/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fup med førpris
Fra : nipmads
Vist : 554 gange
50 point
Dato : 29-06-10 15:39

Hej,
Håber nogen af jer herinde kan assistere mig!

Jeg købte for knap 3 uger siden en carport til en værdi af 16000, dog var jeg ærgelig over jeg ikke havde fået bestilt den 3 uger før det igen - da jeg derved havde fået den til omkring 14000. Nu har firmaet så særtilbud på disse carporte, og valgt at sætte dem ned til 13500 - dvs 2500 lavere end hvad jeg har givet, men de annoncerer med at det er en bestparelse på 2500 ift normalpris.

Så er det jeg vil høre om det er "lovligt" at gøre dette, sætte prisen markant op - for at markedsføre en lavere pris igen... med udgangspunkt i den 1 måned gamle "normalpris"

håber at høre fra jer.

hilsen,
nipmads

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-10 16:39

Det er ikke tilladt men det bruges af mange igen og igen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-06-10 16:51

Førprisen skal have stået i forretningen i 4-6 uger, før det er en førpris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-10 17:29

Alle gør det selv om det er ulovligt.

Forhandlere kunne nu egentlig godt helt afskaffe begrebet "Før pris" og i stedet nøjes med at skrive "Normalpris", så behøver de heller ikke at have haft varen på lager ret længe.

Forbrugerne er også meget prisbevidste i dag så det er lig møj hvad varen har kostet eller skulle koste, de køber alligevel de billigste.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 29-06-10 20:38

Tak for svarene!
Er der noget lovhjemmel for dette med de 4-6 uger? Eller hedder det sig rimelig/urimelig tid?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-06-10 00:23

Der er kommet nye regler for prismarkedsføring pr. 1. marts 2010.

Hovedreglen er, at normalprisen(førprisen) for en vare skal kunne dokumenteres som forretningens salgspris i mindst 6 uger (dagligvarer mindst 4 uger)
- og varerne må højst være på tilbud i 2 uger (dagligvarer i 1 uge).

Hvis reglerne ikke overholdes, har du ret til prisnedslag eller ophævelse af handelen.
Prisnedslaget kan du selv beregne ved hjælp af den såkaldte "nedslagsberegner".

Tjek hos forbrugerraadet.dk, forbrugerombudsmanden.dk og forbrug.dk.

Jeg vil anbefale dig at klage.
Hvis kunderne finder sig i falske førpriser, kommer man aldrig problemet til livs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-07-10 22:20

Et krav forudsætter vel at kunden har lidt et tab p.g.a. vildledende markedsføring. Nipmads er ikke blevet vildledt. Den kunde der har købt til 13.500 har dog muligvis købt ud fra en besparelse på 2.500 og da han sikkert reelt kun har sparet 500 kr har han mistet 2.000 i rabat Han ville måske slet ikke have købt hvis han havde vidst at han 'kun' havde fået 500 i rabat.