/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hvad er wap
Fra : Bragesvej
Vist : 350 gange
10 point
Dato : 04-05-03 21:34

Kan jeg gå på nettet med den, feks gå ind på jubii og sol hjemmeside?

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 04-05-03 21:39

Yes der betyder Wireless Application Protokol og er en browser til mobiltelefoner
du kan ved at gå ind på udbyderens netside få dem til at sætte opsætningen korrekt

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-05-03 21:42

Okay men mangler man ikke en mus til at navigere rund med nå man bruger mobilen til at gå på nette med,

er der nogen der kan hjælpe med med en Wap opsætning til min 3510i (Debitel) kan den sendes som sms?

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 04-05-03 21:47

Du går ind på enten Nokia eller Debitel over internettet (PC) og finder oplysninger om opsætning disse sendes til telefonen via sms

Da Debitel kører på TDC nettet bliver du så vidt jeg husker dirigeret til TDC for at finde opsætningen

Du behøver ingen mus du navigerer via tasterne

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 04-05-03 22:13

Man skal lige huske på at en browser på en computer bruger http til at kigge på hjemmesider, men din telefon bruger wap.
Det er helle ikke alle hjemmesider, som understøtter wap. Siderne skal være skrevet på en speciel måde, så en wap telefon kan læse dem. Der er jo heller ikke plads til så meget på en lille telefon-skærm.

Den side som Qualiman hentyder til er: http://www.tdcmobil.dk/u_22088.htm

WAP er ikke blevet så udbredt som man i starten regnede med. Det skyldes primært at det er for dyrt. Man betaler jo (med mindre man abonnerer på GPRS) minutpris for at kigge på simple tekstsider, så man skal virkelig vide hvad man leder efter.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 04-05-03 22:20

Jeg tror faktisk kun linket virker hvis man har et TDC abonnement. Men så gør man bare noget andet:
- Send en SMS med ordlyden "N3330" (uden "") til 20107070
- Så får man lidt senere følgende besked på telefonen: "Tjenesteindstillinger er modtaget"
- Vælg "vis" og så "gem". Derefter skal du bekræfte: Aktiver gemte tjenesteindstillinger.

Så skulle det virke. Jeg har selv gjort det adskillige gange

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-05-03 17:11

Hvilken opsætning skal jeg vælge Gprs eller standard, det bliver du spurt om når du vil hente en opsætning?

Kommentar
Fra : Telmore

Dato : 05-05-03 17:16

Hej Du!!! Det kommer an på hvad det er for et abodomant du har!! Skriv det til mig så svare jeg dig. Hilsen kalle.. Elsker at hjælpe!!!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-05-03 17:18

Jeg har Debitel?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-05-03 17:19

Der står man skal vælge mobil udbyder men debitel står der ikke, skal jeg så vælge Tdc, de bruger jo deres master?

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 10 point
Dato : 05-05-03 17:28

Det er ikke sikkert at du kan bruge TDC's hjemmeside. Jeg er bange for de kun servicerer deres egne kunder.

Brug i stedet den SMS jeg beskrev tidligere. Så behøver du heller ikke tænke på om det er GSM eller GPRS. Med et Debitel standard abonnement har du ikke mulighed for at køre GPRS.
Men send den SMS jeg nævnte, så kommer det hele af sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-05-03 17:30

Tak for svaret hjp1974.

Kommentar
Fra : Telmore

Dato : 06-05-03 14:24

Hej Bragsvej... Ja du skal gå ind på tdc`s hjemmeside og få wap der inde fra.. De bruger de sAMME tjenste instilinger så det skal du gøre. Jeg har Telmore og henter tjeneste instillinger der inde fra. Hilsen kalle!!

Kommentar
Fra : Daniel2000

Dato : 11-05-03 13:34

Nej man kan ikke gå ind til sol og jubii det er et mobil net hilsen daniel 2000