ikke er fejl på bilen, der er årsagen ?

Hvis der ikke er fejl på bilen kan du jo købe orriginale nye fjedre... Så skulle den passe.

vh Ben

Hmm ja der står den rigitige model osv på kassen med fjeder og de er nye... fejl på bilen siger du, men det er der jeg bliver meget i tvivl for hvad skulle der være der giver den fejl, jeg har ikke kunne se nogle problemmer nå jeg har kigget igennem hjulophæng osv..eneste jeg kan gætte mig til er at min bil må være godt tung i røven sidden den kun vil hænge selv med orginal std fjedre..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 16:14

Nu kender jeg ikke din bil, men der er jo en del der bestemmer placeringen af vognkassen.

Hvis dine fjedre ikke ens i begge ender, kan de komem til at stå forkert i fjederskålene. Dette kan ændre højden, men ofte går det til den anden side at man ikke kan få fjeder ind på plads.

Men der kan være andre årsager. Men det kræver jo man kan se bilen, for ikke at skyde for mange forkert fejl af....

vh ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-07-10 17:31

Har du prøvet at lægge alt overflødigt af, som du evt. måtte have i bagagerummet?
Mandens bagagerum er som en dames håndtaske. Alt for meget unødvendigt!!!!!

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 03-07-10 17:47

der er lidt habengut i baggagerummet men det skulle den jo gerne kunne have med nå der ikke er personer på bagsædet (skulle jeg da mene) ellers ville jeg nødig høre hvordan bilen kører med personer på bagsædet kontra den smule i beggagarummet

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 04-07-10 10:42

Men problemmet er der stadig... er er nye std fjedre og støddæmper på og den hænger mere end jeg vil mene den skal...nå jeg kører alene nu med fyldt tank og kører over bump så kommer der en skrabe lyd som hjulet går i kanten..

og der er næsten intet i bagaggerummet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 12:05

Støddæmpere har intet at gøe med karossens højde. Det er fjedrene som bærer bilkarossen og ikke støddæmperene. Mitsubishi Carismas støsdæmpere holder godt, og skal normalt ikke skiftes .

Fjedrene bliver med tiden klemt lavere og bilen vil hænge. Især hvis man har træktøj ,eller i lange perioder har meget anden vægt bagi.

Det eneste middel er nye fjedre . Ikke nogle andre gamle fra en hugger.

Skift af fjedre kræver det rigtige udstyr og kan være farligt hvis man prøver med en primitiv fjederklemme. det er ikke for uerfarne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 17:47

Støddæmpere er ikke beregnet til at dæmpe karossens bevægelder . De skal være afstemt til hjulophænget så hjulets bevægelse op og ned dæmpes mest muligt på ujævn vej.
Så undgår man at det falder dybt i huller og hopper langt efter en bule i vejen.
Bla andet er det derfor at kun tosser sæter større fælge og tungere dæk på en bil. Så stiger den svingende masse og dækket hopper værre hen over vejen,fordi det ikke længere passer med støddæmperens data..