/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Privat BOD ved vejen
Fra : Avant85
Vist : 4586 gange
300 point
Dato : 29-06-10 15:44

Afgørelse til privat debat / uenighed søges

Må man, når man har en bod ved vejen, hvor man sælger egen avl / varer, købe butiks- grosist- varer, for at supplere sit vare sortiment OG for at "vedligeholde" sin "kundekreds"

Det kan være fordi egne bær og grøntsager ikke kan følge med efterspørgslen og for ikke at kunderne skal gå forgæves

Er der en som kan forstå dette "problem" og som forklare REGLERNE så uenigheden kan bilægges

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-06-10 15:47

Problem hvor ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-10 15:53

Nej, det må man ikke, det må kun være produkter af egen avl/fremstilling og indtjeningen er selvfølgelig skattepligtig

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-06-10 15:54

Problemet ligger i regnskabsførelse, dernæst må du tage forbindelse til skat og forhøre dim om beløbsgrænsen for momsregistrering, der er en bagatelgrænse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-10 15:55

Citat
Reglerne for den slags handel er krystalklare, oplyser Lone Rasmussen fra det højfynske skattekontor i Tommerup.

- Hvis der udelukkende er tale om salg af grøntsager fra egen have, så er det ikke noget, der skal svares skat af. Men er der tale om selvstændige, der sælger egne produkter, eller som køber produkter hos andre med henblik på videresalg, så skal det opgives til skattevæsenet. Dels fordi der skal betales skat af overskudet, men også fordi de jo så kan trække deres omkostninger fra, siger Lone Rasmussen.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-06-10 16:51

Citat
Må man, når man har en bod ved vejen, hvor man sælger egen avl / varer, købe butiks- grosist- varer, for at supplere sit vare sortiment OG for at "vedligeholde" sin "kundekreds"

- som skrevet, nej. Hvis du ikke kan fastholde din kundekreds via egen avl, så find på noget andet at få tiden til at gå med...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-06-10 16:56

Man må sælge hvad som helst ved vejen, bare man svarer skat af det og beregner moms, hvis salget overstiger bagatelgrænsen, 60 - 70.000

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 29-06-10 18:05

Stouenberg
Det var ikke for at pisse nogen op ad bukserne. Hvad sku jeg skrive. Jeg har bestemt andet at få tiden til at gå med. Men derfor kan jeg jo godt blive involveret i en debat, der foregår stille og roligt.

Skal det så være derhjemme på egen grund, man skal ha dyrket det. Hvad hvis man "låner" en grund et andet sted - et stykke med bær - et stykke med grøntsager eller hva', er det så produkter fra "egen" have ?

Jeg siger mange tak for deltagelsen

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-10 18:19

Citat
Skal det så være derhjemme på egen grund, man skal ha dyrket det. Hvad hvis man "låner" en grund et andet sted - et stykke med bær - et stykke med grøntsager eller hva', er det så produkter fra "egen"

Der gælder PRÆCIS det SKAT udtaler....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-10 20:30

Citat
bare man svarer skat af det og beregner moms, hvis salget overstiger bagatelgrænsen, 60 - 70.000

Næ, hovhov, skattepligten starer ved indtjening fra 0 kroner og op.

Det med moms betyder, at man har pligt til at lade sig momsregistrere såfremt ens omsætning er højere end ca 50000 kroner

Citat
Hvad hvis man "låner" en grund et andet sted - et stykke med bær - et stykke med grøntsager eller hva', er det så produkter fra "egen" have ?

Nej, det er det ikke.
Så er du straks ude i noget "erhvervsmæssigt" hvor du lejer jord for at gøre produktionen større

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-06-10 20:33

Man skal lade sig momsregistrere, hvis omsætningen overstiger 50.000 kr. og først da skal man betale moms. Men indkomstskat starter i princippet ved den først tjente krone.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-06-10 20:35

Altså enig med Dova

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-07-10 22:07

Der er faktisk en slags bagatelgrænse.

Hvis du sælger din gamle græsslåmaskine fordi du har købt en ny er indtægten ved den gamle ikke skattepligtig. Hvis du også køber naboens gamle græsslåmaskine fordi du kan tjene mere ved at sælge to, så handler du for at tjene penge og så skal der svares skat fra den første krone.

Jeg tror at det lidt tilsvarende betyder, at hvis du har anlagt din have med henblik på at producere til eget brug, så må du godt sæge af evt. overskud. Jeg TROR det - ved det ikke.