/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
vigepligt på p-plads
Fra : mimimig
Vist : 3742 gange
200 point
Dato : 03-07-10 12:24

Hvordan er vigepligt inde på en p-plads.
Vi er på en større p-plads og ved udkørsel kommer bilerne fra flere sider, men stadig inde på p-pladsen. Først ved endelig udkørsel til offentlig vej er der hajtænder.
Hvordan er vigepligten inde på parkeringspladsen, altså inden du når hen til hajtænderne.
Er der mon nogen regler for det.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 12:32

Ingen markering = hold tilbage for biler fra højre

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 12:33

Citat
Bl.a. de eminent kloge og bedrevidende personer, refi og brorteil, fryder sig over at svare sådan.
Så vær forberedt på du ofte får et sådant dumt "ikke svar" fra dem

Hold da kæft en idiot

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 03-07-10 12:35

Citat
Dvs. at når man færdes ”ind imellem hinanden” på en p-plads, så er det som udgangspunkt højrevigepligten, der gælder.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/8F0A53A5-337E-4572-B501-9279AE99C455/0/07novsp%C3%B8rgsm%C3%A5logsvar.pdf

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-10 12:45

Hajtænderne ud mod offentlig vej, indikerer ubetinget vigepligt. På selve P-pladsen er der højre vigepligt. Da jeg fik kørekort var det altid højre vigepligt på P-pladser, også selvom andet var afmærket. Men er der afmærket hajtænder, så kør efter disse. Og ellers er det højre vigepligt på selve pladsen og ubetinget når du kører ud derfra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-10 13:16

Hvis du har den største bil, skal du da ikke holde tilbage - bare mas på, de skal nok stoppe hvis "deres" er mindre.

PS....

Må jo hellere holde "stilen" overfor spørger

Citat
Bl.a. de eminent kloge og bedrevidende personer, refi og brorteil, fryder sig over at svare sådan.

Ja - det siger jo lidt, når man ikke kan finde på andet at skrive i sin profil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-10 15:13

Det kommer sandelig da an på, om der er deciderede kørebaner inde på P-pladsen, eller om det bare er en åben plads hvor bilerne kommer kørende mod udgangen fra alle retninger, på kryds og tværs.

Hvis det er "kørebaner" så gælder højrevigepligten.

Men hvis det bare er en plads uden afmærkede kørebaner gælder den "regel", der hedder at man under gensidig hensyntagen sørger for at afvikle trafikken så problemfrit som muligt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 15:29

Hvis der er køre baner...

Hvis der ved afstribning er markeret vigepligter, er det dem der gælder.... OG DOG......
For der skal også være skilte med vigepligten for at denne kan ophæve højre vigepligt og det er der sjældent ofret skilte til....

I trafik er der kun pligter ikke rettigheder.

Vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-10 15:30

Citat
at man under gensidig hensyntagen sørger for at afvikle trafikken så problemfrit som muligt.

Jeps....

De "små" viger for de "store"

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-10 15:41

Surt at stå ved Sct. Peter...
som den lille, svage og tidligere bløde billist...

Ja, men det var mig der havde "ret", det var han der skulle holde tilbage...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 15:54

Derfor, lad kvinder blive ved komfuret og drengene køre bilen.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 15:57

Undskyld, kvinder udtales - kællinger

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-07-10 17:52

Du har vel ikke kørekort til bil?

Der er almindelig højrevigepligt ligesom på mange villaveje og andre steder. Kort og godt.

hawaii7

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-07-10 18:22

Hun har bare det store kort til strikkepinde.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 03-07-10 22:03

Er der ikke anden markering, er der altid højrevigepligt

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-07-10 08:37

det bliver nok for svært, så skal hun til at lære det der med til højre er der hvor tommelfingeren sidder til venstre. og så er forvirringen total for en kvinde med strikkepinde

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-07-10 18:38

rømmer sig........................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-07-10 18:50

Citat
rømmer sig

Holder de så tilbage

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 09-07-10 12:59

Tak for svaret ans.