/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mette Andersdatters fødsel?
Fra : frieda
Vist : 815 gange
300 point
Dato : 28-06-10 19:58

Mette Andersdatter er en af mine formødre.

Hun bliver i 1753 gift med Mogens Jensen i Tønning Kirke:
"Mogens Jensen Smed af Tyrsting og Mette Andersdatter af Troelstrup (trolovet og copuleret)".

De bor i Rolighed, Tyrsting Mark og får børnene: Niels, Maren (der leder videre til mig , Birthe Marie, Charlotte og Jens.
Desværre står hendes alder hverken ved trolovelsen eller ved børnenes fødsler.

Hun dør før 1787, hvor Mogens står i folketællingen som enkemand.

Jeg kan ikke finde hendes fødsel og ved ikke, hvem hendes forældre var.
Tror hun måske kan være datter af Anders Nielsen og Birthe/Berthe Sørensdatter af Troelstrup (hun kalder jo også en datter Birthe), men kan ikke få det verificeret.
Har snart læst mig igennem alle kirkebøgerne plus alt andet jeg kunne forestille kunne hjælpe mig.

Kan nogen hjælpe mig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-10 20:11

Tønning sogn, Tyrsting herred, Skanderborg amt og født ca 1730,
med det meget almindelige navn Mette Andersdatter, den er svær...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-06-10 20:14

Ved jeg, ellers havde jeg selv klaret det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-10 20:17

Dette er et lidt gammelt bud
"
ANDERSDATTER, Mette
Christening Date:   26 May 1715
      Skannerup, Skanderborg, Denmark
   Father:   Anders PEDERSEN
   Mother:   Anne RASMUSDR
"

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-06-10 20:22

Ved trolovelsen står der hun er "af Troelstrup"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-10 21:47

Der er jo mange Troelstrup, ikke et sogn:
"
Troelstrup (Blære Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Blære Sogn
Troelstrup (Feldingbjerg Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Feldingbjerg Sogn
Troelstrup (Haslev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Haslev Sogn
Troelstrup (Tønning Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Tønning Sogn
Troelstrup (Vester Tostrup Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Vester Tostrup Sogn
"
Af disse er jo kun den næstsidste i Skanderborg Amt, så mon ikke hun også er fra Tønning sogn?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-10 21:55

Har du set dette:
"
Stikord til Tønning sogns kirkebog, Tyrsting herred, 1697-1719
Rasmus Jensen Ladefogeds barn af Troelstrup - Else sl Laurs Skovriders enke Mette Andersdatter af Tønning (begravet) Anders Nielsen af Troelstrup og Birthe Sørensdatter ibd ...
"
www.milloup.dk/bf/tonning-traeden/tonning-1697.htm • Cachelagret sideStikord til Tønning sogns

"
kirkebog, Tyrsting herred, 1790-1813
Friderich Jensens datter Karen af Troelstrup (begravet) Peder Mariagers søn Christen af Gammelstrup - 4 år ungkarl Christen Nielsen af Træden og pige Mette Andersdatter af ...
"
www.milloup.dk/bf/tonning-traeden/tonning-1790.htm • Cachelagret side

Fundet her:
http://www.milloup.dk/bf/tonning-traeden/tonning-1697.htm